Senaste nytt

Nergraderad från first på grund av Thais byte av flygplan

Nu vet jag inget om hur reglerna är men jag kan tycka att om man har en biljett i first och blir nedgraderade på planet på grund av flygplansbyte så borde man i alla fall få behålla first-servicen på marken. Men så är det kanske inte?

Ett fint exempel på att flygbolagen i slutändan skiter i vad du får, så länge de får sina pengar ;)

Jag fick ett mail om att min Maj-bokning som har ett gäng TG ben hade fått en ändring. Som vanligt var det till synes bara en ändring på typ 5 minuter på en av flighterna. BKK-KIX stod fortfarande som klass O i den nya PDF-filen. Men när jag läste den här tråden uppdaterade jag ändå SAS appen för säkerhetskull, och mycket riktigt hade A380 flighten blivit "Canceled or re booked". Det är möjligt att jag inte sett ändringen om det inte vore för den här tråden. Tack :)

Efter ett snabbt samtal med Tallinn är jag nu ombokad till TG622 på en 747 kvällen innan. För att se det positiva är det ganska skönt att slippa gå upp mitt i natten för 08:25 flighten som jag ursprungligen var inbokad på.

Jag har bevakat ändringar av denna typ med hjälp av MYFLIGHT. Nu har de dock lagt ner, och KVS-Tools har heller ingen sådan kanal, så långt jag är medveten om. Finns det något annat oberoende alternativ för att få sådan ändringsinformation för en viss bokning? Annars återstår bara att boka med ANA vilka förefaller vara världsmästare utan jämförelse när det kommer till ändringar i min bokning, aldrig så små.

Ja det är ett avtal du ingått med öppna ögon medveten om vad som gäller. När motparten tvingas bryta avtalet på grund av flygplansbytet tycker jag det är rimligt att skadan ska hållas så låg som möjligt och begränsa sig till själva flighten.
"Produkten har utgått ur sortimentet" är en bra jämförelse här. De kan inte leverera det du har beställt och den möjlighet du har att ändra på det är att boka om.

Det här är inte konstigare än man gör det till - det är så det fungerar och om du inte gillar det är det inget jag kan göra något åt. Flyger du inte förstaklass har du inte tillgång till förmånerna som man får när man flyger förstaklass - så enkelt är det. Och detta oavsett vad du har betalat.

Mitt tips är att du antingen bokar om eller, om du nu inte har några F-segment kvar, ser till att du får tillbaka poäng för skillnaden mellan F och C.

ändring för mig med på kärra som går 29/6 såg jag nu efter att ha läst här och kollat appen.
Får se vad jag hittar på. Måste ha en bra back-up lösning. målet är att boka LH till Asien och sedan vidare till BKK men om så inte går så vill man ju ha ett alternativ, sen finns det ju såklart värre saker man råka ut för än Business på A350 med Thai men ändå, har man sytt en itinerary för att maxa F så får man planera om/vidare och se om det går att ändra.

Frugan sade bara typ "ja, men det gör väl inget egentligen, det är ju ingen jättelång flight".
Jag tänkte "wtf detta är ju surt förvärvade poäng i otaliga flighter i apklass och annat som mer eller mindre orsakar hemoröjder, nej nog fan ska vi lösa det till nåt bättre till och med än KIX-BKK i business"

...Måste ha en bra back-up lösning. målet är att boka LH till Asien och sedan vidare till BKK...
Ett off-topic tips bara, om du ska maxa din resa så försök åka dina förstaklassegment IFRÅN flygbolagens hemmabaser, dvs Thai ifrån Bangkok, Asiana ifrån Seoul, ANA ifrån Tokyo, Lufthansa ifrån Frankfurt/Munchen (gärna med en flight från Zurich innan), etc.

