Senaste nytt

Norse Atlantic Airways

igelkotten

Medlem
U.S. should deny market access to Norwegian budget airline - lawmaker | Reuters

DeFazio argued the Transportation Department in 2016 “imprudently issued” a foreign air carrier permit to Norwegian Air’s long-haul business, which he said was incorporated in Ireland to avoid Norway’s strong labour protections.

“It is imperative that you correct the error of 2016 and deny this airline’s application,” he said of Norse Atlantic.

Helt säkert väldigt mycket lobbying från de amerikanska flygbolagen bakom hans uttalande.

Att han skulle bry sig om norska anställningsvillkor kontra irländska är rätt roligt, då de amerikanska arbetsvillkoren är närmre de irländska än de norska.
 

Agö

Medlem
Våren 2022 planerad flygstart. Blir ju spännande att se om det blir verklighet.

"Ved presseseancen i Arendal i det sydlige Norge blev der også sat ord på selskabets kommende destinationer, som allerede har været kendt i flere måneder. Der vil introduceres ruter fra Oslo, London og Paris til New York, Los Angeles og Florida. Der er endnu ikke offentliggjort konkrete ruter."

Norse forventer opstart i foråret 2022 - CHECK-IN.dk
 

011430121

Medlem
Nu börjar det klarna vika destination som kommer att flygas på i USA från OSL, det är inte direkt de stora flygplatserna i New York, Kalifornien och Florida.

I New York är det för många okända Stewart Int det är samma flygplats som Norwegian använde när de flög med 737-MAX från vissa destinationer i Europa den ligger 90 minuter med buss från New York City.

I Kalifornien är det Ontario Int som ligger 60 km öster om Los Angels, i Florida så är det Fort Lauderdale som gäller, vill minnas att Norwegian flyttade därifrån till LAX när SAS startade sin Florida linje.

Ingen information om destinationerna från övriga Europa linjer mer än att från London så är Gatwick aktuellt.

Källa: paxex.aero

Norse Atlantic announces initial US routes – PaxEx.Aero
 

Palazzi

Medlem
Nu börjar det klarna vika destination som kommer att flygas på i USA från OSL, det är inte direkt de stora flygplatserna i New York, Kalifornien och Florida.

I New York är det för många okända Stewart Int det är samma flygplats som Norwegian använde när de flög med 737-MAX från vissa destinationer i Europa den ligger 90 minuter med buss från New York City.

I Kalifornien är det Ontario Int som ligger 60 km öster om Los Angels, i Florida så är det Fort Lauderdale som gäller, vill minnas att Norwegian flyttade därifrån till LAX när SAS startade sin Florida linje.

Ingen information om destinationerna från övriga Europa linjer mer än att från London så är Gatwick aktuellt.

Källa: paxex.aero

Norse Atlantic announces initial US routes – PaxEx.Aero

Intressant! Man skulle vilja få den ekonomiska ekvationen nedbruten, för att få en känsla för huruvida CASM/CASK verkligen är signifikant lägre än hos konkurrenterna.

CASM/CASK uttrycks i kronor för varje erbjuden sätesmile/säteskilometer och fastställs genom att driftskostnaderna divideras med ASM/ASK (available seat mile/kilometer). Såg som exempel att Jetblue ligger ca. 20% under United, Delta & AA, och extrema ULCC-bolag kan ha nästan 50% lägre CASM/CASK än United, Delta mfl. Detta ses dock egentligen inte hos bolag som bara erbjuder långlinjer...

Saken är väl den att både Eurowings och Jetblue nu flyger över Atlanten, och snarare än att sänka priserna så har de valt att förbättra marginaler (förlitar sig på moderbolags varumärke respektive ett starkt eget). I praktiken måste nog Norse anses konkurrera med dessa, och kanske kan kapa 15-25% i en perfekt värld.

Det som gör mig rätt tveksam är ju att underliggare för låg CASM/CASK är låga driftskostnader (löner, landnings/startavgifter, bränsleåtgång och leasingkostnader) samt ASM/ASK (många säten/avgång, hög beläggning och hög nyttjandegrad av flygplanen).

Något säger mig att löneläge börjar närma sig något slags bottenmärke för nystartade bolag (åtminstone så blir skillnaderna små när man slår ut det på sätesnivå). Flygplanen är ofta likartade, med samma sätesdensitet och låg förbrukning. Beläggning är generellt skyhög om man ens ska ha en chans (därför överbokas flygen initialt) och hög nyttjandegrad är generellt svårt på long haul (isf fördel Jetblue, som kan flyga vidare inrikes).

Har man inte lyckats få flygplanen iprincip gratis (så att det har någon praktisk effekt på kostnadsbilden) så ser jag nästan bara att man har lägre start/landningsavgifter som kan vara av betydelse. För resten av uppställda faktorer så tycks både Eurowings och Jetblue ha fler fördelar.

Säg att man ändå skulle kunna åstadkomma minskning av kostnaderna gentemot Jetblue och Eurowings i regionen 15-20%, skulle den prisjusteringen räcka för att få hållbar ekonomi i drift (skulle nog många välja bolaget då). Fördelen med Jetblue och Eurowings är ju att de iprincip har Lufthansas intäktsnivåer, men en lägre kostnadbas.

Jag tror att Norse kommer att bli tvungna att kapa priset till en nivå att man både nyttjar sin lägre kostnadsbild OCH reducerar marginalen till nära 0 innan merförsäljning. Kapar man 40% i annonserat pris så kanske man kan locka någon, och sedan "ta tillbaka" 10% med merförsäljning i bokningsdialog och ombord. Känns teoretiskt möjligt, men i praktiken vanskligt.

Jag ger denna satsning max 12 månaders livstid, mest för att de tycks trotsa logiken med hög nyttjandegrad av flygplanen. Ser inte hur de lägre driftskostnader man annars pekar på ens teoretiskt ska kunna brygga denna problematik. Jag förstår mig inte riktigt på hur man tänkt iom att detta normalt är A&O för ULCC och egentligen det enda som höll liv i Norwegian Long Haul under en relativt lång tid (men även där räckte med lite småproblem innan hoppet grusades).

Samtidigt som man här diskuterar point to point med låg kostnadbas så slingar Ryanair linjer med AI-hjälp. Ett exempel jag skrivit om i annan tråd är Ryanair (by Air Malta) Valetta-Bergamo-Göteborg-Stockholm-Valetta. Man utnyttjar flygplanen iprincip på minuten vad regelverken tillåter, fyller planet fyra gånger under slingningen, samt skattar och betalar lön i Malta.
 

011430121

Medlem
Air Europa kommer under 18 månader att leasa 4stycken 787 från Norse som för närvarande har 9 maskiner av modellen parkerade utan jobb på OSL

Norse har inte börjat att sälja biljetter ännu, men planen är att börja med det i slutet av april och då med avgångar från OSL, inlägget ovan är fortfarande aktuellt London och Paris får vänta med uppstarten.

Personligen kommer jag att följa bolaget med spänning.

Källa: CHECK-IN.dk
Norse tvunget til at udleje fire Dreamliner-fly - CHECK-IN.dk
 

bhen

Medlem
Ser att biljetter går att boka nu, hittar t.ex:

OSL-FLL 15/7-22/7 Nok 3107 i Light, då ingår ingenting,

upload_2022-5-16_12-29-52.png


Nok 4691 for Economy classic

upload_2022-5-16_12-48-44.png


går också att lägga till från Economy light.
Sätereservation verkar inte ingå ens i Premium.

Norse Atlantic Airways
 
Toppen