Senaste nytt

Ni med erfarenhet av att boka bonusresor med Miles & More

Dr. Miles

Expert
Finns det ingen tråd här på BC som handlar om Miles & More sweetspots, dvs rutter/flygbolag som är extra förmånliga att boka med Miles & More-miles? Jag har sökt men hittar ingen. Och då tänker jag mest på avgifterna, vill man hitta biljetter som är billiga poängmässigt är ju deras månatliga erbjudanden "meilenschnaeppchen" alldeles utmärkta. Jag vill minnas att jag har läst någonstans (eller drömde jag bara?) att avgifterna till Singapore med Singapore Airlines skulle vara låga.
Miles & More har ett separat awardkategori som heter "3 region award", vilket gör att det blir dyrare om man försöker att flyga via en tredjezon till destinationen.
Så på det viset ska man glömma att överoptimera en bonusresa utan att betala hög summa av miles.
 
Miles & More har ett separat awardkategori som heter "3 region award", vilket gör att det blir dyrare om man försöker att flyga via en tredjezon till destinationen.
Så på det viset ska man glömma att överoptimera en bonusresa utan att betala hög summa av miles.
Ja, fast jag tänker mig sweetspots med låga penga-avgifter, inte att man får åka långa omvägar och många segment (det är det Eurobonus finns till för).
 

Senator

Moderator
Jag har inte status inom Miles & More, men det verkar som att jag kan boka exemplet ovan (inklusive Airbus A380-flighten) i ekonomi flex och business flex.

Finns det alltså så få sweetspots att det inte är lönt med en egen tråd för dem?

Definition av sweetspot är nog subjektiv i detta fallet. Jag kan väl tycka möjligheten att boka Singapore Airlines A380 Business är en större nyhet än 525kr i avgifter med tanke på att detta inte går med EuroBonus.

Men om någon vill leka lite detektiv och sammanställa eventuella "sweetspots" om man anser att det är skatter och avgifter som driver detta, inte rabatterat poänguttag finns det säkert andra medlemmar som skulle uppskatta detta :p

OK då, kollade en sista:
MAD-BOG-MAD direkt med Avianca kostar €68.92

Go nuts! :D
 

jumbooze

Medlem
Svarar här istället för i tråden om lyckade bokningar.



Lufthansa har inte rabatt för tur o returresor som betalas med Miles. Enkel resa är halva priset jämfört med tur o retur. Skatterna verkar oftast (alltid?) Vara högre på återresan till Europa än på utresan. Exempel ARN-FRA-MEX (O-klass) 1785SEK +95k miles
MEX-FRA-ARN (I-klass) 2606SEK +60k miles

Notera att Mexiko inte tillhör Nordamerika i Lufthansas värld utan Centralamerika.

Flyga från Brasilien är billigare
ARN - GRU I + O
105,000 +2,813.00 SEK
GRU - ARN O + I
105,000 +233.25 BRL (ca 582SEK)

@sepbemi kanske du tjänar på att betala ombokningskostnad till 2 enkelbiljetter ( om det går )
 
Med tanke på att jag har poäng/miles inom olika program (Eurobonus, Miles + Bonus, Miles & More, Avios och en drös inom något Sky Team-program till sommaren) så tycker jag det är värt att använda poängen optimalt inom varje program. Det låter onekligen som att det är Miles & More-kontot som skall användas när man har bråttom (inte vill åka en massa omvägar och extra segment) till Singapore, Bogota eller Brasilien.
 

Dr. Miles

Expert
Ja, fast jag tänker mig sweetspots med låga penga-avgifter, inte att man får åka långa omvägar och många segment (det är det Eurobonus finns till för).
För det ändamålet finns det redan en tråd om detta.
[Tips] Smart sätt att undvika bränsletillägg på bonusresor (Star Alliance) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Med tanke på att jag har poäng/miles inom olika program (Eurobonus, Miles + Bonus, Miles & More, Avios och en drös inom något Sky Team-program till sommaren) så tycker jag det är värt att använda poängen optimalt inom varje program. Det låter onekligen som att det är Miles & More-kontot som skall användas när man har bråttom (inte vill åka en massa omvägar och extra segment) till Singapore, Bogota eller Brasilien.
Du kan prova att boka Hong Kong-Köpenhamn med Miles&More miles.
Jag tror att det blir ganska lågt bränsletillägg om resan börjar från Hong Kong (inte som destination).
 
Toppen