Norwegian öppnar Stockholm-Fort Lauderdale nonstop

2 h turn around låter fruktansvärt lite för en long-haul eller tänker jag helt fel?

Pax av och på, städning, påfyllning av mat och dryck, personal byte samt säkerhetsgenomgång av planet
 
jimmy_h skrev:2 h turn around låter fruktansvärt lite för en long-haul eller tänker jag helt fel?Pax av och på, städning, påfyllning av mat och dryck, personal byte samt säkerhetsgenomgång av planetKlicka för att utvidga...
Inte alls. 2 timmar är ganska normalt.


T ex Lufthansas Airbus A380 på Frankfurt-Tokyo har bara 1 timme 55 minuters turn around i Tokyo.
 
agehall skrev:Saken är ju den att det inte spelar någon roll vad DY tar för pris - "alla" vet ju att de är ett lågprisbolag och därmed måste ju deras biljetter vara billiga!Att vi troligen inte blir de mest frekventa resenärerna hos DY är en helt annan femma.Klicka för att utvidga...



En anekdot från jobbet idag. När jag kommer in står kollega1 och söker på Norwegians hemsida och var intresserad av att flyga till New York till de jättebilliga priserna. Priserna jag hörde var ok men inget fantastiskt. Sen lägger sig kollega2 i och pratar om något problem med batterierna på Norwegians plan som han hade hört om. Kollega1 hade inte en aning om vad han pratade om. Problem med batterier? Vadå?
 
SeaPlanePilot skrev:Den är hemmahamn för världens två största kryssningsfartyg, Oasis of the Seas och Allure of the Seas. Fartygen är p.g.a. storleken (360 m) begränsade till ett fåtal hamnar. De alternerar två rutter med vardera 3 hamnar året runt.Klicka för att utvidga...



Precis, detta verkar de som ifrågasätter underlaget här ha missat. Port Everglades som ligger vid Fort Lauderdale är hamnen där i stort sett alla Karibienkryssningar utgår ifrån, något som är väldigt populärt bland svenskar.
 
agehall skrev:Saken är ju den att det inte spelar någon roll vad DY tar för pris - "alla" vet ju att de är ett lågprisbolag och därmed måste ju deras biljetter vara billiga!Klicka för att utvidga...



Så är det. Det är ju för övrigt en strategi som även det irländska bolaget kör med. Gör det till en allmän sanning att du är billigast, och folk behöver inte ens jämföra priser utan går direkt till dig och handlar.




Tror säkert att mängder av folk glatt kommer boka biljett för dryga 2000 :- per väg och sedan lägga på 549:- per väg för mat och incheckad väska och fortfarande tycker att de gjort ett superkap.
 
Jag kan komplettera denna tråd med tidtabellerna också.



Stockholm-Fort Lauderdale




DY/DU 7035 ARN 14:45 FLL 19:30 788 0 ---4--7 10:45



Fort Lauderdale-Stockholm




DY/DU 7036 FLL 21:30 ARN 13:00 +1 788 0 -2---6- 09:30



Köpenhamn-Fort Lauderdale




DY/DU 7039 CPH 14:45 FLL 19:30 788 0 1---5-- 10:45



Fort Lauderdale-Köpenhamn




DY/DU 7040 FLL 21:30 CPH 12:45 +1 788 0 ---4--7 09:15
 
Norwegian flyger Dreamliner till FL - har det varit planerat?



Har ej hört om detta tidigare, men Norwegian ska i höst börja flyga Arlanda-Fort Lauderdale flera gånger i veckan. Bra priser och man slipper ju byta. Är detta för att överkapacitet har uppstått nu när Dreamlinern får flyg aigen och plan är inhyrda, eller har det varit planerat? Detta är ju eg. en större sensation än ARN-NYC där det redan finns konkurrens.


