Nordic Choice Club Mastercard

• Thread starter Thread starter Jakob Österberg
  • Start date Start date
Det är väl inte helt lätt att jämföra.

Norwegian är cash-back men låst till uttag på Norwegian. Dessutom låst till NOK, så NOK/SEK kursen påverkar värdet.

Nordic Choice är poängbaserat, med diverse kampanjer och olika tariffer beroende på vad man handlar. Uttag är fixerat i poäng-klasser för olika hotell-typer, och tillgången är begränsad.

Så det beror på hur du handlar, hur/när du tar ut bonusen vad som är bäst.

Nästan vad som helst kommer att vara överlägset Norwegians kort efter att de sänker bonusen till 0,5 kr per hundralapp. Så ja, Nordic Choice är betydligt bättre. Men det finns ju även andra kort

Tänker just att eftersom man kommer bo så många nätter per år att kanske Nordic Choice kortet är det bästa alternativet. Men vad finns det för andra bra alternativ? Håller med om att utbudet vad gäller Nordics MC är begränsat. Men det finns ju resor genom TUI, lite presentkort och frinätter man kan nyttja.. Så det är ju hyggligt iaf.

Tack! Vilken djungel att orientera sig i... Men om mina största utlägg sker på hotell så bör man väl rimligtvis välja ett kreditkort som är kopplat till en kedja?

Business19888 skrev:Tack! Vilken djungel att orientera sig i... Men om mina största utlägg sker på hotell så bör man väl rimligtvis välja ett kreditkort som är kopplat till en kedja?Klicka för att utvidga...
Varför det? Gör din hemläxa och jämför kort så du ser vad som faktiskt ger dig mest. Antaganden är ett bra sätt att göra fel.

Jag har skaffat kortet enkom för att enkelt uppnå lifetime Gold.

Poäng har jag så det räcker hos dom redan men ser lifetime Guld som en bra kickback.

Det verkar inte fungera helt smidigt med intjäningen. Jag var här i Göteborg på Avalons restaurang och ser att jag där inte fått 30 poäng per hundring, endast de vanliga 10 poäng per hundring.

Jakob Österberg skrev:Det verkar inte fungera helt smidigt med intjäningen. Jag var här i Göteborg på Avalons restaurang och ser att jag där inte fått 30 poäng per hundring, endast de vanliga 10 poäng per hundring.Klicka för att utvidga...

OK! Återkoppla gärna vad som strulat. Ifall du får något svar på detta.

SilverJonten skrev:Jag har skaffat kortet enkom för att enkelt uppnå lifetime Gold.Poäng har jag så det räcker hos dom redan men ser lifetime Guld som en bra kickback.Klicka för att utvidga...

Hur många hotellnätter motsvarar Lifetime Gold? Har man fritt gym på alla nordic choice hotell forever då eller + alla andra förmåner?

Jakob Österberg skrev:Det verkar inte fungera helt smidigt med intjäningen. Jag var här i Göteborg på Avalons restaurang och ser att jag där inte fått 30 poäng per hundring, endast de vanliga 10 poäng per hundring.Klicka för att utvidga...

Samma sak för mig. Bara fått 20p/100:- x2 i juli på en dyr stay i stället för 30+30.

Jag har mailat Kortsupporten och fått svaret att poängfrågor sköts av Nordic choice och inte SEB. Svarade då att detta gällde kreditkortspoäng. Väntat en dryg vecka nu på svar.

Business19888 skrev:OK! Återkoppla gärna vad som strulat. Ifall du får något svar på detta.Klicka för att utvidga...
Vad tänkte du på? Det som strulat är att jag bara har fått 10 poäng per hundring i restaurangen istället för 30 poäng per hundring.

Business19888 skrev:sedan en annan fundering.. Du får väl fortfarande bonuspoäng utan kreditkortet? Sålänge du bor på hotellen.Klicka för att utvidga...
Bor man på hotellet så får man poäng även utan kreditkort ja.

Business19888 skrev:Hur många hotellnätter motsvarar Lifetime Gold?Klicka för att utvidga...
Det baseras inte på antal nätter, det baseras på intjänade poäng. 500 000 för lifetime gold, 1 000 000 poäng för platinum

Business19888 skrev:Har man fritt gym på alla nordic choice hotell forever då eller + alla andra förmåner?Klicka för att utvidga...
Nej, fritt gym gäller endast för platinum. Men övriga guldförmåner erhåller du ju såklart om du blir lifetime gold.

Edit: Här hittar du alla förmåner för de olika nivåerna 7. Medlemsförmåner

M.K skrev:Samma sak för mig. Bara fått 20p/100:- x2 i juli på en dyr stay i stället för 30+30.Jag har mailat Kortsupporten och fått svaret att poängfrågor sköts av Nordic choice och inte SEB. Svarade då att detta gällde kreditkortspoäng. Väntat en dryg vecka nu på svar.Klicka för att utvidga...
Vilket hotell var det?

Och 20p/100kr ?!? Det är ju bara spend i utlandet som ska ge den intjäningen, men egna hotell i utlandet har gett mig 30p/100kr utan problem.

Vad står det på specifikationen? "Mastercard Poäng Utomlands"?

Ja exakt så står det. Dock fått poäng, silverbonus och hemsidebokningsbonus för Clarionhotellet.

M.K skrev:Ja exakt så står det. Dock fått poäng, silverbonus och hemsidebokningsbonus för Clarionhotellet.Klicka för att utvidga...
OK, det låter onekligen som en miss någonstans. Så där skulle det väl bli om det hade varit ett fristående hotell i utlandet.

För en vistelse på ett clarion i utlandet där jag betalat med MC har jag bl.a. transaktionerna nedan (obs de kommer inte i ordning på kontot eftersom de bokförs vid olika tillfällen):

Clarion Hotel Helsinki 1406 (Hotellets poäng, 140,6€ *10)

Mastercard Poäng På Nordic Choice Hotels 448 (Spend 140,6€ => 1493SEK, 1493*0,3=448)

Mastercard Dubbla Bonuspoäng 448 (Dubbla poäng på spend)

En öl i baren som jag betalade med kortet har också blivit rätt och 2 spend-transaktioner

Mastercard Poäng På Nordic Choice Hotels

Mastercard Dubbla Bonuspoäng

intuition skrev:Avalon är ett sk "fristående hotell", så det kan kanske förklara saken.Klicka för att utvidga...
Hade precis samma problem med Vox Hotel - fick varken dubbla hotellpoäng eller dubbla MC-poäng. Enligt kundtjänst så kommer jag att få poängen men de kunde inte svara på när... (Har gått snart en månad nu.)

Back