Senaste nytt

New Nordic by SAS goes vegan

Nu börjar vi komma någonvart. ... Om de hade varit intresserade av att göra detta rätt, så hade de erbjudit denna kub som ett alternativ till de vanliga under ett par veckor och promotat den hårt ombord. Att nu tvinga på resenärerna den är ju lite som att frågan "Har du slutat slå din fru ån?" oavsett hur man väljer att utvärdera detta i efterhand.

Nu vet jag hur de utvärderar detta test. Jag fick idag sedvanligt formulär per email om min kundupplevelse. Först utsätter de alltså kunden för det de vill undersöka och sedan samlar de in hens upplevelse. Inte alls säkert dessutom att det enbart är veganupplevelsen de vill undersöka. Frågorna var ställda så att det fanns utrymme att skilja på servicen och personalens agerande, dvs. jag kunde ge personalen högt betyg samtidigt som kuben, dess innehåll, samt de små besticken kunde hållas korta av mig. Textarea på slutet där jag kunde bre ut argumentationen något.

Last edited:
Du känner dig uppenbarligen träffad.

Att sluta flyga SAS, be om en köttätare meny, är kommentarer jag inte förväntar av vuxna individer. Din kommentar här exempelvis:

Du äter inte svamp. Ok, för det har läbbig konsistens? Det är dagisargument.
Det kommer bli en svältflygning? Skärp dig, beställ in en pizza och jag tror inte någon svälter på ett par timmar.
Du nämner svenskt PK-tänkande direkt och drar in det politiskt, återigen rätt tråkig och onyanserad kommentar.
Och du nämner återigen att detta experiment i två veckor har så drastisk effekt på dig att du kommer sluta flyga SAS.

Reaktionerna påminner mig om ett bortskämt barn som inte får lördagsgodiset i tid. Kanske skulle valt ett annat ord för det? Tråkig attityd? Löjlig attityd?

Du får gärna ropa på moderator men jag ser hellre att du bebygger dina åsikter med argument och saklighet som du själv nämner.

Funderat om jag ska idas svara på ovanstående,
Ser med lätt roat leende att jag uppenbarligen trampat på en väldigt öm tå hos Abbs ( kanske fotsvamp o_O)
Att jag ber moderator hålla en koll på tråden är erfarenhet sedan 2011 då jag efter moget övervägande vågade mig på en kommentar.
Under alla år har BC gett mig oerhört mycket goda råd och erfarenheter. Tyvärr har jag sett en tendens senare år om en tuffare attityd. Därför är jag väldigt mån om att moderatorerna behåller detta forum fritt från ideologiskt och politiskt svamlande. Forumet måste förbli en inspirationskälla för oss flyg/resenördar.
Och nej jag slutar inte boka/resa SAS pga av några läbbiga svampar som ska ätas ur en oåtkomlig låda med barnbestick.
Låt oss säga det är sista spiken i kistan.
Övriga anledningar till vårt beslut är
- Seating plus. Bokar alltid A+C för mig och fru Ulagun hopp om blockat B-säte. Nästan alltid tvångsombokade A+B med alla tre säten upptagna. Övriga Star A inom Europa alltid blockat säte.
-Som pensionärer båda med guldkort med reser vi vi mycket, främst vinterhalvåret till "charterdestinationer". Med övriga Star A tillgång till 3.epart lounger. SAS som bekant nej.
Flugit Swiss sydeuropa i business fvb CPH antal gånger till marginellt högre kostnad än SAS Plus. Riktig skumpa, porslin grym servicenivå jämfört med SAS tyvärr väldigt ojämna besättningar.
- Lounger. Sitter hundra gånger hellre i en Senatorlounge an t.ex SAS Gold lounge CPH
Med LH gruppen alltid snacks och en öl/vin i economy. Aegean/TAP alltid varmmat (god) samt dryck i Economy SAS självklart bjuder vi på kaffe/te.
Slutligen ändrade poängintjäningen SAS GO.
Kan fortsätta men inser jag hamnat OT. Således Abbs det är inte enbart läbbiga svampen :)

Nu börjar vi komma någonvart. Jag tror dock det blir lättare om vi pratar om två separata delmängder K för kött och V=Vg U Va för unionen av allt vegitarsitk och veganskt.