Per
 
DY:s Premium är ju ingen riktig BC, dessutom inte särskilt billigt. Kollade just ARN-FLL - ca 22000 för 2 vuxna och 2 barn med mat+bagage. Inte under 50 000 i Premium. Skulle hellre lägga 60 000 på riktig BC när det finns ett bra erbjudande./Per
 
Jacob skrev:Jag kan komplettera denna tråd med tidtabellerna också.Stockholm-Fort LauderdaleDY/DU 7035 ARN 14:45 FLL 19:30 788 0 ---4--7 10:45Fort Lauderdale-StockholmDY/DU 7036 FLL 21:30 ARN 13:00 +1 788 0 -2---6- 09:30Köpenhamn-Fort LauderdaleDY/DU 7039 CPH 14:45 FLL 19:30 788 0 1---5-- 10:45Fort Lauderdale-KöpenhamnDY/DU 7040 FLL 21:30 CPH 12:45 +1 788 0 ---4--7 09:15Klicka för att utvidga...


Tidtabellen ser lite kosntig ut på FLL-ARN samt CPH-FLL.

Ska planet verkligen stå still 1 dygn och 2 timmar i FL? Vad är annars planen för planet det dygnet?
 
palmen skrev:Tidtabellen ser lite kosntig ut på FLL-ARN samt CPH-FLL.Ska planet verkligen stå still 1 dygn och 2 timmar i FL? Vad är annars planen för planet det dygnet?Klicka för att utvidga...


Flygen kommer gå ARN-FLL-CPH resp CPH-FLL-ARN
 
jsn skrev:Flygen kommer gå ARN-FLL-CPH resp CPH-FLL-ARNKlicka för att utvidga...


Det är jag medveten om, men enligt den tidtabell som Jacob postade kommer ett plan stå i 1 dygn i FLL efter resan CPH-FLL i väntan på returen FLL-ARN.
 
palmen skrev:Det är jag medveten om, men enligt den tidtabell som Jacob postade kommer ett plan stå i 1 dygn i FLL efter resan CPH-FLL i väntan på returen FLL-ARN.Klicka för att utvidga...
Tidtabellen som postades var från andra veckan i december. Jag tänkte först om det var något särskilt just den veckan men tidtabellen är densamma åtminstone hela december och januari vad jag kunde se.



Visst är det märkligt att flyget från Köpenhamn ska stå 26 timmar innan det återvänder till Stockholm.
 
Tycker också det är märkligt att planet ska stå 26 timmar två gånger i veckan i FLL. Dessutom finns det en 26 timmarslucka på ARN. Det kommer ju säkert slingas samman med Bangkok/NYC men det finns ju tillräckligt med tid att flyga både ARN-FLL och CPH-FLL 3 ggr/veckan samtidigt som man har tid för underhåll osv...
 
Jacob skrev:Tidtabellen som postades var från andra veckan i december. Jag tänkte först om det var något särskilt just den veckan men tidtabellen är densamma åtminstone hela december och januari vad jag kunde se.Visst är det märkligt att flyget från Köpenhamn ska stå 26 timmar innan det återvänder till Stockholm.Klicka för att utvidga...


Enligt tråden "scandinavian aviation" på airliners.net så ryktas det att även OSL-FLL planerad, men Kjos och den norska regeringen har ju bråkat en del på sistone och norwegian tänker inte börja nya long haul linjer från OSL förrän detta har löst sig.



De 26 timmar som planet skall stå overksamt kan alltså vara vikta för en planerad linje från OSL.
 
henrikg skrev:Enligt tråden "scandinavian aviation" på airliners.net så ryktas det att även OSL-FLL planerad, men Kjos och den norska regeringen har ju bråkat en del på sistone och norwegian tänker inte börja nya long haul linjer från OSL förrän detta har löst sig.De 26 timmar som planet skall stå overksamt kan alltså vara vikta för en planerad linje från OSL.Klicka för att utvidga...



Det låter som en rimlig teori. Skulle de inte få igenom sina krav mot norska regeringen innan December blir det ju dock en extremt dålig fleet utilization av DY. Chansen att Norska regeringen ändrar sin lag borde dessutom vara mycket låg med tanke på att de precis röstat ned förslaget med ganska god marginal.




Kanske har de tänkt att öka frekvensen på ARN-FLL och CPH-FLL som en plan B?
 
Jag kollade måtten lite snabbt, verkar som det är trängre i Norwegians dreamilner än t ex en SAS, Swiss eller LH A340... men då har jag inte vägt in rymdkänslan i B787.../Per
 
Back
Top