Senaste nytt

Norwegian kommer status matcha SAS Guld och Diamant medlemsskap

Nu är jag nog fruktansvärt sen på bollen där jag sitter med mitt matchade EB Gold, från British Airways, som gäller till sept -26. Matcha till Norwegian (och deras pesos, förlåt Spenn), kan jag bry mig mindre

Står lite i valet och kvalet inför en resa på söndag. Flyger enkel med Norwegian, vilket jag väldigt sällan gör, och har EB Diamond. Om jag har förstått det hela rätt kan jag statusmatcha nu och få en kortare status med Norwegian. Kan jag då även matcha mot Strawberry och blir även den statusen kort (har en natt bokad i juni)? Och finns det nån fördel förutom priority boarding och val av sittplats (flyger från extern flygplats).

Står lite i valet och kvalet inför en resa på söndag. Flyger enkel med Norwegian, vilket jag väldigt sällan gör, och har EB Diamond. Om jag har förstått det hela rätt kan jag statusmatcha nu och få en kortare status med Norwegian. Kan jag då även matcha mot Strawberry och blir även den statusen kort (har en natt bokad i juni)? Och finns det nån fördel förutom priority boarding och val av sittplats (flyger från extern flygplats).

Norwegian Reward funkar lite annorlunda. För förmåner innan du kommer på planet gäller endast den status du hade när du bokade. Förmånen på planet däremot (gratis kaffe eller té) gäller om du kan visa upp din Reward-ikon i appen, alltså om du har status då när du flyger (och om appen funkar eller du möjligen tänkt på att ta en skärmbild av den i förväg). Så du får en kopp kaffe för besväret, inte mer. Inte heller säker på att matchning från Norwegian till Strawberry (eller tvärtom) finns kvar, det gjorde den inte sist jag kollade iaf.

Statusmatchen från SAS verkar vara nu i samband med att Norwegian köpt Wideröe så den kanske inte varar förevigt, https://www.norwegian.com/se/reward/status-match/
På den sidan marknadsför de ju också statusmatchen mellan Strawberry & Norwegian så det går nog att matcha vidare. Det står avgränsat i villkoren att man inte kan matcha till sig Avis förrän man tagit 2 flighter inom 60 dagar men står inget om att man inte kan matcha vidare till Strawberry.

Då testar jag att matcha med både Norwegian och Strawberry, trots endast ett flyg i kalendern. En gratis kaffe är ändå en gratis kaffe. Kanske rentav får gratis påtår!

Toppen