Senaste nytt

Nordkorea 2014

Henry

Medlem
Tack för ett trevligt reportage! Alltid kul att läsa om andra som besökt Nordkorea och se bilder från landet. Själv var jag där ett par år tidigare under vintern, vilket kommer med både för- och nackdelar. Fördelen var att jag var ensam turist i landet och därmed fick en privatvisning till kostnad av en gruppvisning. Tror inte det är alltför många som fått en privatvisning av DMZ, till exempel. Jag hade lite extra tur (?) och blev första turist att se Kim Jong Il i balsamerad version.

Nackdelen är att det kan vara förbaskat kallt, tror det var -16 när jag var där. Visst, jag är ingen norrlänning och kanske lite känslig av mig, men -16 är nog jobbigt för de flesta när värme saknas överallt. Resan gick på studentbudget och jag hade ursprungligen bokat ett trestjärnigt hotell, men fick rådet att uppgradera till fyrstjärnigt eftersom det skulle vara för kallt på det trestjärniga. På det fyrstjärniga så hade de ställt in ett element på rummet, så det gick att vistas där. Värre var det på alla platser man besökte, där saknades det oftast värme. Det var också rätt jobbigt att se hur befolkningen led i det kalla vädret, i stort sett alla lägenheter hade öppna fönster (jag vet inte om det berodde på att de eldade inomhus eller om det var så mycket mögel i lägenheterna) och strömmen gick titt som tätt. Att se utbrett barnarbete är heller aldrig trevligt. Och lite synd var det nog också om de militärer som för hand hade skottat landningsbanan innan vi landade.

I matväg så fanns det alltid gott om mat och jag blev proppmätt varje gång. Ibland fick guiderna äta med mig, ibland inte. Guiderna öppnade för övrigt upp sig lite mot slutet av resan, speciellt när vi hade druckit en del. De var nyfikna på Sverige och jag berättade om hur det är här och de ställde frågor.

Precis som i ditt reportage så promenerade folk till stor del. Då snöröjningen var icke-fungerande var det tufft och jag såg många som ramlade och slog sig. Även på vägen till DMZ (cirka 16 mil från Pyongyang) så promenerade folk längs motorvägen mitt ute i ingenstans...
 

Johanna

Medlem
Spännande att höra din upplevelse med. Guiderna åt sällan med oss och åt dom på samma restaurang satt dom oftast vid annat bord. Lite konstigt. Vi hade perfekt temperatur. Var där i slutet av juni. Jag hatar att frysa så glad att jag inte åkte då. Skulle också ha svårt att se människor som uppenbarligen har det svårt.

Museet med den balsamerade kroppen var stängt för renovering så jag fick aldrig se det. Vet inte om jag är så ledsen för det. Vet inte vad vi hade för antal stjärnor men det i Pyongyang har jag fattat är det som de flesta bor på. Så lät det när jag läste på innan oavsett vilket bolag som man åkte med. Men när vi bodde på ett annat hotell i en liten by så var det enkelt. Sängarna hade nästan inga madrasser. Det var bäddat direkt på sängbotten av trä. Jag tog de två överkasten och la under och då blev det lite mjukt. Det kan inte ha varit många stjärnor. Vi åkte förbi ett annat hotell som vi stannade vid. Det låg mitt ute i ingenstans och var ett riktigt flott hotell iaf de bilder dom visade av rummen. Lobbyn var bara marmor och blänkade saker. Skulle säga att det såg ut som ett högklassigt västerländskt hotell. Förstår inte varför det låg där det låg.

Det fanns alltid mycket mat. Det var inte så att vi fick lite mat men det började alltid med en tallrik med buljong och lite saker som flöt omkring där. Inte alls äckligt men inte så gott. Sen kom det alltid många andra rätter. Jag tyckte helt enkelt inte att det var så gott så jag åt inte mer än att jag klarade mig.

Det jag gav som feed back till guiden var att jag skulle velat se mer av vardagsliv. Gått i affärer och i det varuhus som tydligen fanns i Pyongyang. Jag vill uppleva deras vardag. Dom har också resor ut på landet där man får bo hemma hos familjer. Med all sannolikhet utvalda. Jag förstod också att en framgångsfaktor är att få bra guider. Vår reseledare sa att han jobbade mycket med det. Man kan få dom som inte tillåter någonting och då blir det väldigt begränsat.
 

Sofia

Medlem
Oj vilken bra och spännande rapport! Känner mig helt fascinerad! Jag förstår din ambivalenta känsla gällande deras vardag. Det ÄR ju deras vardag, men ändå så långt ifrån vår som det (troligen) går att komma.
Jag ser också gärna fler bilder!
 

Mike@GOT

Medlem
Tack, snälla @Johanna för att du tar dig tid att med ett sådant engagemang berättar om dina upplevelser, det du har sätt och saker du har lärt dig! Jag har nog lärt mig mer om landet bara genom att läsa den här tråden än vad jag har gjort på många år. Väldigt kul att få en insikt i landet genom ett sådant här otroligt välskrivet reportage.

