Senaste nytt

Nordic Choice Hotels blir Strawberry

Vad händer med Lifetime elitstatus? Same qualification requirements in future too?

Last edited:
Passat på att boka ett par bonusnätter under 2023 som iofs känns lite löst, men är rädd för att “enhancement” kommer leda till högre poängpriser om inte varumärket ligger kvar. Tänker ffa på Comfort Arlanda (10.000p/natten) har ju ofta känts som ett kap när man inte kunnat boka med Mecenat-rabatten.

Alla dessa uppdateringar om inga försämringar utan bara nya spännande förbättringar gör att min magkänsla skiker devalvering. =(

Alla dessa uppdateringar om inga försämringar utan bara nya spännande förbättringar gör att min magkänsla skiker devalvering. =(

Min med! Nöjd att jag nått Lifetime Guld då det på någotsätt borde ligga kvar. Det man kanske skulle önska är att det blir en större skillnad mellan Guld och Platinum (med bättre förmåner för Platinum tex högre värde på vouchern).

Killgissar men kan det vara så att NCC inte ska fortsätta vara partner med Coop efter att man byter namn och att det är därför som det inte har varit några kampanjer för att samarbetet ska läggas ned? Verkligen en konspirationsteori ;)

Killgissar men kan det vara så att NCC inte ska fortsätta vara partner med Coop efter att man byter namn och att det är därför som det inte har varit några kampanjer för att samarbetet ska läggas ned? Verkligen en konspirationsteori ;)
Allt är ju möjligt, men; Som jag minns det kom coop in som poängpartner med växlingskurs 6:1. Då fanns det inga kampanjer tror jag. Sedan höjdes det till 8:1 och först då började de med "kampanjer" då och då, tillbaka ner på 6:1-nivån. Ett tag var det ofta, ett tag gick det väldigt långt mellan kampanjerna. Jag bara tänker att långt mellan kampanjerna inte nödvändigtvis betyder något.

Nordic Choice listas dessutom som en av nio "Utvalda partner" hos Coop, så Coop ser det iallafall som en viktigt partner.

Men det är klart att en omgörning av programmet kan betyda att man ser över vilka partners man ska ha, alternativt ser över prissättningen på poäng som gör att en del samarbeten börjar halta. Men jag har iaf just nu svårt att tro att coop skulle försvinna som partner till jordgubben.

Last edited:
Nu läste jag igenom blogginläggen en gång till, denna gång med konspirations-glasögon... ;)

Det är ju väldigt mycket med att inget tas bort. Dvs förändringar ligger i vad som kommer till.
Det verkar bli någon multi bokning där man kan boka mer saker (tex. event och skräddarsy din vistelse). Men det har ju inte så mycket att göra med själva programmet.
Ska jag försöka hitta på något som skulle kunna tillkomma i programmet lurar jag lite på en ny nivå. Kanske för många blivit lifetime pga alla pandemi kampanjer? Och någonstans ska han ju stoppa in alla nya förmåner det talas om...

Last edited:
Kam absolut handla om ny nivå pga för många lifetime men jag tror det kan vara en lite farlig chansning när man ändrar saker. Jag tror mer på att man isåfall höjer kraven för lifetime framåt men låter de som nått det ligga kvar. Om det inte är väldigt många som blivit lifetime.

Jag tror mer på det där med cross area. Alltså att man som ncc platinum kan få förmåner som inte har ett dugg med hotellen att göra - kanske något på ving, eller i samband mer evenemang eller något i den stilen. Och kanske fler sätt att tjäna in status utan att använda hotellen.

Jämför man med andra hotell program så har väl ncc redan alla "standard features", det finns inget uppenbart hål där..

Nu läste jag igenom blogginläggen en gång till, denna gång med konspirations-glasögon... ;)

Det är ju väldigt mycket med att inget tas bort. Dvs förändringar ligger i vad som kommer till.
Det verkar bli någon multi bokning där man kan boka mer saker (tex. event och skräddarsy din vistelse). Men det har ju inte så mycket att göra med själva programmet.
Ska jag försöka hitta på något som skulle kunna tillkomma i programmet lurar jag lite på en ny nivå. Kanske för många blivit lifetime pga alla pandemi kampanjer? Och någonstans ska han ju stoppa in alla nya förmåner det talas om...
Nordic Choice-appen har nu ett "add-on" feature som är mycket framträdande i mina vistelsedetaljer för min nuvarande bokning också.

Jag tror inte att det har skett en stor ökning av Gold och Platinum under 2022 eller 2023, men inflationen innebär en snabbare trend att nå de nuvarande kvalifikationsnivåerna. Jag har inte heller märkt en nedgång i mina uppgraderingar som Platinum, så det är inte säkert att det har varit mycket fler Platinums under 2023 än under 2018 och 2019.

Last edited:
Det är enligt mina källor färre Platinum 2023 efter virusförlängningarnas slut.

Nya trevliga fördelar jag hade gillat:

-Ingen utgång av poäng för Lifetime Plat.
Detta ökar i tillägg vår motivation.

-Nytt tätare samarbete med Ving.
Bra med fler möjligheter att tjäna och spenda poäng samt boka hotell vid medelhavet.

-Fördelar hos restaurangpartners.
Bordsbokningar, rabatter och varför inte gamla Amex Plat förmånen för detta Plat med Nightclub Priority?

Blir spännande se vad som kommer fram på releasedagen. Jag tror iaf inte på försämringar då de markerat så tydligt att det inte blir fallet nu.

Det är enligt mina källor färre Platinum 2023 efter virusförlängningarnas slut.

Nya trevliga fördelar jag hade gillat:

-Ingen utgång av poäng för Lifetime Plat.
Detta ökar i tillägg vår motivation.

-Nytt tätare samarbete med Ving.
Bra med fler möjligheter att tjäna och spenda poäng.

-Fördelar hos restaurangpartners.
Bordsbokningar, rabatter och varför inte gamla Amex Plat förmånen för detta Plat med Nightclub Priority?

Blir spännande se vad som kommer fram på releasedagen. Jag tror iaf inte på försämringar då de markerat så tydligt att det inte blir fallet nu.
Just det sista där ger jag inte mycket för. Alla program brukar ju gå hårt ut och säga att ser är förbättringar för att sedan införa försämringar. Men det är förbättringar på nogon enstaka punkt.

Nu tror jag inte att man kommer försämra men inte av den anledningen utan att man samtidigt byter varumärke och liknande. Då är just medlemsprogrammet viktigare än någonsin för att se till att man inte tappar trogna gäster i omställningen.

Toppen