Problemet är nu att jag äter väldigt få saker ur V. Och om K då helt försvinner så är risken stor att den totala mängden mat som jag äter av den som serveras blir betydligt mindre.

Jag har inget emot att SAS erbjuder valfrihet och det är väl bra om de som vill ha vegitarisk kost kan få det, men det är inte normen och jag anser att det är fel att inte ha alternativ.

Det är lätt att säga "men det är bara ett test under två veckor" men det gör inte problemet mindre för de som drabbas. Om jag tex har en lång arbetsdag och räknar med att kasta mig på sista flyget hem och hinna få i mig något under resan och sedan råkar ut för detta, så blir det dåligt++.

Jag förstår inte heller vad de ska testa - om det går att servera vegitarisk mat i luften? Om resenärerna vill ha det? Om resenärerna inte vill ha det? Ingen av dessa frågeställningar kräver att de uteslutande serverar vegitariska kuber i 2 veckor. Näe, detta är en dålig PR-stunt från SAS sida där vi som resenärer får lida. Om de hade varit intresserade av att göra detta rätt, så hade de erbjudit denna kub som ett alternativ till de vanliga under ett par veckor och promotat den hårt ombord. Att nu tvinga på resenärerna den är ju lite som att frågan "Har du slutat slå din fru ån?" oavsett hur man väljer att utvärdera detta i efterhand.

Det är så här enkelt. Vegetarisk mat är billigare (åtminstone det som SAS vill servera). De vill undersöka om de kan servera lådan och folk äter den. Råvarorna SAS använder börjar bli dyrare, och att ta in fulkyckling från Thailand eller räkor från någon avkrok så rimmar det väldigt dåligt med den lokala anknytning de försökt hamra in i våra huvuden de senaste åren.

Kan de rotera in lådan och ersätta någon av de ovegetariska lådorna med denna så sparar man en del pengar, och får samtidigt en massa pluspoäng hos de miljömedvetna som flyger. Det handlar (tyvärr) bara om pengar. Precis som deras experiment med att man ska förbeställa vilken mat man vill ha så de slipper slänga (=slipper köpa och lasta).

SAS ser en möjlighet att tjäna och spara pengar här. Lyckas inte detta experimentet kan vi säkert förvänta oss lite enhancements vad gäller maten. Kanske serverar de inte längre på flygningar under två timmar? Eller så blir det polarrulle överallt istället. Jag önskar att det hade varit lite ansvarstagande från företaget men det är det knappast.

Folk får givetvis äta hur mycket vegansk mat de bara önskar. Själv är jag inte förtjust i att bara äta rotfrukter och grönsaker utan jag vill ha något till; det kan vara kött, fisk eller fågel - men något mer än bara "garnityren" tack. Det är helt enkelt en smaksak för mig - för mig är inte enbart rotfrukter och grönsaker en komplett måltid. För andra är det säkert det och bra så för dem. För min resa ARN-FRA i Plus nästa vecka har jag därför beställt specialmåltid via SAS kundservice. Jag valde seafood meal. Det kostade ju exakt noll kronor. Jättebra att BC uppmärksammat detta så jag får smaka på något annat än bara rotfrukter och grönsaker när jag knaprar på innehållet i min lilla SAS-låda.

... För min resa ARN-FRA i Plus nästa vecka har jag därför beställt specialmåltid via SAS kundservice. Jag valde seafood meal. Det kostade ju exakt noll kronor. ...
Tack för tipset. Du har ju den enkla lösningen. Tänk att man inte tänkt på att det finns telefon till kundtjänst. Nu har jag beställt indiskt på utresan på söndag och glutenfritt på hemresan. Seafood hade de slutat med för 2 år sedan, vilket jag inte har någon förklaring till. Nu väntar iaf en spännande gastronomisk upplevelse som jag aldrig annars hade provat på. :-D

Toppen