Senaste nytt

Norwegian och Strawberry nu överens om ett gemensamt lojalitetsbolag

Jag fick en annan möjlighet att framföra åsikter när jag lade in önskemål om att frysa min platinum-nivå. Skrev då att jag var tveksam till ändringarna i programmet men ville se hur det utvecklar sig under året... ;)

planerar att göra det samma när min period går ut i slutet av maj, berätta gärna hur det går :)

Jag fick en annan möjlighet att framföra åsikter när jag lade in önskemål om att frysa min platinum-nivå. Skrev då att jag var tveksam till ändringarna i programmet men ville se hur det utvecklar sig under året... ;)
"Vårt förnyade program med spenn som lojalitetsvaluta och många nya förmåner är en jätte-succé. Tusentals medlemmar har redan frusit sin nivå!"

Nu har jag satt det i perspektiv för mina mönster. Delar för jag tror uträkningen blev lite bättre/annorlunda än tidigare, dock på marginalen. Jag tjänade ihop drygt 100.000 poäng i somras på knappa 32000kr i hotellnätter (tackvare 3x kampanjen och kortkampanjen). Om vi antar som i tabellen att vi använder dessa för 10k/natt på Comfort ARN, så blir det 10 nätter, motsvarande 8990kr (mecenatpris), och cashback på 28%. Under mer normala förhållande utan kampanjer kommer man upp i ungefär 20% cashback i gamla systemet.

Jag har tidigare nämnt att jag har delvis gått över till Radisson. Där får jag med discount booster ofta 10-15% extra rabatt (utöver medlemsrabatten) och gratis frukost värd ytterligare några procent. Det funkar såklart inte för er som tjänar i tjänst och använder privat, men en stor del av min spend är privat.

Min slutsats är att det inte är superfarligt att lägga hotellnätter på strawberry kortet, men övrig spend går bättre till andra kort även under kampanjer. Lojaliteten till Strawberry har absolut svagare incitament än tidigare.

1733048791064.png

Last edited:
Min slutsats är att det inte är superfarligt att lägga hotellnätter på strawberry kortet, men övrig spend går bättre till andra kort även under kampanjer. Lojaliteten till Strawberry har absolut svagare incitament än tidigare.
Vilka andra kort tänker du på, kort kopplad till SAS? 0,9% cashback är inte så tokig om man jämföra med andra kort med ren cashback, förutom Amex Blue. Det här såg mycket bättre ut för Strawberry Mastercard än jag trodde, men jag kanske tittade på andra hotell än Comfort Arlanda.

@airac trevligt du gör en tabell och försöker se värdet per krona.

Det som ställer till det med mitt sätt att se på saken är att du räknar värde mot dynamisk prissättning av bonusnätter. De kan kosta XXX spenn imorgon när du behöver en natt.

Värde tycker jag ska räknas mot fasta definierade uttagstabeller. Då blir bästa cashback 10öre/svenskspenn mot NAS flyg. Alltså 0,5% i cashback vanlig spend. Betydligt sämre alltså än t ex samtliga SAS kort, även SAS Lunar med 8EB/100sek.

Vilka andra kort tänker du på, kort kopplad till SAS? 0,9% cashback är inte så tokig om man jämföra med andra kort med ren cashback, förutom Amex Blue. Det här såg mycket bättre ut för Strawberry Mastercard än jag trodde, men jag kanske tittade på andra hotell än Comfort Arlanda.

Amex Blue eller SAS kort med partner voucher. Helt tokigt är det inte om man vill samla spenn men i övrigt är kortet kass (försäkring till exempel). Det krävs ganska stor omsättning för att komma upp i någon användbar mängd spenn.

Det som ställer till det med mitt sätt att se på saken är att du räknar värde mot dynamisk prissättning av bonusnätter. De kan kosta XXX spenn imorgon när du behöver en natt.

Värde tycker jag ska räknas mot fasta definierade uttagstabeller. Då blir bästa cashback 10öre/svenskspenn mot NAS flyg. Alltså 0,5% i cashback vanlig spend. Betydligt sämre alltså än t ex samtliga SAS kort, även SAS Lunar med 8EB/100sek.
Mitt inlägg och min uppfattning om tråden är att vi främst tittar på Strawberry. NAS slutsatsen som du nämner delar jag 100%.

Mina stickprov tyder dock att värdet på Spenn superdeals är ganska stabil (mät mot vad hotellnatten kostar i kontanter). Värdet verkar faktiskt stiga något när du betalar dyrare nätter helt med Spenn. Såklart behövs mer Spenn då men återbäringen är liknande. Jag tog bara några stickprov, så såklart en osäkerhet. Poängtabeller kan också ändras när som helst.

Du ger dig in i en privatägd valuta, så det är livet. Just därav att jag räknar i cashback och procent. Jag har bokat två rum för tre nätter på Quality Saga i Tromsö sportlovshelgen i februari för totalt 90t poäng istället för 24tkr, sådant är det slut på. Klart vi alla kommer sakna det.

IMG_4613.png
IMG_4614.png

Jag kollade nu nästa fredag Köpenhamn. En stad jag verkligen gillar att besöka.

Villa Copenhagen, underbart hotell.
Innan smyghöjningen 30000p
Nu 34299spenn
(1 bonusnatt efter 70000sek i hotellspend som Plat betalt med Strawberry MC, garanterat mer än det dubbla mot Hotels,com + kortbonus där)

Comfort Vesterbro
Även efter smyghöjningen 10000p
Nu 25278spenn

Flygplatshotellen ligger ganska lika i pris poäng vs Spenn men givetvis ändå typ dubbla priset då vi får ca hälften så mycket spenn.

@airac jag uppskattar verkligen diskussionen så det är sagt, hoppas själv hitta något bra, men min åsikt kvarstår, värdet är extremt devalverat.

Toppen