Sitter fortfarande helt fascinerad :)
 

WTP

Medlem
Det är så att mer eller mindre alla "turister" har samma program.
Här hittar hittar ni en sådant besök av killarna bakom vice tv.
 

Insomnia

Medlem
Du skriver på ett gulligt sätt Johanna, gillar det. Visst är det en speciell känsla när man befinner sig på olika områden i världen, där civilisationen upphört eller är skyddad från omvärlden. Det är som att man befinner sig i en annan värld. Alla dessa liv, så annorlunda jämfört med ens eget. Intrycken blir mäktiga och minnena likasa. Ibland undrar jag hur livet hade varit om man hade växt upp i sådana områden. Rätt bra kanske, fri som i-landsproblem. Har du varit i Ukraina nån gång och Pripyat? Det är också en enormt mäktig upplevelse. Totalt öde. Alla dessa öden...
 

Johanna

Medlem
Det är så att mer eller mindre alla "turister" har samma program.
Här hittar hittar ni en sådant besök av killarna bakom vice tv.
Jag tror grundprogrammet är ungefär det samma. Men eftersom de öppnat upp mer nu så finns det många olika typer av program som erbjuds i olika delar av landet. Man kan se mycket mer nu. En i vår grupp hoppade av innan gränsen för några dagar där. Då var han själv och den första turist som fått vara där.

Såg dom där filmerna innan jag åkte. Läste också en del böcker. Tror det kan vara bra för man får en förståelse bakom fasaden.

Du skriver på ett gulligt sätt Johanna, gillar det. Visst är det en speciell känsla när man befinner sig på olika områden i världen, där civilisationen upphört eller är skyddad från omvärlden. Det är som att man befinner sig i en annan värld. Alla dessa liv, så annorlunda jämfört med ens eget. Intrycken blir mäktiga och minnena likasa. Ibland undrar jag hur livet hade varit om man hade växt upp i sådana områden. Rätt bra kanske, fri som i-landsproblem. Har du varit i Ukraina nån gång och Pripyat? Det är också en enormt mäktig upplevelse. Totalt öde. Alla dessa öden...
Tack, va snällt.

Nej, jag aldrig varit där. Jag var i Rumänien ute i någon gudsförgäten stad på 90-talet. Det var också en upplevelse. Magra hästar som transporterade varor på trävagnar. Många som bara satt utanför husen. Blir lite sugen på Ukraina nu. Är det säkert att resa där?

Jag frågade han från Ungern hur det var att växa upp bakom järnridån men han var inte så sugen att prata om det. Menade att han var så ung när muren föll. Han var 18 år. Jag förstod ingenting. Min bild är att jag var väldigt medveten om min egen värld och om världen när jag var 18 men det kanske ligger i sakens natur att han inte hade koll.
 
  • Gilla
Reactions: WTP

Insomnia

Medlem
Blir lite sugen på Ukraina nu. Är det säkert att resa där?

Ja, det är främst i de södra och östra delarna av Ukraina som stridigheter pågår. Det är ju inte över hela landet och Kiev är ju fri sådant. Det finns guidede turer med allt inkluderat för ca 2700 kr, flyg får du bekosta själv, runt 2000 kr. Kolla upp det om du har tid över. Sköt om dig.
 
Last edited:

Bibben

Medlem
Tack Johanna för ett grymt resereportage!!

Jag var där 2007 men ordnade allt själv, ringde ambassaden här, fick ett visum som jag hämtade i Beijing för 10 USD, sen tåg båda hållen. Hade 2 guider och 1 chaufför för mig själv, mycket trevliga.
Allt kostade 400 Euro för 5 dagar, inklusive ALLT.
Bodde på ett trekantigt hotell på en ö i floden, troligen samma som du.
I princip liknande program och upplevelse men fick dessutom uppleva deras "Mass games", en gymnastik- och akrobatikshow som var helt fantastisk, påstods att den engagerade över 100.000 personer totalt. Googla om ni är intresserade.
Fotade och filmade mycket, enda gången de avbröt mig var när jag nästan filmat hela Mass showen men då filmade jag resten med kameran och då suckade de uppgivet. Jo, samma sak med soldater som var förbjudet men fanns massa tillfällen från tåget, där var ingen som vaktade.
Ville ta ett kort på de folktomma vägarna men det fick jag inte, lurade dem en gång och ställde mig mitt i vägen och tog några kort men efter det stannade de aldrig mer... ;)

Tack igen J
 
Någon gång ska jag också ta mig till Nordkorea, och Bhutan. Dock som en påminnelse om vilket land det är frågan om, så var det en person från Young Pioneers passagerare som igår blev kvarhållen i Nordkorea ursprungligen "frivilligt" då han behövde "söka sjukhus" och absolut inte ville till Peking, nu heter det "committing a hostile act under orders from the U.S. government".

Rättelse: 2 januari, inte igår!
 
Last edited:
Toppen