Senaste nytt

Nordic Choice fryser medlemsnivåerna - igen

palmen

Moderator
Vad händer 1 Jan 2022?

Det står att man behåller status hela 2021.
Mitt år börjar i oktober, jag utgår ifrån att min status då förlängs till September 2022. Det är dock inte vad som står om man läser länken.
 

intuition

Medlem
Det är ju inte helt tydligt, men jag läser "ingen nedgraderas under 2021" betyder att man inte blir nedgraderad under 2021 men utan att de ändrar medlemsperioden.
Det står:
Står det till exempel “juni 2020 - maj 2021” så kommer du att behålla din nivå under hela 2021. Därefter hoppas vi att tillvaron ser ut som vanligt igen.
där det tidigare har stått att man ska lägga till ett år på de datumen man ser i sin profil. Så där är en tydlig ändring i hur de uttrycker sig kring denna frysningen jämfört med tidigare.
Dvs om igen ytterligare frysning görs, så kommer alla som inte klarat behålla sin nivå att få en lägre nivå 1 jan 2022.

Är man då mitt i ett medlemsår och har tjänat ihop t.ex. 80% av vad som behövs, så skulle de nätterna/poängen finnas kvar och man kan snabbt återfå sin gamla nivå.

Men det är min gissning
 

palmen

Moderator
Det är ju inte helt tydligt, men jag läser "ingen nedgraderas under 2021" betyder att man inte blir nedgraderad under 2021 men utan att de ändrar medlemsperioden.
Det står:

där det tidigare har stått att man ska lägga till ett år på de datumen man ser i sin profil. Så där är en tydlig ändring i hur de uttrycker sig kring denna frysningen jämfört med tidigare.
Dvs om igen ytterligare frysning görs, så kommer alla som inte klarat behålla sin nivå att få en lägre nivå 1 jan 2022.

Är man då mitt i ett medlemsår och har tjänat ihop t.ex. 80% av vad som behövs, så skulle de nätterna/poängen finnas kvar och man kan snabbt återfå sin gamla nivå.

Men det är min gissning
Problemet för mig är att min brytpunkt är sent på året, finns inte en chans att jag bor ihop 60 nätter på 3 månader (om jag inte skickas på jobb som kräver detta). Det skulle då ta flera månader för mig att komma till Platinum igen. Än värre för de söm börjar december med sitt år.

Min gissning är att man får ett helt år till förlängt, men kan även vara som @M.K säger att man går över till helår för alla.
 

M.K

Medlem
@palmen Enbart positivt för alla om min tolkning är riktig. Alla får fram till den sista december på sig att återkvala eller höja sin status. Den gäller sedan hela 2022 med införandet av kalenderår.

I så fall exakt som mitt förslag i SAS statusförlängningstråd. Jag hoppas det blir så i bägge fallen. Tänk er alla BC träffar i december både på flygen och hotellen vänner. :D
 

intuition

Medlem
Att gå över till helår för alla är ju precis lika problematiskt, men drabbar då de som har klarat sin nivå. Känns inte klockrent.

Sedan har jag såklart ingen insikt i hur de defacto kommer att göra, men jag bara noterade att de ändrat sig hur frysningen uttrycks. Hittar inte längre den gamla texten, men är rätt säker på att de tidigare skrev just att perioden flyttades ett år fram, vilket de inte gör nu.
 

palmen

Moderator
@palmen Enbart positivt för alla om min tolkning är riktig. Alla får fram till den sista december på sig att återkvala eller höja sin status. Den gäller sedan hela 2022. I så fall exakt som mitt förslag i SAS statusförlängningstråd.
Ja inte mig emot om det blir så. Frågan nu är ju bara om jag behöver okynnesbo 3 nätter per månad i snitt eller ej för att behålla statusen även 2022. Men det lär snart visa sig.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

intuition

Medlem
@palmen Enbart positivt för alla om min tolkning är riktig. Alla får fram till den sista december på sig att återkvala eller höja sin status. Den gäller sedan hela 2022 med införandet av kalenderår.

I så fall exakt som mitt förslag i SAS statusförlängningstråd. Jag hoppas det blir så i bägge fallen. Tänk er alla BC träffar i december både på flygen och hotellen vänner. :D
Den förra frysningen innebar iofs ingen förlängning av perioden. Det enda som hände var att när man gick in i nytt medlemsår så ändrades inte nivån *).
Man startade alltså ett nytt år, nivåpoäng nollställdes, kvalificerande nätter nollställdes och man hade alltså 12 månader att gå från noll till kvalificerat. Så tolkningen att medlemmarna nu ska få ett ändra medlems-år som en sorts övergångslösning till kalenderår liknar inte alls vad man gjort tidigare.


*) Det var bara de som hade klarat sin kvalificering som blev nedgraderade...
 

intuition

Medlem
Gamla texten:
Skärmavbild 2021-02-01 kl. 11.26.39.png





Nya texten:
Skärmavbild 2021-02-01 kl. 11.26.47.png
 
  • Gilla
Reactions: M.K
Toppen