Senaste nytt

Nordkorea 2014

Johanna

Medlem
Den grupp som vi åkte med var mycket bra. Det var blandade åldrar från alla delar av västvärlden. I stort sett alla var mycket resvana. Det gjorde det hela mycket smidigt och väldigt trevligt. Det var bara fransmannen som deklarerade att
- jag har jobbat som reseledare och vet hur jobbigt det är när folk alltid kommer sent. Men jag kommer likväl alltid komma sent.
Det höll han också.

Vi hade 3 inhemska guider. Kvinnan var huvudguide och bra men barsk. Hon blev eld och lågor av hat när vi var i DMZ och förklarade att de inte gillade emperialismen. En urtrevlig manlig guide som var cool och också ville veta om omvärlden. Sen den sista surpuppan som tidigare hade varit militär. Han var inte alls med på tåget. Han skulle inte heller få några fler uppdrag av YPT. Sen hade vi en västerländsk guide som var anställd av YPT. Han var från Australien. Först tyckte jag han var yberhurtig men han lugnade ner sig och var riktigt bra. Han såg till så att guiderna höll sig på rätt nivå och platsade surpuppan.

Den västerländska guiden åkte också tåg med oss. Eloge till honom som åker tåg fram och tillbaka hela tiden. Tåget funkade mycket bra men en gång räcker för mig.

Vill ni ha mer bilder från Nordkorea så finns han på Instagram och heter Youngpioneer
 

NyfikenGrau

Medlem
Måste ställa en fråga jag undrat över ibland: Johanna, om vi säger att du hade kunnat koreanska, tror du då att du hade haft något tillfälle att kunna börja prata med någon "helt vanlig", typ städpersonal på hotell, någon du köper något av eller liknande? Jag menar nu såklart när guiderna inte är med, eller när de inte ser vad du gör. Alltså; Uppstår sådana tillfällen över huvud taget, eller övervakas varenda steg du tar?
 

WTP

Medlem
Tack @Johanna mkt trevlig läsning.
Själv är jag fascinerad över NK och har sett massa med dokumentär och läst ett antal böcker.
Har haft nöje att prata med en journalist som har gjort en dokumentär...
#kusligt #timemachine är mina taggar för NK

Apropå frisyrer kan inte hjälpa och märka att Kim Jong-un:s frisyr (jätte kort på sidorna och längre luggar) har anmanats i västvärlden :)
Kolla bara på fotbollspelare ;)
 

Johanna

Medlem
Måste ställa en fråga jag undrat över ibland: Johanna, om vi säger att du hade kunnat koreanska, tror du då att du hade haft något tillfälle att kunna börja prata med någon "helt vanlig", typ städpersonal på hotell, någon du köper något av eller liknande? Jag menar nu såklart när guiderna inte är med, eller när de inte ser vad du gör. Alltså; Uppstår sådana tillfällen över huvud taget, eller övervakas varenda steg du tar?
Jag tror det. Sen är det frågan hur mycket dom hade svarat. Vi var på tivoli en kväll (riktigt med moderna åkdon) och då kom det fram en flicka till mig och pratade några stapplande meningar på engelska. Hon ville nog prova sina kunskaper. Hon var så söt och generad men ändå modig. Det var ingen som stoppade henne. Vi pratade lite med några andra men bara artighetsfraser. Vet inte vad som hade hänt om vi stoppat någon på gatan. Men i många affärer var man själv med biträdet.

Någon försökte på sig en politisk diskussion med våra guider men det gick sådär. Dom var inte arga utan svarade men det blev inget direkt utbyte.

En som åkte med från Ungern hade blivit nekad året innan. Han frågade varför och det visade sig att det var för han hade en blogg. Dom trodde det var en journalist. Förstod nog inte skillnaden. Inga journalister fick följa med på den här gruppresan.

Vad fikar man i detta land ?
Tack så mycket.

Jag dricker inte kaffe så jag måste säga att jag inte är så på här. Det serverades nog kaffe men inga särskilda kaffepauser :) Men vi stannade på ett ställe där vi kunde köpa lite saker. Köpte glass som jag vet inte vad den smakade men den hade inte varit nära varesig smör eller grädde. Där kunde man också köpa chips. Tror de hade grönt te chips och en del andra smaker. Något var riktigt ätbart. Där hade dom nog också något som kan liknas vid kakor men likt många andra asiatiska länder så finns det inte mycket sött.

Jag hade packat med mig lite choklad och godis från Sverige för det stod i anvisningarna att om man ville ha var det bäst att ta med sig. Packade upp lite på tågresan tillbaka och Aussien blev helt salig. Han mummlade smaskande hela tiden ååhhh västerländsk choklad. Han bor annars i Beijing.
 
Riktigt häftigt, tack för en bra rapport och bra bilder.

Hade själv en resa bokad dit i februari i år men den blev aldrig av eftersom dom velade så mycket med karantän på grund av Ebola så bokade av allt. Jag är riktigt sugen på att åka så hoppas kunna komma iväg nästa år dit, gissar att du använde Korea Konsult för din resa?

Hur var maten i mått med resten av världen? Gick det att äta allt och blev man mätt?
 

Thornado

Medlem
Hmmm... Jag ska vara en dryg månad i Kina i höst, och har planerat på att göra en liten utflykt till någon annanstans i Asien 3-7 dagar under tiden. Har mest funderat på att antingen hälsa på kompisar i Malaysia eller Hong Kong (och isf gå på inofficiell BC-träff i HK) eller inspirerad av en annan tråd här ta några dagar på Palau.

Nu blev ju onekligen DPRK ett hett alternativ... Tyvärr kan jag till skillnad från de andra destinationerna inte använda min Amex 2-4-1 för en sån resa...
 

Johanna

Medlem
Riktigt häftigt, tack för en bra rapport och bra bilder.

Hade själv en resa bokad dit i februari i år men den blev aldrig av eftersom dom velade så mycket med karantän på grund av Ebola så bokade av allt. Jag är riktigt sugen på att åka så hoppas kunna komma iväg nästa år dit, gissar att du använde Korea Konsult för din resa?

Hur var maten i mått med resten av världen? Gick det att äta allt och blev man mätt?
Riktigt häftigt, tack för en bra rapport och bra bilder.

Hade själv en resa bokad dit i februari i år men den blev aldrig av eftersom dom velade så mycket med karantän på grund av Ebola så bokade av allt. Jag är riktigt sugen på att åka så hoppas kunna komma iväg nästa år dit, gissar att du använde Korea Konsult för din resa?

Hur var maten i mått med resten av världen? Gick det att äta allt och blev man mätt?
Åk, det är en fantastisk upplevelse.

Nej, jag ordnade allt via Young Pioneers tour. Resorna utgår nästan undantagslöst från Beijing. Så du måste ändå ta dig dit. Det här var en del i vår Kina resa. Vi skulle ändå dit. Var glad att vi hann dit innan Ebola.

Maten hhmm den var inte äcklig utan helt ok men ingen sensation. Vi åt så att vi klarade oss men var alltid lite småsugna. Vissa andra i gruppen sa att de aldrig ätit så mycket innan. Vi förstod ingenting. Det serveras mycket omelett typ till varje måltid. Ofta ställde dom fram många små rätter på bordet så fick man plocka ihop. Jag skulle säga att om man inte är kinkig i maten kan man äta sig mätt.
 
  • Gilla
Reactions: WTP
Toppen