Senaste nytt

Norwegian och Strawberry nu överens om ett gemensamt lojalitetsbolag

Du (kanske) kan se varifrån dessa spenn kommer i spenn-appen?
Tydligen fick några av ”de första spenn-kontona” en bonus på ca 1000 spenn. Den historiken ser man i spenn-appen…
Tack. Kollade i appen nu och det är korrekt. Men även här har de tydliga problem eftersom det finns redan 3 transaktioner...

1732090400697.png

Attachments

• 1732090388164.png
    1732090388164.png
    {memory} MB · Visningar: 73
Jag gillar att räkna så kan inte låta bli lite mer strukturerat, resultatet av detta är t o m värre än jag antog svart på vitt

Kostnad/spendkrav för rumsbokning betald med Strawberry MC. Alltså normal kostnad få billigaste bonusrum. På sin plats ta med poängpris även före smyghöjningen.

7500p/1,8=4167kr Plat innan höjning
7500p/1,7=4412kr som Gold innan
-
10000p/1,8=5555kr efter höjningen.
10000p/1,7=5882kr som Gold efter.

Om vi utgår från värde 0,08342kr per spenn är det acceptabel enhancement allt annat lika men vi antar normalt att billigaste spennrum för 2 pers. är 899kr, det kräver alltså 10777spenn

10spenn MC + 39spenn rum 100kr
49 spenn totalt med högsta status.
21994kr x0,49=10777spenn

Som Gold då?
46spenn totalt 100kr med MC betaln.
10777spenn/0,46=23428kr

4167 >5555 >21994kr i Platspend
4412 >5882 >23428kr i Goldspend

4167/899=4,64nätter billigaste rum
21994/899=24,46nätter billigaste rum
24,46/4,64=527,3% Plat inflation.
26,06/4,91=530,8% Gold inflation

Här snackar vi inflation, nog sjukaste devalveringen i branschen, slår väl t o m Radissonmassakern. 21994kr Platspend för sämsta Comfort (sämre statusfördelar tillkommer) bara en natt, vill inte ens vill bo där normalt. Sorry för långt inlägg men detta är bara så sjukt med min stamkedja tills idag. Rätta gärna om jag gjort en tankevurpa efter lång dag!
Tack för din uträkning!
jag är Lifetime Platinum men även om jag sparar ihop till övernattningar så finns det inte längre några jag vill nyttja privat. Tidigare så använde jag bonusnätterna på Choice för att ta med familjen ut i Europa på trevliga långhelger men det är borta nu, inte lika kul med helg i Växjö eller Sundsvall…

Tack för din uträkning!
jag är Lifetime Platinum men även om jag sparar ihop till övernattningar så finns det inte längre några jag vill nyttja privat. Tidigare så använde jag bonusnätterna på Choice för att ta med familjen ut i Europa på trevliga långhelger men det är borta nu, inte lika kul med helg i Växjö eller Sundsvall…
I expect that the transition to Spenn is part of the path for the ending of the Strawberry-Choice relationship.

Strawberry is on a cost-cutting path, and it shows with the changes to the Strawberry loyalty program benefits. Another way to cut costs at Strawberry is for Strawberry to break free from paying Choice for the use of the Clarion/Quality/Comfort brand names and sales distribution relationship.

But I expect that spending (and earning) Spenn will eventually be possible via a Strawberry-affiliated travel booking site that also includes other hotels beyond just Strawberry hotels in the Nordic countries. In 2026 maybe Comfort Hotel xPress becomes Strawberry Hotel xPress and Spenn can be spent on even unaffiliated hotels.

I really hope to be wrong about this, but I am not optimistic about this.

Last edited:
Tack för din uträkning!
Tack själv, så lite så, lite av min grej räkna värde. Både med hobby och jobb hahaha.

Vi har nu konstaterat i tråden att värdet är uselt men intjäningen verkar vara högre än kommunicerat, ca 45nokspenn per 100kr. Choice Privileges fungerar heller ej som alternativ. Återstår nu att se om det finns något värde i Norwegianflyg, går inte se än för mig. Troligen helt förstört program dock och annat boende som gäller framöver är känslan, riktigt uselt och jag är verkligen irriterad och arg att de förstörde Nordens bästa hotellprogram. Jag bodde ofta i långa perioder mer hos dem än hemma!

Det finns säkert någon "bra" förklaring, men hela spenn-grejen känns otroligt mycket mer komplicerad än det riktigt enkla "Norwegian cashpoints".

Cashpoints gav mig ett tydligt saldo. "Nu har jag tjänat in 200kr i rabatt på nästa bokning". Pratar man lojalitet är enkelhet ett viktigt ord. När kunden enkelt ser vad lojalitetsvalutan är värd är det lätt att bygga lojalitet.

Men vad f-n är 3782 spenn värt? Det kan kunden inte veta. Hur är det tänkt att spenn ska driva försäljning och lojalitet när kunden inte kan veta vad det är värt?
Man kan ju som enskild sitta kolla av prissättningen i Superdeal Spenn och jämföra den med memberprice SEK och upptäcka att det verkar ligga en kurs på 0,15 för SEK/spenn. Och sedan ta 3782*0,15 och se det som 567SEK. Men Superdeal Spenn är ju fortfarande ett allt-eller-inget pris, så värdet av 3782 spenn är exakt noll kronor till dess man nått upp i värdet av en bonus natt.
Och det går inte enkelt att räkna ut i förväg där det uppnås, så igen - hur ska det här systemet skapa lojalitet och driva försäljning? I köpögonblicket har kunden ingen som helst aning vad deras lojalitet är värd.

Toppen