Senaste nytt

Norwegian och Strawberry nu överens om ett gemensamt lojalitetsbolag

Är det inte mest troligt att det blir en försämring med devalvering av poängvärdet i Strawberry likt Radisson gjorde? Alltså inga mer fasta poängpriser på hotell utan ett visst antal gamla poäng är värt ett visst antal kronor i det nya.
Jag gissar valutan ska bygga på spendering, det gör den i dag både i Norwegian och i Strawberry, även om jordgubben har en massa faktorer och bonusar som inte norsken har.

Jag har också svårt att se ett system där redemption har olika modeller, så antingen tabell-awards för båda eller kontantekvivalent-awards för båda.
Sedan är det ju inte omöjligt att Norwegian skulle byta till tabell-awards, men deras cashpoints är ganska inarbetade och accepterade. Dessutom är det mindre administration med kontantekvivalenter. Man behöver bara sätta sin kurs och sedan kan man strunta helt i att underhålla tabeller osv.
Jag lutar därför också åt att Strawberry går över på samma system.

Det ligger lite i linje också med deras nya prisstrategi, där strawberry kör hårt med dynamiska priser. Med ett nytt system skulle man alltså kunna få in dynamisk prissättning i awardsen också, helt utan någon extra admin.

Men bra för oss kunder blir det ju inte.

Ps.

Spenn...
Jag är lite kluven. Det är lite listigt, eftersom det fungerar på flera språk. Och det signalerar ett direkt värde.
Men rent maknadsmässigt undrar jag. Igenkänningsfaktorn är säkert stor i åldersgruppen 50+. Men det låter säkert mossigt för yngre, om de ens har hört uttrycket. Och för äldre, känns det inte lite barnsligt?

Och förresten...
- Jag hade ett rum på Clarion i går, tjänade 3500 spenn hur lätt som helst!
- Va, har du börjat prostituera dig?!

;)

Ps.

Spenn...
Jag är lite kluven. Det är lite listigt, eftersom det fungerar på flera språk. Och det signalerar ett direkt värde.
Men rent maknadsmässigt undrar jag. Igenkänningsfaktorn är säkert stor i åldersgruppen 50+. Men det låter säkert mossigt för yngre, om de ens har hört uttrycket. Och för äldre, känns det inte lite barnsligt?

Och förresten...
- Jag hade ett rum på Clarion i går, tjänade 3500 spenn hur lätt som helst!
- Va, har du börjat prostituera dig?!

;)
Jag vet inte hur det känns på norska men på svenska tycker jag att det känns lite B. Bara neutralt "poäng" gillar jag mer.

I övrigt...
Ingenting gott kan komma från att fokusera på eventuella monetära värden hos bonuspoäng! Det är onödigt. Att kalla poängen för spänn/spenn hjälper inte.

Jag vet inte hur det känns på norska men på svenska tycker jag att det känns lite B. Bara neutralt "poäng" gillar jag mer.

I övrigt...
Ingenting gott kan komma från att fokusera på eventuella monetära värden hos bonuspoäng! Det är onödigt. Att kalla poängen för spänn/spenn hjälper inte.
Jag ser det på samma sätt. Det enda sättet detta har någon chans att bli en förbättring för mig var om SAS och Norwegian skulle kopiera från tidiga dagar med bonusprogram: bonusflygbiljetten kom med gratis hotellnatt. "Not gonna happen."

Strawberry har blivit mycket mer sugen på mer pengar. Och Norwegian har liten kapacitet att ha råd att vara generös.

• Gilla
Reactions: hco
Verkar som Norwegian ska statusmatcha SAS-kunder:
Norwegian måste vara mer aggressiv på kreativa sätt om man vill konkurrera med SAS som "den skandinaviska affärsmannens flygbolag". Statusmatchning + billigare priser är inte tillräckligt aggressivt. SAS affärsresenärer värdesätter bonusbiljetterna och tillgången till loungen. Norwegian är väldigt svag på de två punkterna. Norwegian har inget medlemskap i ett större alliansnätverk. Det gör det också mindre attraktivt. För korta/medeldistansresor från ARN eller CPH: Norwegian är bara ett föredraget eller konkurrenskraftigt alternativ på en mycket mer begränsad uppsättning rutter än SAS.

Norwegian måste vara mer aggressiv på kreativa sätt om man vill konkurrera med SAS som "den skandinaviska affärsmannens flygbolag". Statusmatchning + billigare priser är inte tillräckligt aggressivt. SAS affärsresenärer värdesätter bonusbiljetterna och tillgången till loungen. Norwegian är väldigt svag på de två punkterna. Norwegian har inget medlemskap i ett större alliansnätverk. Det gör det också mindre attraktivt. För korta/medeldistansresor från ARN eller CPH: Norwegian är bara ett föredraget eller konkurrenskraftigt alternativ på en mycket mer begränsad uppsättning rutter än SAS.
Håller med om bonusbiljetterna. Men resten är jag inte säker på att alla är eniga i. Om man reser ofta mellan huvudstäderna i Norden eller inrikes så tror jag att många (inklusive mig själv) framförallt uppskattar fast tracken och prioboardingen. Loungen har man ju sett alltför många gånger och ärligt talat inte mycket att hänga i julgranen. Vill man ha bra lounge kan man ju dessutom skaffa ett Amex Platinum. Det man dock skulle sakna är möjligheten att omboka gratis samma dag som Diamond. Men några kunder kan de säkert sno åt sig till en inte alltför hög kostnad. Det är nog surt för många att börja om utan fast track, nu slipper man det.

Ska även bli intressant att se om Norwegian och Strawberry kopplar ihop sig när det gäller status i de båda programmen. Det är ju inte helt ovanligt att det sker mellan flygbolag och hotellkedjor.

Toppen