Senaste nytt

Norwegians longhaul

Status
Stängd för vidare inlägg.

Palazzi

Medlem
Igår undertecknade FFA (Federal Aviation Administration) ett avtal som ger Norwegian rätt att flyga till/från USA.

Det är iaf ett steg i rätt riktning, men så länge de inte får sina B787 levererade blir det givetvis inga USA-flygningar.. Jag har ingen aning om när DY kan tänkas få sina plan levererade, men när man överblickar orderlistan ligger de låååååångt ner i prioritering.
 

Johannes

Medlem
Skulle de inte kunna klara av att mellanlanda med befintliga plan på tex Shannon och göra som BA1? Det är 3080 miles mellan Shannon och JFK och rangen på 737-800 är ju 3115 så det är gott om utrymme. Eller varför inte flyga OSL-KEF-JFK? Det är ju bara 2587 miles KEF-JFK. ARN-DXB är ju 2974 miles och det går ju.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Skulle de inte kunna klara av att mellanlanda med befintliga plan på tex Shannon och göra som BA1? Det är 3080 miles mellan Shannon och JFK och rangen på 737-800 är ju 3115 så det är gott om utrymme. Eller varför inte flyga OSL-KEF-JFK? Det är ju bara 2587 miles KEF-JFK. ARN-DXB är ju 2974 miles och det går ju.

Då ska det väl till ännu flera start och landningsrättigheter, skatter etc. Sedan flyger man med de "gamla planen" som man påstår inte är verksamma för lågprisflyg på långlinje...
 

Johannes

Medlem
Då ska det väl till ännu flera start och landningsrättigheter, skatter etc. Sedan flyger man med de "gamla planen" som man påstår inte är verksamma för lågprisflyg på långlinje...

Men flyger de ARN-DXB utan att det är lönsamt? Vet inte hur det funkar med landningsrättigheter dock, ville mest säga att det i princip skulle gå.
 

Palazzi

Medlem
Vet inte hur det ser ut på ARN-DXB, men de behöver inte göra ett stopp iaf (ibland vid stark motvind).

Det går givetvis att tekniskt flyga sträckan som du angett, men då blir prisskillnaden mycket liten gentemot konventionella flag carriers :)
 

Johannes

Medlem
Vet inte hur det ser ut på ARN-DXB, men de behöver inte göra ett stopp iaf (ibland vid stark motvind).

Det går givetvis att tekniskt flyga sträckan som du angett, men då blir prisskillnaden mycket liten gentemot konventionella flag carriers :)

Det spelar väl ingen roll att det inte blir billigare för "omedvetna" resenärer, får de , då hade iaf jag börjat om jag ägde DY, kanske flyga GOT-KEF-JFK så vi Göteborgare får vår efterlängtade "direktlinje" (jag är lite ironisk här). Finns tillräckligt tokiga Göteborgare som skulle flyga denna sträcka för 4000 kr en gång i veckan...
 

Mr.C

Medlem
Läste att den första skulle komma i feb /mars 2013 och komma i trafik sommaren 2013

Vart har du läst den info?
Från början var det ju 2011 det läste jag också :rolleyes: (om det inte var ännu tidigare...)

Men ingen som vet hur Boeing ligger till med 787 leveranserna som för övrigt är ganska försenade?!?!
 
Vet inte hur det ser ut på ARN-DXB, men de behöver inte göra ett stopp iaf (ibland vid stark motvind).

Det går givetvis att tekniskt flyga sträckan som du angett, men då blir prisskillnaden mycket liten gentemot konventionella flag carriers :)

Norwegian blir nog nästa Ryanair då fler och fler "omedvetna" resenärer har fått upp ögonen för hur dåliga och osäkra FR är.

Jag kan tänka mig att åka med DY över Atlanten i en B787 så länge jag får en vettig stol (liten chans), gratis käk (försumbar chans) och härlig service (ingen chans).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen