Senaste nytt

Ni med erfarenhet av att boka bonusresor med Miles & More

Taggen

Medlem
Inget märkligt, det handlar om "Meilenschnäppchen"; kampanjer några ggr per år med kraftigt reducerade poängbelopp till utvalda destinationer. Typiskt i runda slängar 40-50% rabatt på poängen.
Inte några gånger per år, de släpps och uppdateras varje månad med olika destinationer från olika länder.
 

Big Birger

Medlem
...det handlar om "Meilenschnäppchen"

Det som fick mig att fundera är att det är en annan formulering än i stycket under som handlar om ombokning. Där skriver de: "Tickets for Fly Smart flight award and mileage bargains cannot be changed once they have been issued.". Det är en tydligare formulering.

Hade förväntat mig samma formulering om det varit samma villkor.

Det innebär alltså att poäng för "Meilenschnäppchen" går förlorade vid avbokning och att en sådan resa inte heller går att omboka. Bra att veta! Kan förstå det om det är 40-50% rabatt på antalet poäng.
 
Angående att boka First Flex Plus, dvs att betala lite fler miles för att slippa de höga skatterna. Detta fungerar ju bara på LH-gruppens metall. Dvs det är inga problem ARN-FRA-HND. Men om jag behöver lite till LLA-ARN, som inte trafikeras av LH, så finns inte alternativet First Flex Plus. Är det någon som vet om detta går att komma runt eller om undantag kan göras


arn-fra-hnd.JPG
 

Tonton

Medlem
Angående att boka First Flex Plus, dvs att betala lite fler miles för att slippa de höga skatterna. Detta fungerar ju bara på LH-gruppens metall. Dvs det är inga problem ARN-FRA-HND. Men om jag behöver lite till LLA-ARN, som inte trafikeras av LH, så finns inte alternativet First Flex Plus. Är det någon som vet om detta går att komma runt eller om undantag kan göras


Visa bifogad bild 146470

Jag skulle testa och ringa in - men tror det blir svårt.

Med det sagt - oftast ganska dåligt poängvärde att boka Flex Plus, så kanske omvärdera den tanken oavsett?
 

Jonas C

Medlem
Angående att boka First Flex Plus, dvs att betala lite fler miles för att slippa de höga skatterna. Detta fungerar ju bara på LH-gruppens metall. Dvs det är inga problem ARN-FRA-HND. Men om jag behöver lite till LLA-ARN, som inte trafikeras av LH, så finns inte alternativet First Flex Plus. Är det någon som vet om detta går att komma runt eller om undantag kan göras
Går ej att kombinera Star Alliance segment på flex-plus awards. Sen är poängvärdet inte det bästa skulle jag vilja påstå 29K miles för en besparing på 2670 SEK är ingen superdeal när man sätter värdet av M&M miles i kontext.
 
Går ej att kombinera Star Alliance segment på flex-plus awards. Sen är poängvärdet inte det bästa skulle jag vilja påstå 29K miles för en besparing på 2670 SEK är ingen superdeal när man sätter värdet av M&M miles i kontext.
Håller helt med här att det inte blir bra värde. Åker man 2 blir det väl kanske lite bättre totalt, eftersom person nr 2 endast ”betalar” 50% av poängen.
 
Jag skulle testa och ringa in - men tror det blir svårt.

Med det sagt - oftast ganska dåligt poängvärde att boka Flex Plus, så kanske omvärdera den tanken oavsett?

Går ej att kombinera Star Alliance segment på flex-plus awards. Sen är poängvärdet inte det bästa skulle jag vilja påstå 29K miles för en besparing på 2670 SEK är ingen superdeal när man sätter värdet av M&M miles i kontext.

Nej det finns många saker som påverkar en värdering av detta (såklart). En aspekt av detta är hur man kommer kunna använda de poäng man sparar. Låt sig att man inte har tillräckligt med poäng kvar dessa till ex en LH F så sjunker ju det reella värdet på poängen. Dvs man får göra värderingen utefter vad en business kostar.

Eftersom möjligheterna blir färre för att tjäna in fler Miles (utan att flyga) framöver så behöver även ta det i bekanting, samt det faktum att om man inte har status kommer poängen att förfall den sista juni 2024.

Eller tänker jag galet?

Håller helt med här att det inte blir bra värde. Åker man 2 blir det väl kanske lite bättre totalt, eftersom person nr 2 endast ”betalar” 50% av poängen.

Gäller inte detta erbjudande endast HON och Senator?
 
Last edited:
Nej det finns många saker som påverkar en värdering av detta (såklart). En aspekt av detta är hur man kommer kunna använda de poäng man sparar. Låt sig att man inte har tillräckligt med poäng kvar dessa till ex en LH F så sjunker ju det reella värdet på poängen. Dvs man får göra värderingen utefter vad en business kostar.

Eftersom möjligheterna blir färre för att tjäna in fler Miles (utan att flyga) framöver så behöver även ta det i bekanting, samt det faktum att om man inte har status kommer poängen att förfall den sista juni 2024.

Eller tänker jag galet?



Gäller inte detta erbjudande endast HON och Senator?
Jo det har du rätt i, det tänkte jag inte på.
 
Toppen