Senaste nytt

Nu är det dags att flyga till Asien igen

Nu sitter jag i Taipei Songshan flygplatsens (TSA) flygplatslounge.
Jag tror att det var andra gångeni mitt liv att jag gick till flygplatsen utan att åka buss/tåg/taxi. (första gången var i Düsseldorf) Jag bodde på ett hotell nära Songshan flygplats vilket ligger inte så långt ifrån stadens centrum.

Som vi redan vet, EVA Air tar saker på allvar och gör inte halvdant försök med Hello Kitty temat.
De ger bort Hello Kitty pass till dem som åker med deras Hello Kitty jet från Taipei Taoyuan (TPE) eller Taipei Songshan (TSA).
Hello Kitty passport.jpg

Man kan stämpla olika Hello Kitty stämplar till Hello Kitty pass.
Hello Kitty stamps.jpg

De kör också en kampanj fram till 2014-01-31
Hello Kitty kampanj.jpg

Vi vrider klockan tillbaka till 17 aug.
---

Vid kl. 05:30 ringde min telefon men det var inte väckning utan China Airlines ground handling som ringde. En dam förklarade mig att de fick min väska till Taipei Taoyuan (TPE) nyligen men de skulle inte hinna att leverera min väska till min flight som skulle avgå från Taipei Songshan (TSA) kl. 07:45.
Hon sa att de skickar min väska till Tokyo Narita (NRT) och sedan får ground handling i Japan skicka min väska vidare till min adress i Japan. Det var inte så mycket val så tackade jag henne för att hon informerade mig om detta.

Jag gjorde mig i ordning och checkade ut. Check out var supersmidigt då de inte hade någon minibar eller andra saker som de skulle ta betalt. Därför det räckte med att lämna nyckeln och gå.

Vädret i Taipei på denna morgon var fint och lagom varmt. Kanske 26-28 C. Eftersom Jag bodde på ett hotell som låg bara ca 1,5 km bort från Taipei Songshan flygplats (TSA), promenerade jag till flygplats.
Taipei Songshan Airport Lounge_ 02.jpg
Taipei Songshan Airport Lounge_ 03.jpg

Väl framme vid EVA Airs check in välkomnade en äldre dam mig och jag lämnade mitt pass.
Hon hade svårighet att skriva ut boardingkortet för jag redan checkade in på internet. Jag kunde dock inte skriva ut boardingkort på hotellet. Hon var tvungen att annullera min internet check in först sedan checkade mig in igen.
Taipei Songshan Airport Lounge_ 04.jpg
Taipei Songshan Airport Lounge_ 05.jpg
Taipei Songshan Airport Lounge_ 06.jpg

Hello Kitty name tags:
Taipei Songshan Airport Lounge_ 07.jpg

Jag förklarade också henne om situation av min väska och hon sa att jag bör kontakta ground handling i Tokyo Narita (NRT). Jag fick ett boardingkort och ett kort för flygplatsens lounge. Jag tackade henne och gick vidare mot avgångshallen.

Jag hittade EVA Air Diamond Member Check in Lounge bakom check in öarna. Det är dock inte för Star Alliance Gold medlemmar.
Taipei Songshan Airport Lounge_ 10.jpg

På väg dit såg jag en kiosk med två Hello Kitty stämplar. En affisch vid sidan förklarade att passageraren som åker med Hello Kitty jet från Taipei Taoyuan flygplats (TPE) kan få Hello Kitty passet vid boarding.
Hello Kitty stamps.jpg
Hello Kitty kampanj.jpg

Hmm det var synd att jag skulle flyga från Taipei Songshan (TSA) tänket jag, men jag tänkte också att prova fråga EVA Airs personal om de hade en sådan även i Taipei Songshan (TSA). Jag gick tillbaka till check in och frågade. Ja visst sa en annan EVA Airs personal och tog fram 5 st Hello Kitty pass och gav till mig.
Hello Kitty passport.jpg

Jag tackade henne och gick vidare mot säkerhetskontrollen.

Last edited:
Idag förenades jag med min incheckad väska här i Tokyo.
Det blev något missförstånd mellan Air Chinas ground handling i Tokyo Haneda och Tokyo Narita. De skickade min väska direkt till hotellet som jag skulle checka in först på 20 aug och inte till min släkts adress.

Jag bodde på ett hotell nära Songshan flygplats vilket ligger inte så långt ifrån stadens centrum.

Vilket hotell bodde du på? Ska ha ett stopp i Taipei med tidig avgång från just TSA i början av januari, och det vore smidigt att kunna gå till flygplatsen…

Vilket hotell bodde du på? Ska ha ett stopp i Taipei med tidig avgång från just TSA i början av januari, och det vore smidigt att kunna gå till flygplatsen…

Det var Regal Executive Suites (länk på Tripadvisor).
Det var helt OK hotell för en natt. Som jag skrev i tidigare inlägg var check out jättesmidigt.

Om du tar EVA Airs Limousine bus från Taipei Taoyuan (TPE), kan du kliva av vid "興安國宅". Hotellet ligger bara ca 200 m från busshållplatsen.

Till Taipei Songshan (TSA) tar det ca 15 minuter att promenera om du inte har stor resväska med dig.

Vi vrider klockan tillbaka till 17 aug.
---

På Taipei Songshan flygplats (TSA) ligger check in område i marknivå men avgångshallen ligger i övervåning.
Taipei Songshan Airport Lounge_ 11.jpg

Det fanns ingen flygbolagsspecifik lounge på Taipei Songshan (TSA) utan flygplatsens lounge som heter Airlines VIP Lounge. Den används av alla flygbolag som flyger utrikes från TSA.
Taipei Songshan Airport Lounge_ 25.jpg

Loungen är ganska mörk och den inte har utsikt över plattan.
Taipei Songshan Airport Lounge_ 15.jpg
Taipei Songshan Airport Lounge_ 23.jpg
Taipei Songshan Airport Lounge_ 21.jpg
Taipei Songshan Airport Lounge_ 22.jpg

Enkel buffé samt drycker:
Taipei Songshan Airport Lounge_ 17.jpg
Taipei Songshan Airport Lounge_ 18.jpg

Tidningshylla:
Taipei Songshan Airport Lounge_ 16.jpg

Datahörna:
Taipei Songshan Airport Lounge_ 20.jpg

Jag har åkt med Yamahas motorbåt och kört Yamahas motorcykel, Yamahas risodlingsmaskin och spelat Yamahas piano och gitarr, men jag har aldrig badat i ett Yamahas badkar tidigare.

Belmont Hotel Tokyo_ 18.jpg

Ja du... Det där med att bada i fosterställning (som det får bli i badkar av den storleken), det är nog en sak till som platsar under "Only in Japan".

Nu sitter jag i ANA Business Lounge på Tokyo Narita T1 Satellite 4 och väntar på SK984 mot Köpenhamn.

Jag har provat en ny sektion i ANA loungen, Japanese Room.
ANA Business Lounge NRT T1 Satellite 5_ 058.jpg
ANA Business Lounge NRT T1 Satellite 5_ 057.jpg

Denna sektion finns på höger sida av receptionen av ANA Business Lounge på Tokyo Narita T1 Satellite 5 mot duschar. Man får be personalen att boka ett rum åt en. Det såg ut som det inte kostar något för ANA Milage Club Diamond medlem.

Toppen