Senaste nytt

New Nordic by SAS goes vegan

Tack för tipset. Du har ju den enkla lösningen. Tänk att man inte tänkt på att det finns telefon till kundtjänst. Nu har jag beställt indiskt på utresan på söndag och glutenfritt på hemresan. Seafood hade de slutat med för 2 år sedan, vilket jag inte har någon förklaring till. Nu väntar iaf en spännande gastronomisk upplevelse som jag aldrig annars hade provat på. :-D
Jobbigt att beställa indiskt när du får en dhal på linser ;)

Jobbigt att beställa indiskt när du får en dhal på linser ;)
Tänkte inte på det! ;-)
Killen rabblade upp en rad animaliskt av alla sorter som kunde ingå också. Dessutom har indierna lång erfarenhet av att dölja linssmaken med en rad olika kryddor. Jag får se det som en chanstagning som kan gå hem. :)

Hinduisk måltid:
Utan griskött, nötkött eller rå/rökt fisk

Koshermåltid:
Måltid som tillagas enligt judiska sedvanor och traditioner

Muslimsk måltid:
Måltid utan fläsk, gelatin eller alkohol. Övervägande vegetariska måltider, ej halal

Asiatisk vegetarisk måltid:
Kryddstark vegetarisk måltid med begränsad användning av mejeriprodukter

mer på den här sidan
Mat, dryck, shopping, Wi-Fi och underhållning under flygningen | SAS

Hinduisk måltid:
Utan griskött, nötkött eller rå/rökt fisk | SAS

Riktigt, men inte säker på att det blir helt veganskt i alla fall. Kundtjänsts information stämmer bra med det som står på min bokning nu:
  • 1 hindu non-vegetarian meal uppgraderad (Utresa)
  • 1 gluten free meal uppgraderad (Hemresa)
Går dock och grunnar på vad Koshermåltiden kan utlova. Någon som provat?

Last edited:
Riktigt, men inte säker på att det blir helt veganskt i alla fall. Kundtjänsts information stämmer bra med det som står på min bokning nu:
  • 1 hindu non-vegetarian meal uppgraderad (Utresa)
  • 1 gluten free meal uppgraderad (Hemresa)
Går dock och grunnar på vad Koshermåltiden kan utlova. Någon som provat?

I hindumayen så återstår väl bara kyckling om det inte ska vara vegetariskt. Möjligen också en bit torsk. Hinduer är ju sällan helt veganska då de använder ganska mycket mjölk/yoghurt och ost till maten.

Koshermaten lär väl serveras inplastad för att helt skyddas mot "kontaminering". De gånger jag sett sådan så har det varit fallet. Har dock aldrig sett det på SAS. I övrigt bör man väl förvänta sig fisk, nötkött eller kyckling. Och inte gräddsås till köttet eftersom kött och mjölk inte får blandas. I vissa delar kan det likna muslimsk mat samtidigt som det är striktare i andra delar.

Tack för tipset. Du har ju den enkla lösningen. Tänk att man inte tänkt på att det finns telefon till kundtjänst. Nu har jag beställt indiskt på utresan på söndag och glutenfritt på hemresan. Seafood hade de slutat med för 2 år sedan, vilket jag inte har någon förklaring till. Nu väntar iaf en spännande gastronomisk upplevelse som jag aldrig annars hade provat på. :-D
Det är ju faktiskt väldigt roligt att beställa specialmat för att man inte vill äta vegetariskt och så väljer man indisk mat...

Det är ju faktiskt väldigt roligt att beställa specialmat för att man inte vill äta vegetariskt och så väljer man indisk mat...
Nu skulle vi väl inte vara barnsliga, eller? Vegetariskt kan vara riktigt gott. Den veganska kuben var i min smak torr, otymplig och tråkig. Indierna har en lång tradition i att laga indisk mat. Kyckling och vanlig fisk är tillåtet, liksom lamm.

Toppen