Senaste nytt

Norse Atlantic Airways

Palazzi

Medlem
Norse kommer från i mitten av augusti starta trafik från Berlin till JFK och Los Angeles framgår inte vilken flygplats
Flygningarna kommer att ske med 787-9

Källa CHECK-IN.dk bakom betalvägg
Norse starter USA-ruter fra Berlin - CHECK-IN.dk

LAX tydligen, så de går inte riktigt samma väg som Norwegian. De tycks helt ha frångått idén om både "New York" Stewart och Ontario. Tacksamt för resenären, men jag undrar egentligen hur detta ska bära sig när man snart har samma kostnadsbas som alla konkurrenter.

Man har till synes ingen slingning, få matarlinjer, kör från/till traditionella flygplatser och numer kör ju även konkurrenterna bränslesnåla flygplan.

Å andra sidan så kan väl en eventuell konkurs för SAS spela Norwegian och Norse i händerna, som står hyfsat förberedda (Norwegian har väl åter en del beställningar på flygplan). Kanske kan svårigheten med flygplansleveranser sinka Europeiska konkurrenter från att sno åt sig den Skandinaviska marknaden under tiden.

Önskar bolaget lycka till, men verkligen svårt att se det unika i både säljargument och finansiell struktur.
 

WongHauw

Medlem
Jag uppmärksammade också förändringen från ONT till LAX. Intressant. Undrar vad som föregick att de förändrade sig. Hade det med flygplatsavgifter att göra som lär vara mycket lägre på Ontario-flygplatsen, saknaden av tillräckliga tull- och gränskontrollfaciliteter eller något annat. ONT ska vara en "International Airport" men det är ganska skralt med utrikesflyg därifrån: enligt Nonstop Destinations | Ontario International Airport finns det flyg med China Airlines till Taipei, Avianca till San Salvador och Volaris till Guadalajara och Mexico City. Men andra flygplatser inom en dryg timmes minuter radie från LA (BUR, LGB, SNA) har nog inte kapacitet eller annars möjlighet till interkontinentala flyg.
 

airac

Medlem
Jag uppmärksammade också förändringen från ONT till LAX. Intressant. Undrar vad som föregick att de förändrade sig. Hade det med flygplatsavgifter att göra som lär vara mycket lägre på Ontario-flygplatsen, saknaden av tillräckliga tull- och gränskontrollfaciliteter eller något annat. ONT ska vara en "International Airport" men det är ganska skralt med utrikesflyg därifrån: enligt Nonstop Destinations | Ontario International Airport finns det flyg med China Airlines till Taipei, Avianca till San Salvador och Volaris till Guadalajara och Mexico City. Men andra flygplatser inom en dryg timmes minuter radie från LA (BUR, LGB, SNA) har nog inte kapacitet eller annars möjlighet till interkontinentala flyg.
Det kan ju helt och hållet bero på att de inte fick tag på en bra kombination av ankomst-avgång slottider på LAX. Slottider på LAX är nog en bristvara där ett nystartat bolag inte kan välja och vråka det de önskar. Norse kommer ju vilja ha kärran där exakt rätt tid för de för att optimalt nyttja flygplan och crew.
 

011430121

Medlem
Bolaget har det inte lätt, kabin faktor på 56 % i september flera linjer läggs ned under hösten, vissa linjer reducerar trafiken
Aktien ner knappt 3% i dag
minus 53% på en månad

Källa CHECK-IN.dk
Simpleflyng
.
Finns Norse kvar i början av April 2023.
Var det inte någon som lärde sig av Norwegian och dess satsning på långlinjer?
 
Last edited:

011430121

Medlem
I ett meddelande informerar man börsen om att Norse överväger att sluta flyga från Norge då den Norska regeringen höjer avgifter med 45% på långlinjerna den 1 januari 2023 höjningen är från 245 NOK till 345 NOK

KÄLLA: Norse

 

Tomas E

Medlem
I ett meddelande informerar man börsen om att Norse överväger att sluta flyga från Norge då den Norska regeringen höjer avgifter med 45% på långlinjerna den 1 januari 2023 höjningen är från 245 NOK till 345 NOK

KÄLLA: Norse

Klart man förstår att de kan behöva tänka om ifall de ekonomiska förutsättningarna ändras, men Norse verkar inte helt konsekventa. UKs air passenger duty för long haul är £ 87 för ekonomi och £ 191 för högre klasser, från 1 april 2023 (+ £ 3 / + £ 6, höjdes senast 1 april 2022), och Norse planerar väl fortfarande att flyga från LGW?
 

mha321

Medlem
Klart man förstår att de kan behöva tänka om ifall de ekonomiska förutsättningarna ändras, men Norse verkar inte helt konsekventa. UKs air passenger duty för long haul är £ 87 för ekonomi och £ 191 för högre klasser, från 1 april 2023 (+ £ 3 / + £ 6, höjdes senast 1 april 2022), och Norse planerar väl fortfarande att flyga från LGW?

Det är väl lite som med Norwegian - det finns betydligt mer pengar att hämta på marknaden från London, Paris, osv., än här uppe i norden. Så huvud marknaden kommer egentligen att ligga där. Det är snarare en "bra ursäkt" mot allmänheten för varför ett bolag som marknadsför sig som norskt har huvudsaklig marknad utanför landet.

Och så är det såklart alltid "rätt" att klaga på sådana höjningar, och procentuellt är ju norska höjningen betydligt större..
 

011430121

Medlem
Trafiksiffrorna för Norse i december har kommit beläggningen har ökat från 50% i november till 61% i december

Källa: CHECK-IN.dk
https://check-in.dk/norse-sluttede-...ail&utm_term=0_26fa6b41ae-48f73b488d-86450857

Norse flög några vänder till Thailand i början slutet av 2022 och början av 2023 åt TUI, jag har inte kollat hur det är just nu
Man har även några maskiner uthyrda till andra bolag, men en fråga man måste ställa sig hur länge kommer detta bolag att överleva

En annan fråga, det har stått en (står) 787 i Norwegian målning vid bana 26 på ARN vem äger den, förstår att det det förmodligen är ett leasingbolag som äger den men den har ju stått i flera år.
 
Toppen