Senaste nytt

Norrköping får ny flyglinje till München

SAS har väl ingenting att göra med detta? Detta är ju en ren konkurrent till SAS egna verksamhet från Linköping.

Det är ju ett *A flyg och då borde det gå att boka via appen. Du kan ju boka annat LH flyg i SAS app, i varje fall från ARN.

Det kanske bara gäller när det är codeshare och det lär det kanske inte bli på denna linje.
 
Det är ju ett *A flyg och då borde det gå att boka via appen. Du kan ju boka annat LH flyg i SAS app, i varje fall från ARN.

Det kanske bara gäller när det är codeshare och det lär det kanske inte bli på denna linje.
Det är för att SAS har codeshare ja. Du kan inte boka LH-flighter som SAS inte säljer biljetter till vis SAS-appen...
 
Spekulera och kraxa lite som en olyckskorp kan man alltid göra. Jag hoppas på en bra utveckling när vår flygplats nu försöker igen!
Det bästa vi resenärer kan göra är att nyttja linjen även om det inte blir perfekt, utan en tillräckligt bra resa, med lunch-avgången. Visar vi bokningsvilja kan vi ju ha tur att få den önskade sena avgången från München vid 20.00 och sen ett plan som "nattas" på Kungsängen och sticker iväg vid 06-07.00 söderut igen. Kanske redan i höst när det är tabelljusterings-tid?

Blir en tur Milano/Malpensa sent i maj, vilket kommer funka riktigt smidigt!
Och kanske Prag med frugan? :)
 
Spekulera och kraxa lite som en olyckskorp kan man alltid göra. Jag hoppas på en bra utveckling när vår flygplats nu försöker igen!
Det bästa vi resenärer kan göra är att nyttja linjen även om det inte blir perfekt, utan en tillräckligt bra resa, med lunch-avgången. Visar vi bokningsvilja kan vi ju ha tur att få den önskade sena avgången från München vid 20.00 och sen ett plan som "nattas" på Kungsängen och sticker iväg vid 06-07.00 söderut igen. Kanske redan i höst när det är tabelljusterings-tid?

Blir en tur Milano/Malpensa sent i maj, vilket kommer funka riktigt smidigt!
Och kanske Prag med frugan? :)
Du har naturligtvis rätt. Man ska ge det en chans. Men linjer som uppstår utifrån annat behov än marknaden i sig tenderar att gå dåligt. Det är ju ganska lätt för en flygplats som Arlanda, Landvetter eller Kastrup att presentera statistik på "unserved routes" och sedan arbeta mot flygbolag. Man kunde också se en naturlig koppling mellan Stavanger och Houston, bara för att ta ett exempel.

Upp till bevis nu för alla som tjatat om linjer från Norrköping!
 
Det är för att SAS har codeshare ja. Du kan inte boka LH-flighter som SAS inte säljer biljetter till vis SAS-appen...

Det är ju som du säger för att det inte har SAS-nummer....

Detta är väl ingen *A - flight heller väl?, utan en BMI-regional-flygning som Lufthansa har codeshare på!

Detta medför då att inga frequent flyer program kan användas för intjäning och status, inte ens Miles & More verkar ha intjäning på BMI regional :(
 
Det är ju som du säger för att det inte har SAS-nummer....

Detta är väl ingen *A - flight heller väl?, utan en BMI-regional-flygning som Lufthansa har codeshare på!

Detta medför då att inga frequent flyer program kan användas för intjäning och status, inte ens Miles & More verkar ha intjäning på BMI regional :(

Är det så illa? Då kan jag inte heller använda Eurobunuspoäng på sträckan på en awardbiljett, exv NRK-MUC-BKK, eller? Men visst får man poäng på codeshareflygningar? Har för mig att jag fick poäng på flygningar med Cimber från NRK-CPH och det var ju samma sak där SAS hade codeshare.
 
Är det så illa? Då kan jag inte heller använda Eurobunuspoäng på sträckan på en awardbiljett, exv NRK-MUC-BKK, eller? Men visst får man poäng på codeshareflygningar? Har för mig att jag fick poäng på flygningar med Cimber från NRK-CPH och det var ju samma sak där SAS hade codeshare.
Man brukar inte att få poäng till ett bonusprogram inom Star Alliance från en codeshare flight som är opererad av ett icke Star Alliance flygbolag.
 
Man brukar inte att få poäng till ett bonusprogram inom Star Alliance från en codeshare flight som är opererad av ett icke Star Alliance flygbolag.
Nu är jag verkligen ute på djupt vatten, men med BT får man väl EB poäng, hur är det med Etihad skulle det inte bli ett samarbete med SAS, ångrar redan detta inlägg mot Dr. Miles.
 
Nu är jag verkligen ute på djupt vatten, men med BT får man väl EB poäng, hur är det med Etihad skulle det inte bli ett samarbete med SAS, ångrar redan detta inlägg mot Dr. Miles.
Jag visste att sådant inlägg skulle komma men vad jag skrev var "generellt" därför skrev jag "brukar inte att få poäng".
SAS och Eithad Airways samarbetar och har codeshare, ja. Men det ger inte rätt till intjäning om man krediterar Etihad Airways opererad codeshare flight (om det finns sådan) till annat Star Alliance flygbolags bonusprogram. (ifall de samarbetar med Etihad Airways redan gäller det nog andra regler)

Det finns alltid undantag men ska jag då vara skyldig att upplysa varenda undantag? I så fall max 30.000 tecken per inlägget räcker inte.
 
Last edited:
Jag visste att sådant inlägg skulle komma men vad jag skrev var "generellt" därför skrev jag "brukar inte att få poäng".
SAS och Eithad Airways samarbetar och har codeshare, ja. Men det ger inte rätt till intjäning om man krediterar Etihad Airways opererad codeshare flight (om det finns sådan) till annat Star Alliance flygbolags bonusprogram .

Det finns alltid undantag men ska jag då vara skyldig att upplysa varenda undantag? I så fall max 30.000 tecken per inlägget räcker inte.
Bli inte sur på mig, som jag skrev ångrar mig redan, nästa gång jag träffar dig så bjuder jag på ett gott te.
 
Toppen