Senaste nytt

Nordic Choice fryser medlemsnivåerna - igen

M.K

Medlem
@intuition Nej men texten liknar inte alls texten förra gången heller. Inte hemma men har troligen förra texten sparad. För dem utan lifetime tror jag att min tolkning kan vara deras tanke, eller något annat. Visar sig. ;)

Edit. Du hade den alltså. Bra där :cool:
 

mha321

Medlem
Man undrar om de har hyrt in en kommunikatör från SAS i just den här frågan..

En fråga blir ju vilken tid som räknas mot status 2022. Om man har ett år som går ut sista okt t.ex. -- får man då 14 månader på sig mot status 2022, eller räknas 2022 fortfarande på det man har hunnit tjäna in fram till oktober, och de sista månaderna blir bara "grace" med själva statusen. Det låter som det senare, men det är ju allt annat än tydligt.
 
Andemeningen är ju god. Dom skriver "Det innebär att du inte heller under detta år riskerar att halka ner i nivå, men du kan fortfarande klättra uppåt i nivå". Jag tolkar det som att dom skjuter fram det ett år till, tills vi vet hur läget är då. Bättre än SAS uteblivna besked om statusar.
 
Problemet för mig är att min brytpunkt är sent på året, finns inte en chans att jag bor ihop 60 nätter på 3 månader (om jag inte skickas på jobb som kräver detta). Det skulle då ta flera månader för mig att komma till Platinum igen. Än värre för de söm börjar december med sitt år.

Min gissning är att man får ett helt år till förlängt, men kan även vara som @M.K säger att man går över till helår för alla.
Jag instämmer i din förhoppning, särskilt eftersom jag är en av de personerna som har december som sitt år...

I övrigt känns det som att det för en gångs skull skulle kunna vara smart om att be om ett förtydligande, åtminstone för egen del eftersom det enbart kan bli bättre...
9) Förutsätt inget - kolla upp reglerna!
"Assumptions is the mother of all fuckups."
10.1) Tolka information rätt och inte fördelaktigt

Eller är det som vanligt - undvik kundtjänst?
3) Kundtjänst har ingen koll
 
Jag instämmer i din förhoppning, särskilt eftersom jag är en av de personerna som har december som sitt år...

I övrigt känns det som att det för en gångs skull skulle kunna vara smart om att be om ett förtydligande, åtminstone för egen del eftersom det enbart kan bli bättre...


Eller är det som vanligt - undvik kundtjänst?
Besvarar mig själv. Fick svar från kundtjänst nu (har print för det fall X person har gett fel info...) - status förlängs alltså ett år, dvs. man kan inte förlora sin status under 2021, och man får sedan resterande del av sin statusperiod för 2022 på sig att tjäna in nätter/poäng. Se nedan utdrag från chatten (tog ett annat exempel på medlemsår för att inte outa mig själv till kundtjänst om samtalet skulle gått åt fel riktning...):

J: "Hej, Såg nu att ni förlänger statusen för medlemskap till hela 2021. Vad innebär det om mitt medlemsår är november-oktober (utöver att min status gäller december 2021 ut)? Dvs. vad gäller med intjäning för att behålla status? Måste jag under oktober-december 2021 tjäna ihop 60 nätter för platinum, eller kommer min period istället räknas som "januari - december 2021" för intjäningen?

Kundtjänst: Hei J, det betyr at du ikke blir nedgradert i neste periode. Så du vil beholde ditt medlemsnivå, uansett hvor mye du bor.


J:eek:kej, så låt säga att jag bor 0 nätter nu fram till oktober 2021. Därefter släpper corona och jag börjar resa som vanligt igen. Har jag då på mig november 2021-oktober 2022 att behålla min status?

Kundtjänst: Ja, det har du. Men du kan fortsatt tjene poeng, og bli oppgradert hvis du bor :)"
 

intuition

Medlem
Besvarar mig själv. Fick svar från kundtjänst nu (har print för det fall X person har gett fel info...) - status förlängs alltså ett år, dvs. man kan inte förlora sin status under 2021, och man får sedan resterande del av sin statusperiod för 2022 på sig att tjäna in nätter/poäng. Se nedan utdrag från chatten (tog ett annat exempel på medlemsår för att inte outa mig själv till kundtjänst om samtalet skulle gått åt fel riktning...):

J: "Hej, Såg nu att ni förlänger statusen för medlemskap till hela 2021. Vad innebär det om mitt medlemsår är november-oktober (utöver att min status gäller december 2021 ut)? Dvs. vad gäller med intjäning för att behålla status? Måste jag under oktober-december 2021 tjäna ihop 60 nätter för platinum, eller kommer min period istället räknas som "januari - december 2021" för intjäningen?

Kundtjänst: Hei J, det betyr at du ikke blir nedgradert i neste periode. Så du vil beholde ditt medlemsnivå, uansett hvor mye du bor.


J:eek:kej, så låt säga att jag bor 0 nätter nu fram till oktober 2021. Därefter släpper corona och jag börjar resa som vanligt igen. Har jag då på mig november 2021-oktober 2022 att behålla min status?

Kundtjänst: Ja, det har du. Men du kan fortsatt tjene poeng, og bli oppgradert hvis du bor :)"


"Att bli nedgraderad" kan ju bara ske i brytpunkten mellan två medlemsår. Och per definition kommer alla medlemmar att ha ett (och endast ett) sådant skifte under 2021. Om man lovar att ingen blir nedgraderad under 2021 kommer alltså ingen att bli nedgraderad i den medlemsperiod man är inne i just nu.

Och kundtjänst verkar bekräfta att de inte tänker ändra på de individuella medlemsåren. Dvs alla "får förlängt med ett år".

Sedan kan man säga att den som har en period som slutar t.ex. jan/feb har mycket mindre fördel av frysningen om man antar att frysningen tar slut vid årsskiftet. Ja, de kommer också att ha 12 månader på sig att kvalificera, men huvuddelen av de månaderna faller inom covid-ramen.
 

palmen

Moderator
Andemeningen är ju god. Dom skriver "Det innebär att du inte heller under detta år riskerar att halka ner i nivå, men du kan fortfarande klättra uppåt i nivå". Jag tolkar det som att dom skjuter fram det ett år till, tills vi vet hur läget är då. Bättre än SAS uteblivna besked om statusar.
Ryktet säger dock att SAS är på väg att ge "mer info" om detta innan nuvarande period med förlängningar löper ut. Vi får väl se om det innebär februari/mars/april eller om det bara är ett rykte.

Problemet med texten från Nordic Choice är att den är öppen för väldigt många tolkningar. Sådan här information ska vara helt stängd för egna tolkningar. Är helt övertygad om att någon har "antagit" rätt om vad som gäller, frågan är ju bara vem och vilket antagande det är som stämmer.
 

Lobo

Medlem
En frysning av medlemsnivåer påverkar inte giltighetstiden på poäng eller? Logiskt vore att även giltighetstiden förlängs med samma motivering, att resandet generellt har minskat och således då även möjligheten att använda bonuspoäng.
 
Toppen