Senaste nytt

Norwegian öppnar Stockholm-Fort Lauderdale nonstop

Jag kan komplettera denna tråd med tidtabellerna också.

Stockholm-Fort Lauderdale

DY/DU 7035 ARN 14:45 FLL 19:30 788 0 ---4--7 10:45

Fort Lauderdale-Stockholm

DY/DU 7036 FLL 21:30 ARN 13:00 +1 788 0 -2---6- 09:30

Köpenhamn-Fort Lauderdale

DY/DU 7039 CPH 14:45 FLL 19:30 788 0 1---5-- 10:45

Fort Lauderdale-Köpenhamn

DY/DU 7040 FLL 21:30 CPH 12:45 +1 788 0 ---4--7 09:15

Tidtabellen ser lite kosntig ut på FLL-ARN samt CPH-FLL.
Ska planet verkligen stå still 1 dygn och 2 timmar i FL? Vad är annars planen för planet det dygnet?

Det är jag medveten om, men enligt den tidtabell som Jacob postade kommer ett plan stå i 1 dygn i FLL efter resan CPH-FLL i väntan på returen FLL-ARN.
Tidtabellen som postades var från andra veckan i december. Jag tänkte först om det var något särskilt just den veckan men tidtabellen är densamma åtminstone hela december och januari vad jag kunde se.

Visst är det märkligt att flyget från Köpenhamn ska stå 26 timmar innan det återvänder till Stockholm.

Tycker också det är märkligt att planet ska stå 26 timmar två gånger i veckan i FLL. Dessutom finns det en 26 timmarslucka på ARN. Det kommer ju säkert slingas samman med Bangkok/NYC men det finns ju tillräckligt med tid att flyga både ARN-FLL och CPH-FLL 3 ggr/veckan samtidigt som man har tid för underhåll osv...

Tidtabellen som postades var från andra veckan i december. Jag tänkte först om det var något särskilt just den veckan men tidtabellen är densamma åtminstone hela december och januari vad jag kunde se.

Visst är det märkligt att flyget från Köpenhamn ska stå 26 timmar innan det återvänder till Stockholm.

Enligt tråden "scandinavian aviation" på airliners.net så ryktas det att även OSL-FLL planerad, men Kjos och den norska regeringen har ju bråkat en del på sistone och norwegian tänker inte börja nya long haul linjer från OSL förrän detta har löst sig.

De 26 timmar som planet skall stå overksamt kan alltså vara vikta för en planerad linje från OSL.

Enligt tråden "scandinavian aviation" på airliners.net så ryktas det att även OSL-FLL planerad, men Kjos och den norska regeringen har ju bråkat en del på sistone och norwegian tänker inte börja nya long haul linjer från OSL förrän detta har löst sig.

De 26 timmar som planet skall stå overksamt kan alltså vara vikta för en planerad linje från OSL.

Det låter som en rimlig teori. Skulle de inte få igenom sina krav mot norska regeringen innan December blir det ju dock en extremt dålig fleet utilization av DY. Chansen att Norska regeringen ändrar sin lag borde dessutom vara mycket låg med tanke på att de precis röstat ned förslaget med ganska god marginal.

Kanske har de tänkt att öka frekvensen på ARN-FLL och CPH-FLL som en plan B?

Jag kollade måtten lite snabbt, verkar som det är trängre i Norwegians dreamilner än t ex en SAS, Swiss eller LH A340... men då har jag inte vägt in rymdkänslan i B787.../Per

Toppen