Senaste nytt

Nordkorea 2014

NyfikenGrau

Medlem
Otroligt intressant, men samtidigt både kusligt och sorgligt. Jag vet inte riktigt vad de här människorna ska ta sig till den dagen regimen faller...ser ut som alla klockor har stannat nån gång på 50-talet.
 
2 bilder av Pyongyang från ovan
Visa bifogad bild 40448
Visa bifogad bild 40449

Svårt att skylla på köer om man kommer hem för sent.
Visa bifogad bild 40450

Det här finner jag väldigt fascinerande, det är en storstad med en skyline som många andra men på gatorna är det nästan inga bilar och stadslivet ser inte alls ut som stadsbilden (enligt mina västerländska idéer om hur en stad ska se ut).

Vem vet, kanske ska man åka dit en dag och se det själv.
 

Johanna

Medlem
Som en annan civilisation nästan.
Samtidigt verkar det av bilderna att döma lite annorlunda än vad man hör i media.
Jag vill på inget sätt försvara hur det här landet styrs. Men media älskar att rapportera felaktigheter härifrån, misstolka och twista till information så mycket dom kan får jag bilden av.

Som ex kan jag ta att det har rapporterats att man bara får klippa sig i ex antal frisyrer. Så är det inte alls. Gissar att någon gått förbi en frissa och sett bilder på samma sätt som våra frisörer brukar ha och tolkat det som enda alternativen. Liknande var den nyheten där det sas att det rapporterades i NK att de tagit guld i ett VM (var det fotboll?). Det stämmer inte heller.

Jag tror också att vi bara får se en del av helheten. Nu har dom dock släppt mer. Turister får resa i stora delar av landet men under kontrollerade former. De har som mål att öka turismen. Tror de hade 2000 turister förra året.
 

Johanna

Medlem
Det här finner jag väldigt fascinerande, det är en storstad med en skyline som många andra men på gatorna är det nästan inga bilar och stadslivet ser inte alls ut som stadsbilden (enligt mina västerländska idéer om hur en stad ska se ut).

Vem vet, kanske ska man åka dit en dag och se det själv.
tack

Mitt tips är åk snart. Jag tror inte det kommer hålla.
 
Toppen