Thai Airways har gjort en del justeringar vad gäller sina flygplanstyper sista tiden. Jag har 2st "2-4-1 bokningar" nu under 2018, en i mars och nästa i augusti. Har 2 bokningar med Thai Airways i First i varje bokning så totalt 4 flighter. Haft på känn under en tid att flighten ICN-BKK i F känts osäker, sett att Thai bytt från Boeing 747 med F till Airbus 359 utan F dagar innan min bokning. Mycket riktigt, i fredags fick jag mail från SAS om att jag skulle kontakta dem. Kollade i Expertflyer och ser att Boeing 747 blivit en Airbus 359 utan F. Ringde Tallin och kom fram ganska kvickt, typ 5 minuter. Jag upplever att det blivit mycket bättre nu sedan man kan knappa in sitt Eurobonusnummer, har EBD så vet inte om det kan hjälpa till! Hursomhelst, jag hade kollat upp innan, sett att det skulle finnas 2 platser i F mellan KIX-BKK. Ville byta till routing ICN-KIX-BKK, istället för direktflighten ICN-BKK.
Jag har lärt mig att känna igen riktiga,
The Kristina, på rösten

. Nu var det en annan som svarade, en nöt visade det sig

. Jag var tvungen att förklara mitt ärende tydligt, sedan fick jag svar att det
inte finns 2 biljetter KIX-BKK i First med Thai den 30 mars som är aktuellt i mitt fall. Hon kunde bara boka 2 Business biljetter till mig. Frågade om detta verkligen stämde men hon stod på sig. Vi avslutade samtalet då jag kände att har denna kvinna verkligen koll på detta? HUACA... för min del. Jag ringde upp Tallin igen, kort väntetid och vem svarar, jo den riktiga Kristina

. Utan att nämna att jag ringt 5 minuter innan så förklarar jag mitt ärende, hon ser direkt 2 platser i First med Thai KIX-BKK just den 30 mars. Hon fixar även snabbt 2 biljetter i Business mellan ICN-KIX. Kristina fixade detta på mindre än 5 minuter, ingen ändringsavgift och 305 kronor tillbaka pga lägre skatter. Kristina fick en varm hälsning när vi var klara

.
Kollade idag även min bokning i augusti månad för säkerhets skull, om det skett några ändringar? Mycket riktigt, på mitt flyg 4 aug mellan KIX-BKK så var det även här byte till Airbus 359 utan First. Thai har kvar First på Airbus 380, men de dagar jag kollat så har de satt in Boeing 744 med gammal First, isf Boeing 747. Efter koll och dubbelkoll vad gäller platser så ringer jag upp Tallin igen. Ny kvinna svarar, jag instruerar tydligt vad jag vill. Hon sätter mig på hold och efter några minuter har hon bokat om mig till fm flighten KIX-BKK med Thai 4 augusti som erbjuder First. Fick även idag tillbaka på skatten, 349 kronor.
Tips, kolla upp era ev kommande bokningar. Thai Airways har gjort en del justeringar.