Senaste nytt

Norse Atlantic Airways

Sir Lemon

Medlem
Norse gör satsning på Gatwick och öppnar nya destinationer i USA, tros förlust på 1,5 miljarder under 2022 och de flög endast under de 6 sista månader
Källa:Flysmart24.no

Vad vet vi i övrigt om Norse som bolag kvalitetsmässigt?
 

palmen

Moderator
Vad vet vi i övrigt om Norse som bolag kvalitetsmässigt?
Jag skulle gissa att det är likvärdigt Norwegian på deras longhaul de flög till/från USA med innan de fick skala ner. Har ingen egen erfarenhet av bolaget dock, men de tog ju över en del av Norwegians plan om jag kommer ihåg rätt och har svårt att tänka mig att de skulle erbjuda någon markant bättre produkt.
 

Homer

Medlem
HFP tycker till



Conclusion
The future looks promising for Norse. Whilst it is easy to question why it should succeed where Norwegian failed,
using exactly the same aircraft, there are two things which definitely tip the balance towards Norse:


the 787 fleet is now well established and reliable – Norwegian, along with many other airlines, had huge issues with fleet reliability due to early problems with the engines which in turn led to huge costs for compensation payments and ad-hoc charter aircraft

fares are substantially higher than pre-covid – the new Boston route is advertised as ‘from’ £370 return before seating and baggage charges, whereas we would often see flights under £250 all-in on British Airways before the pandemic, and under £200 on Norwegian





 

011430121

Medlem
Siffrorna för Q1 2023 kommit, förlusten landar på 800 miljoner SEK, beläggningen blev 54%.
Källa: Check-In,dk
En undran från mig, när tar pengarna sluta?


Hittade denna artikel från igår och Dagens Näringsliv
 
Last edited:

Kricka

Medlem
Norse kan kanske utöka verksamheten med fler flyg till den norska forskningsstationen Troll på Antarktis ?

 
Toppen