Senaste nytt

New Nordic by SAS goes vegan

Med reservation för att en delmängd av plusresenärerna har full rätt att boka om och boka av. Men det borde kunna hanteras av att beställningen inte går att ändra xx antal timmar innan avgång. Då blir det defaultlåda för dem. :)

Viewer discretion is advised! :cool:

Jag har egentligen inget problem med att SAS provar en Vegansk kub, det brukar dock generellt sett inte falla mig i smaken även om jag nu inte provat svampboxen.

Det jag stör mig på är alla hipsters med rullad mössa som självsäkert och utan faktagranskning proklamerar att veganskt är det bästa för både oss och miljön. Så är det ju dock inte :eek:. Exempelvis kan närproducerat svenskt kött kan vara betydligt bättre för miljön än många vegetariska alternativ och sojaprotein är ett sämre alternativ än många animaliska proteiner pga sämre sammansättning av aminosyror, naturligt förekommande hormonstörande ämnen och kraftig besprutning.

Endast en box som jag fått tidigare har varit någorlunda god, så något större problem är ju detta inte, SAS har redan lagt ribban lågt :).

Jag ser fram emot nästa steg mot en hållbar box där SAS testar ett samarbete med sina stipendiater - Insektskuben!

Kompletterar med SAS klåfingrighet.
Bad om senap ketchup till goda köttbullarna Trevlig tjej plockade fram detta omgående. Tänkte sätta upp dessa ovanför köttbullarna men hon tog bort dem omgående med förklaringen att senap/ketchup endast serveras på fredagar när de har hamburgare som varm mat.
SAS måste ha beslutsfattare som lider av total sysslolöshet.

På dagens flygning till CDG serverades den veganska kuben, jag skulle nog kalla den vegetarisk, smör, bröd och chokladasken i vanlig ordning.
Smakade ” så där” skulle inte gilla att äta den varje dag, men ett par gånger under två veckor är OK.

Är mer besviken av försämringen av frukosten i loungen på ARN.
Borta är baguetten, leverpastejen,salamin, äggen och då givetvis är kaviaren är borta. Även hårda brödet är ändrat till typ Rågi.

På dagens flygning till CDG serverades den veganska kuben, jag skulle nog kalla den vegetarisk, smör, bröd och chokladasken i vanlig ordning.
Smakade ” så där” skulle inte gilla att äta den varje dag, men ett par gånger under två veckor är OK.

Borta är baguetten, leverpastejen,salamin, äggen och då givetvis är kaviaren är borta. Även hårda brödet är ändrat till typ Rågi.
Måste säga att jag inte gillar detta men det finns ju inte ogillar tyvärr

Portionsförpackningar av smör sedan länge utbytta mot en stor skål, är det ens smör
i den? eller ̶b̶i̶l̶l̶i̶g̶a̶r̶e̶ miljövänligare margarin?

7 sidor och inte allt för politiskt... än :)

Jag gillar kött men har absolut inget emot att äta vegetariskt ibland, försöker faktiskt göra det 1-2 måltider per vecka. Jag har heller inte något emot att SAS provar ett koncept med vego-boxar, men vill man verkligen veta intresset skulle man erbjuda den eller en "vanlig" box och se hur många som väljer vego-boxen när man har den som alternativ. Oavsett om man gillar den eller inte, så är valet om man vill äta endast vego-box, men å andra sidan får man in-data som genererar en statistik man vill ha, dvs. att många föredrog boxen, vilket inte riktigt är sant.

Jag håller dock med om att det är en ganska liten del av befolkningen/resenärerna får påverka ganska mycket. Det vi vet från forskning är att en varierad kost är bra för oss, men att bara äta veganskt och att det skall vara bra är mest baserat på känslor och tyckande, inte så väldigt mycket på fakta och studier i ämnet. De som låter mest brukar få sin väg, oftast, så snart är det väl fel att säga att jorden är rund :)

Toppen