Jakob K skrev:Du skriver om dina erfarenheter ovan. Låt oss vända på detta nu då. Vilken erfarenhet har du av att driva bolag? Vilka erfarenheter har du av att ha anställda? Hur många förhandlingar har du gjort med facken som motpart så som Metall, Unionen etc? Tror du att facken inte "svinar"? Tror du att ett aktiebolag med lönsamhet uppstår ur tomma intet utan några ägare som tagit risken? Ska inte dessa personer kunna få betalt för sin risk/investering? Vet du ens hur ett aktiebolag fungerar och vad denna konstruktion syftar till? Spoiler: VINSTTycker du exempelvis att de anställda ska betala in pengar från sina ersättningar till aktieägarna i tider när bolaget går back? Det är ju den logiska konsekvensen av att aktieägarna inte får ta ut vinster när det går bra?Jag tycker synd om de bolag som nu tvingas gå i bräschen för en förändring medans statligt subventionerade SAS etc fortsätter på icke marknadsmässiga villkor på samma marknad. Borde vara olagligt!Klicka för att utvidga...
Nu blir väl även detta lite O T - förlåt igen.
Skall inte fylla i för mycket eftersom jag tycker att du fått en del från
@Fredrik Andersson gällande den humana sidan.
Företagare är tyvärr som de är men de skall akta sig för att gå för långt med de mänskliga resurserna.
Dessa bolag kommer en dag väldigt dyrt få lära sig vad det innebär att rata kompetent och engagerad personal.
Har ett mycket bra exempel där jag idag kom fram till att sättet ett företag hanterat en av sina tidigare anställda på per idag inneburit ett intäktsbortfall på +MSEK 500. Siffrorna blev tämligen hemska när jag för en gångs skull omsatte handlingen i ett mer direkt värde.
Däremot anser även jag att SAS och dess konstruktion verkligen är att prata "Staten och Kapitalet" Av en totalt outgrundlig anledning håller man fast vid att man måste vara delägare i ett flygbolag. Varför. Vad är det som är så in i H......e roligt att äga ett starkt förlusttyngt flygbolag. Var finns medborgarnyttan ?
Och har jag förstått det hela rätt så är bland annat Wallenbergarna en större delägare till SAS och via SEB lånar man ut en hel del pengar som väl staten direkt eller indirekt borgar för.
Personligen vill jag också ha ett sådant upplägg. Men det kan verkligen diskuteras hur etiskt det är. Luktar kompisrelationer lång väg.
Men för att gå lite tillbaka till Norwegian och det de håller på med.
Om man nu omsätter intäktsbortfall, badwill, och lite till. Under hur lång tid hade personalen kunnat jobba kvar på samma villkor för att break even nåtts ?
På den nivå som dessa gossar leker måste man väl ha alla möjliga scenarier och riskanalyser klara innan man drar igång en dylik aktion.
Eller har man helt enkelt glömt något på vägen ?