Senaste nytt

Norwegian och Strawberry nu överens om ett gemensamt lojalitetsbolag

Bodde på Comfort Arlanda igår och vid incheck undrade de hur jag ville betala min nota på ca 400 kronor.
Högst märkligt när det var en poängbokning vilket jag upplyste de om.

Min gissning är att det är ersättningen från Strawberry som hotellet får för en poängbokning (10k poäng).
Comfort Malmö är ökända för att kräva den interna kostnaden av kunden. Trodde comfort Arlanda hade lite bättre koll

Riktigt pinsamt tycker jag det är för Strawberry.

Bodde i natt på Clarion Grand i Helsingborg och för 1764:- blev det 529 spenn + de extra statusprocenten. 290:- i parkeringsgaraget gav inga Spenn. Det kommer inte bli många frinätter med detta upplägg.
Kollar jag Grand HBG verkar "superdeal spenn" vara prissatt som 6x standard (web price flex). Och blir då ca 6,32x member price

Så om 1764kr var member price lär samma rum kosta 11 147 spenn och du behöver ganska exakt 21 nätter för att kunna göra en "superdeal"...

Jag blev LTG i slutet av oktober, hann samla in till ca 510 xxx poäng lifetime. Är matchad till LTP, väldigt positivt överraskad men tacksam. Har samlat in 500k poäng på drygt 2 år, så kanske min pace som belönades med LTP?
Har väldigt svårt att tro att det var en medveten handling att ge dig LTP efter 510 000 poäng och två år som platinum.
Samtidigt som medlemmar med 6-7 år som plat och 940 000+ lifetime poäng inte fått något courtesy.
Mer troligt bugg eller handhavandefel.

Sorgligt men min spaning är att Strawberry nu har en sådan dominerande ställning och också många fina hotell i Clarion och Quality segmenten att de helt medvetet skruvar ner förmånerna i programmet. Men det kan förstås inte kommuniceras utåt till kunderna utan det blir dessa lite förvirrade budskap vi ser tillsammans med en massiv våg av olika kampanjer nu i höst och säkert ett tag till för att motivera kunderna att fortsätta boka hos dom. Jag var på väg att låta Strawberry bli mitt huvudprogram framförallt för att jag mest reser i Sverige/Norden och efter ett par decennier blivit lite trött på Scandic-konceptet men det det blir förstås att fortsätta med dom huvudsakligen. Sedan kan det bli några nätter om året på de Strawberry hotell jag tycker är trevliga av olika skäl förstås.

Strawberry har absolut en del fina hotell och hotell i bra lägen och det finns utmaning i att byta. Sedan har jag inte huvuddelen av mina nätter i Sverige eller ens Norden.

Scandic har bra utbredning, men ofta lite sämre lägen (för mig) och även en del skräp-hotell. Och man blir säkert trött på konceptet efter att tag, men just nu har jag upskattat att man kan få enkel mat snabbt, gott, rikligt och till halva priset jämfört med Strawberry. Käkade typ köttfärsbiff, sås och potatis på Scandic Karlstad city för 160 kr. Det var uppfriskande mot Strawberry (Amaranten tex) där inga mättande rätter ligger under 300 kr, köket är underbemannat och är främst där för att serva drop-in gäster på stan och inte hotellgäster. Boka bord och vänta en halvtimme på mat passar ofta dåligt när man reser ensam och bara vill bli mätt.

Om sas/scandic ger trevlig status ska jag absolut ge scandic chansen.

@Calle S Vi upplever nu det gamla vanliga med total marknadsdominans. Jag kan erkänna att programmet innan smyghöjningen före Spenn ofta kändes alltför generöst.

Med alla 3x, t o m 5x kampanjer fick jag ofta en bonusnatt efter max två betalda nätter. Givetvis inte hållbart, men nu ska stora vinsterna komma med miljoner kunder som vant sig vid konceptet men aldrig kommer få en bonusnatt igen inom tre års giltighet.

Det värsta är att det kan lyckas och deras Ignorans mot kritiken är tydligt markerad. Dra ner allt till minimum, vi upplysta drar, men många ovetande bara fortsätter boka ibland. Många bäckar små…

Last edited:
Toppen