Besvarar mig själv. Fick svar från kundtjänst nu (har print för det fall X person har gett fel info...) - status förlängs alltså ett år, dvs. man kan inte förlora sin status under 2021, och man får sedan resterande del av sin statusperiod för 2022 på sig att tjäna in nätter/poäng. Se nedan utdrag från chatten (tog ett annat exempel på medlemsår för att inte outa mig själv till kundtjänst om samtalet skulle gått åt fel riktning...):
J: "Hej, Såg nu att ni förlänger statusen för medlemskap till hela 2021. Vad innebär det om mitt medlemsår är november-oktober (utöver att min status gäller december 2021 ut)? Dvs. vad gäller med intjäning för att behålla status? Måste jag under oktober-december 2021 tjäna ihop 60 nätter för platinum, eller kommer min period istället räknas som "januari - december 2021" för intjäningen?
Kundtjänst: Hei J, det betyr at du ikke blir nedgradert i neste periode. Så du vil beholde ditt medlemsnivå, uansett hvor mye du bor.
J

kej, så låt säga att jag bor 0 nätter nu fram till oktober 2021. Därefter släpper corona och jag börjar resa som vanligt igen. Har jag då på mig november 2021-oktober 2022 att behålla min status?
Kundtjänst: Ja, det har du. Men du kan fortsatt tjene poeng, og bli oppgradert hvis du bor
"