Ett off-topic tips bara, om du ska maxa din resa så försök åka dina förstaklassegment IFRÅN flygbolagens hemmabaser, dvs Thai ifrån Bangkok, Asiana ifrån Seoul, ANA ifrån Tokyo, Lufthansa ifrån Frankfurt/Munchen (gärna med en flight från Zurich innan), etc.
of course. men kan ännu inte boka LH, så ligger som Asian till ICN. därifrån vidare med dem vilket ger access till deras lounge iaf.
Sedan var Osaka bara ett stop för att "röra på sig" och slippa sitta på ICN i 5-6h innan flight mot BKK. och tanken var då att KIX-BKK sedan blir i F.
Hemresan går från BKK i F.
Så lyckas jag byta utresan från FRA-asien med LH så blir det deras hemort där. Då är de två långa segmenten säkrade i F från hemort.
vad det verkar som nu så finns det inga riktigt bra alternativ inom Asien i F som passar mina tider.

Thai Airways har gjort en del justeringar vad gäller sina flygplanstyper sista tiden. Jag har 2st "2-4-1 bokningar" nu under 2018, en i mars och nästa i augusti. Har 2 bokningar med Thai Airways i First i varje bokning så totalt 4 flighter. Haft på känn under en tid att flighten ICN-BKK i F känts osäker, sett att Thai bytt från Boeing 747 med F till Airbus 359 utan F dagar innan min bokning. Mycket riktigt, i fredags fick jag mail från SAS om att jag skulle kontakta dem. Kollade i Expertflyer och ser att Boeing 747 blivit en Airbus 359 utan F. Ringde Tallin och kom fram ganska kvickt, typ 5 minuter. Jag upplever att det blivit mycket bättre nu sedan man kan knappa in sitt Eurobonusnummer, har EBD så vet inte om det kan hjälpa till! Hursomhelst, jag hade kollat upp innan, sett att det skulle finnas 2 platser i F mellan KIX-BKK. Ville byta till routing ICN-KIX-BKK, istället för direktflighten ICN-BKK.

Jag har lärt mig att känna igen riktiga, The Kristina, på rösten :). Nu var det en annan som svarade, en nöt visade det sigo_O. Jag var tvungen att förklara mitt ärende tydligt, sedan fick jag svar att det inte finns 2 biljetter KIX-BKK i First med Thai den 30 mars som är aktuellt i mitt fall. Hon kunde bara boka 2 Business biljetter till mig. Frågade om detta verkligen stämde men hon stod på sig. Vi avslutade samtalet då jag kände att har denna kvinna verkligen koll på detta? HUACA... för min del. Jag ringde upp Tallin igen, kort väntetid och vem svarar, jo den riktiga Kristina:D. Utan att nämna att jag ringt 5 minuter innan så förklarar jag mitt ärende, hon ser direkt 2 platser i First med Thai KIX-BKK just den 30 mars. Hon fixar även snabbt 2 biljetter i Business mellan ICN-KIX. Kristina fixade detta på mindre än 5 minuter, ingen ändringsavgift och 305 kronor tillbaka pga lägre skatter. Kristina fick en varm hälsning när vi var klara:).

Kollade idag även min bokning i augusti månad för säkerhets skull, om det skett några ändringar? Mycket riktigt, på mitt flyg 4 aug mellan KIX-BKK så var det även här byte till Airbus 359 utan First. Thai har kvar First på Airbus 380, men de dagar jag kollat så har de satt in Boeing 744 med gammal First, isf Boeing 747. Efter koll och dubbelkoll vad gäller platser så ringer jag upp Tallin igen. Ny kvinna svarar, jag instruerar tydligt vad jag vill. Hon sätter mig på hold och efter några minuter har hon bokat om mig till fm flighten KIX-BKK med Thai 4 augusti som erbjuder First. Fick även idag tillbaka på skatten, 349 kronor.

Tips, kolla upp era ev kommande bokningar. Thai Airways har gjort en del justeringar. ;)

Last edited:
Jeg er også booket på TG659, ICN-BKK i april i First. Denne er endret til A350 uten First. Jeg har ennå ikke fått skriftlig beskjed om dette enda, men har sett det i bookingen selv.

Jeg har veldig lyst til å booke om til ICN-KIX-BKK for å få First flyvningen. Jeg vil da derimot få 9 sektorer på bookingen. Vet dere om Tallin godtar dette som «kompensasjon» for ufrivillig nedgradering, eller må jeg bite tenna i sammen og lide meg gjennom flyvningen i Business class?

Toppen