Senaste nytt

Norrköping får ny flyglinje till München

Ojdå! Missat detta - kul!!! Jag läste någonstans om en beläggning på 8-10 resenärer, men högst troligt har jag blandat ihop det. Undrar vilken linje jag tänker på (?) :)

Som man säger. Lögn, förbannad lögn och statistik.
Och betänk. Ökar man från 10 till 12 resenärer på Frankfurtflyget så har du en betydande ökning.........

Vill du boka från eller till Norrköping via lufthansas webplats så dyker som tidigare nämnts inte NRK upp när man börjar fylla i departure flygplats. Men... Om man, när man markerar denna "fylla-i-departure-rutan" klickar på "airports" längst ner, kommer man kunna hitta norrköping och välja den i listan över flygplatser i Sverige. Sen är det bara och boka på!
Lite krångel men funkar tills dom löst "buggen".

( Känns bättre om man som jag är lite ålderdomlig och gärna bokar direkt via flygbolaget och inte hos nån av alla resesidor, typ som den med sjungande katter i reklamen :eek: )
(( det blev dessutom en femhundring billigare nu))

Jag tror att sådana här linjer behöver både bra anslutningar ut i världen, men även ett behov att nå destinationen behöver finnas. Jag vet inte om det finns något behov i Karlstad eller Jönköping att nå Frankfurt, men i Norrköping finns ett reellt behov av att flyga till München.

En av regionens största arbetsgivare är Siemens, i Finspång. Huvudkontoret för Siemens Energy ligger i Erdlangen och mycket verksamhet är även förlagd till Nürnberg. Det finnas även relevanta delar i München.

Vissa delar av verksamheten i Finspång samarbetar mycket med Wien, för vilket även München är en bra utgångspunkt.

När jag har tänkt lite på saken, gör detta München till ett ganska naturligt val från Norrköping.

Men varför i hela världen satsar man då inte på en morron och kvällstur så att man kan göra en dagsresa för kortare endagsmöten, vilket numera är ganska vanligt.

Men varför i hela världen satsar man då inte på en morron och kvällstur så att man kan göra en dagsresa för kortare endagsmöten, vilket numera är ganska vanligt.
För att de kommunala pengarna bara räckte till tider då ingen vill resa. Det är ju inte svårare än så. Detta är alltså återigen inte en linje som svarar mot ett faktiskt, konstaterbart behov utifrån resmönster m m (jfr Swedavias unserved routes).

Är detta en av de längre rutter som flygs med en ERJ135 i kommersiell trafik? 635nm i ett plan med 37 säten är väl inte så jättevanligt på vår kontinent iaf (?) Finns det ens något så liten flygplan som flyger så långt utan mellanlandning? Hur blir det ekonomiskt hållbart (?)

ERJ145 har väl någon flygning på 3h30min i USA (vilket verkar smått galet), men den är åtminstone stor som en CRJ200 som ibland flyger rätt långt.

Missförstå mig rätt; tycker detta verkar fantastiskt om det fungerar.

Är detta en av de längre rutter som flygs med en ERJ135 i kommersiell trafik? 635nm i ett plan med 37 säten är väl inte så jättevanligt på vår kontinent iaf (?) Finns det ens något så liten flygplan som flyger så långt utan mellanlandning? Hur blir det ekonomiskt hållbart (?)

ERJ145 har väl någon flygning på 3h30min i USA (vilket verkar smått galet), men den är åtminstone stor som en CRJ200 som ibland flyger rätt långt.

Missförstå mig rätt; tycker detta verkar fantastiskt om det fungerar.
37 Säten, det är ju mindre än Wideroes Dash 8-100. Riktigt litet.

Sun-Air på Landvetter-Cambridge är nog det närmsta jag kan komma på. Något kortare, men inte mycket. Sen vet jag inte exakt vad de har för flygplan på stäckan, men jag har för mig att det är något i liknande storleksordning. Räckvidd tror jag inte är ett problem. En Dash 8-100 borde klara sträckan, tror jag?

Jag tar tillbaka lite av min kritik. Det går utmärkt att boka via lufthansa.com som sagts här. OCH väljer man utresa från LPI till tex Toronto (via CPH) och sen hemresa till NRK (via MUC) så får man faktiskt en vettig resa tidsmässigt i båda riktningarna, och priserna inte helt galna. Synd bara att man inte får poäng på BMI. (Det går pendeltåg mellan Norrköping och Linköping, oftast var 15:e minut).

• Gilla
Reactions: olo
Det var ett exempel. Kärran från Linköping är i CPH kl 7 så det ger alla möjligheter att resa vidare öster ut vart man nu vill.

Bra tänk, lätt att bli endimensionell och bara titta på sin flygplats! Kör *A med utresa från LIN till XXX och om mötet drar ut på tiden eller det ska bjudas på middag så reser ni utvilad hem till NRK dagen efter.

Då gynnar vi regionen och det finns ännu färre anledningar att krångla upp till Arlanda.

Toppen