Jag gjorde inlägget för att notera ett par saker.
1. Att övergången till Strawberry verkar inte vara klar ännu när jag får epost och bokningssidor på engelska från Choice efter jag hade talat med Strawberrys kundtjänst. Det var den största anledningen att jag gjorde inlägget och varför det var i just denna tråd.
2. För mig är fullpris, som det står i villkoren, det högsta priset en kund, som inte är medlem eller har någon annan rabatt, kan hitta på Strawberrys hemsida för ett rum när hotellet är nästan fullbokad innan vistelsen, som den datum jag hittade när alla standardrum var slutsålda. Det priset jag fick nu var avsevärt högre än det priset. Jag har försökt nu att googla fram en rack rate eller fullpris för hotellet i Östersund utan att lyckas. Att ha ett undangömt eller "hemligt" rumspris som är avsevärt högre än normalt "högsta pris under nästan full beläggning" känns konstigt.
Så det klart jag blir lite besviken som vanlig kund som inte förstod att "fullpris" vid rumsgaranti var = ockerpris. Som jag skrev tidigare, rumsgaranti är kanske inte riktigt så bra som det låter. Däremot om hon hade sagt att rumsgaranti inte gällde den helgen hade jag inte varit det minsta besviken, eftersom det står " Undantag kan förekomma under vissa perioder." i villkoren. Jag trodde faktiskt det skulle vara fallet i samband med Storsjösyran innan jag ens ringde.
Så jag gick från glatt överraskad att rumsgarantin fungerade trots festivalen, till och med gav Strawberry en stor eloge i kundundersökningen som kom direkt via sms, till lite besviken när eposten kom med priset. Hade troligen känts bättre om hon nämnde priset direkt när jag bokade på telefon, för då hade jag kunnat tacka nej direkt.
Men, ingen stor sak. Jag kunde lätt avboka och bokade en Airbnb istället.