Fredrik Andersson
Medlem
Jag håller helt och hållet med. Det är rena självklarheter som du skriver givetvis. Som jag upplever mitt (lönsamma) företagande så är dock biten om humankapital någonting som kan hanteras när det väl finns en lönsamhet. Då kan man investera överblivna medel/resurser för att göra sig attraktiv och det hela attraherar sedan bra arbetskraft osv osv. Gott föder gott som föder vinst.
Men min uppfattning är att Kjos inte kan unna sig den lyxen. Han måste kapa nu, annars blir det ingenting.
Det är inte självklarheter (fast tack för att det också är din åsikt) för Norwegian och har aldrig någonsin varit det! Inte ens när dom gjort bra med vinst har dom satt sitt humankapital i fokus utan sett dom som en råvaruresurs. Dom har alltid hoppats och tagit förgivet att dom anställda kommer att vara så rädda för att förlora sitt arbete att dom kommer att hålla tyst, inte bråka och leende hålla med.
Dom har ju till och med uttalat att piloterna inte ska lägga sig i hur företaget styrs och är inte intresserade av deras input.
Kjos har tagit en massiv risk när han har exkluderat sitt humankapital ur sin affärsplan och hoppats/tagit för givet att dom bara ska acceptera vad dom blir erbjudna med ett leende.
Givetvis får Kjos som ägare göra vad han vill med sitt företag men han kan inte räkna med att anställda och kunder ska stå där med mössan i hand och vara tacksamma.