Senaste nytt

Norwegian hotar piloter med konkurs

Jag håller helt och hållet med. Det är rena självklarheter som du skriver givetvis. Som jag upplever mitt (lönsamma) företagande så är dock biten om humankapital någonting som kan hanteras när det väl finns en lönsamhet. Då kan man investera överblivna medel/resurser för att göra sig attraktiv och det hela attraherar sedan bra arbetskraft osv osv. Gott föder gott som föder vinst.

Men min uppfattning är att Kjos inte kan unna sig den lyxen. Han måste kapa nu, annars blir det ingenting.

Det är inte självklarheter (fast tack för att det också är din åsikt) för Norwegian och har aldrig någonsin varit det! Inte ens när dom gjort bra med vinst har dom satt sitt humankapital i fokus utan sett dom som en råvaruresurs. Dom har alltid hoppats och tagit förgivet att dom anställda kommer att vara så rädda för att förlora sitt arbete att dom kommer att hålla tyst, inte bråka och leende hålla med.

Dom har ju till och med uttalat att piloterna inte ska lägga sig i hur företaget styrs och är inte intresserade av deras input.

Kjos har tagit en massiv risk när han har exkluderat sitt humankapital ur sin affärsplan och hoppats/tagit för givet att dom bara ska acceptera vad dom blir erbjudna med ett leende.

Givetvis får Kjos som ägare göra vad han vill med sitt företag men han kan inte räkna med att anställda och kunder ska stå där med mössan i hand och vara tacksamma.

Och vad är skillnaden på att hyra in enstaka platser eller ett helt plan egentligen?

Om du mener hva som er forskjellen på å ombooke til et annet selskap, mot å wetlease et fly er differansen ganske stor. Er i grunnen litt overrasket over at ikke det faller mer naturlig/åpenbart?

Wetleaser du et annet selskap for å fly FOR norwegian, på norwegian-rutenummer, så klasker du egentlig bare i trynet på dine ansatte : Åja, dere streiker? Se så mye jeg bryr meg (NOT).
Ved å ombooke til et annet selskap så er egen produksjon stoppet og streiken respekteres. Man flyr ikke på samme rutenummer eller under norwegian-regler.

Norwegian kan bli brittiskt
Norwegian har upprättat ett dotterbolag i Storbritannien och nu spekuleras det i om bolaget planerar att byta ut den norska flaggan mot den brittiska. Sunday Times avslöjande kan fördjupa den redan infekterade nordiska flygkonflikten.

Norwegian kan bli brittiskt | Näringsliv | SvD

Tidigare skojade man ju om att SAS hade fler flygplansmodeller än flygplan. Ska Norwegian ha fler dotterbolag än flygplan?

Hahaha. Good one!
Evt. flere datterselskaber end ansatte?

6 ting Bjørn Kjos vil dele opp i datterselskaper - Satiriks

"
3. Datterselskap for opprettelse av nye datterselskap
Den delen av Norwegian som driver med opprettelse av datterselskap skal etter planen skilles ut som et eget datterselskap. Norwegian Shuttle Shuttle skal lokalisere deler av driften som kan bli nye datterselskap, samt gi datterselskapene nye Norwegian-navn. Norwegian Shuttle Shuttle har som mål å tilby ukentlige datterselskap mellom Oslo og Bergen.

4. Datterselskap for kritikk mot Bjørn Kjos
All kritikk av ledelsen i Norwegian-konsernet skal etter hvert inn under et eget datterselskap. Dette for å sikre en større fleksibilitet i svarene på kritikken. Selskapet får navnet Norwegian Air Shut Up, og vil behandle klager fra kunder, fagforeninger og domstoler. Dersom klagene er alvorlige, kan selskapet slås konkurs uten at det går ut over den øvrige driften av Norwegian.

5. Selskap for kona Gerd Helene
Bjørn Kjos’ kone Gerd Helene Kjos er allerede et eget datterselskap under Bjørn Kjos. Norwegian Partner Shuttles primære oppgave er å gi snakke-ut-intervjuer til VG Helg når Bjørn Kjos er i hardt vær. Det er også planlagt at ekteparets døtre skilles ut som egne datterselskap. Slik kan flere datterselskap samtidig fortelle hvor dårlig Kjos sover om nettene når han ikke får lov å kutte kostnader."

Jag håller helt och hållet med. Det är rena självklarheter som du skriver givetvis. Som jag upplever mitt (lönsamma) företagande så är dock biten om humankapital någonting som kan hanteras när det väl finns en lönsamhet. Då kan man investera överblivna medel/resurser för att göra sig attraktiv och det hela attraherar sedan bra arbetskraft osv osv. Gott föder gott som föder vinst.

Men min uppfattning är att Kjos inte kan unna sig den lyxen. Han måste kapa nu, annars blir det ingenting.

Kan utvecklas ordentligt. Får förhoppningsvis bli över en pils någon gång. Har dock en liten annan uppfattning om Kojs och det han nu sitter med :)

Toppen