Senaste nytt

New Nordic by SAS goes vegan

Nej. Det är det inte. Men känslan bor för mig i huvudet och i kroppen. Inte i det uteblivna benutrymmet, den slumpmässiga och överraskande seatblocken, kuben, vatten i plastmugg från 1,5 litersflaska eller gratis wifi som ändå inte fungerar...

Så du skulle inte heller förvänta dig att en vuxen individ som är vegetarian frågar om en vegetarisk meny? Eller att en vegetarian skulle välja ett annat bolag på grund av kost?
Det är skillnad på att välja att avstå mat som innehåller något, jämfört med att avstå mat som inte innehåller något. Och det hade ens varit relevant om SAS gått på 100% vegant, men nu är det två veckor. Och köttätare får väl avstå att flyga varje gång det är fisk på menyn.

Man behöver inte vara vegan för att äta veganskt eller vietnames för att äta viatnemesiskt.

Har ätit lådan nu och tycker faktiskt att SAS har gjort bra ifrån sig. Smakkombinationen är bra med syra som hjälper smakerna i deras viner att träda fram.

Tycker det är lite larvigt med allt neg. i denna tråd!!
Maten håller god kvalite och det är ett smart drag av SAS att köra igång med lite vegan/vegetariska matlådor!

I min värld är de fantastiskt med lite alternativ kost. SAS gör ett val för att bidra till en bättre miljö och minskad konsumtion av kött.
Att man samtidigt fortsätter med andra animaliska produkter är ju inte fel, vilket vissa här verkar tycka?

SAS serverar ju inte veganskakuber för de vill att alla ska va veganer. Utan för att vi kan utan att må dåligt bidra till en hållbarare miljö och minskad köttkonsumtion! ;)

Nu argumenterar du ganska konstigt. Innehåller inte vegetarisk mat någonting alls? Det tror jag inte på så varför får inte vissa välja att avstå från det på samma sätt som vissa väljer att avstå från kött?
Absolut, jag skrev i all hast på språng. Ska utveckla så vi kan diskutera sak istället för semantik.

Om ”normal” mat, dvs icke exkluderande kost är den mängd vi utgår från, A. Vegetarisk kost är då en delmängd av A, vi kallar den B, som exkluderar kött, fågel och fisk(eller inkluderar i Stockholm..). Vegansk kost är en ännu mindre delmängd som exkluderar desto mer.

Då undrar jag hur man kan äta en kost ur mängd A, men absolut inte äta kost ur mängd B för det är avsaknad av kött, fågel eller fisk. Vill gärna höra ett argument för det av de som drivit den linjen i tråden.

Jag tycker det är bra att SAS provar vegansk kost, men som med allt ska det smaka gott. Jag äter gärna veganskt på flyget då, och gör det flera gånger på egen hand. Innan någon får för sig att jag är någon veganfascist så äter jag cirka 160g protein från animaliska källor per dag :))

Det är skillnad på att välja att avstå mat som innehåller något, jämfört med att avstå mat som inte innehåller något. Och det hade ens varit relevant om SAS gått på 100% vegant, men nu är det två veckor. Och köttätare får väl avstå att flyga varje gång det är fisk på menyn.

Man behöver inte vara vegan för att äta veganskt eller vietnames för att äta viatnemesiskt.

Finns många som avskyr svamp!

Har ätit lådan nu och tycker faktiskt att SAS har gjort bra ifrån sig. Smakkombinationen är bra med syra som hjälper smakerna i deras viner att träda fram.

Tycker det är lite larvigt med allt neg. i denna tråd!!
Maten håller god kvalite och det är ett smart drag av SAS att köra igång med lite vegan/vegetariska matlådor!

I min värld är de fantastiskt med lite alternativ kost. SAS gör ett val för att bidra till en bättre miljö och minskad konsumtion av kött.
Att man samtidigt fortsätter med andra animaliska produkter är ju inte fel, vilket vissa här verkar tycka?

SAS serverar ju inte veganskakuber för de vill att alla ska va veganer. Utan för att vi kan utan att må dåligt bidra till en hållbarare miljö och minskad köttkonsumtion! ;)
Smaken är delad. Och jag lärde mig en gång att man inte ska diskutera den. Du tyckte att den var god och då är det ju bara bra. Jag och personen som jag delade 3-sits med såg på varandra och var av en annan åsikt än den som du har. Det ledde å andra sidan till att vi började prata med varandra vilket förkortade resan. Att sedan se den här tråden dyka upp var förstås lustigt. Handlar inte diskussionen egentligen om fel sak. Renodla den gärna till vilka val vi i slutändan erbjuds med hjälp av specialmenyerna och därmed möjligheten att själva få styra innehållet i festmåltiden vi förväntat oss, och faktiskt betalat för. Och om SAS ni bygger 2-veckorskampanjen på argumentet att uteslutande av vissa typer av livsmedel i maten förbättrar miljön, så, njae, det är väl kanske lite svårsmält för att komma från ett flygbolag. Då luktar det faktiskt rätt mycket goodwilldrive över det hela.

Toppen