Senaste nytt

Nergraderad från first på grund av Thais byte av flygplan

rnh

Medlem
Har bokat en EB 2-4-1 awardresa där ett av segmenten skulle vara TG622 BKK → KIX, 03/26/2018 23:30 - 03/27/2018 07:00 (Boeing 747). Fick meddelande av SAS i dag att Thai bytt till A350-900 och eftersom detta inte har first blev jag nergraderad till business.

Har testat Thais 747-first tidigare och har inte så mycket mot att testa nya A350-900 istället, men väldigt surt att missa Thais first-lounge på BKK.

Vad har jag för möjligheter här? Kan jag be dem omboka mig till en annan rutt som inkluderar first? Kan det vara möjligt att få tillgång till Thai first-loungen även om jag bara flyger business från BKK?

Håll utkik efter lediga platser till Tokyo eller Seoul istället och ring och be om att få bli ombokad så fort du hittar något. För knappt ett år sedan hade jag bokat Bangkok->Seoul och blev nedflyttat från förstaklass, men ett par veckor för avgång släpptes plaster så jag kunde flyga Bangkok->Osaka (förstaklass) och Osaka->Seoul (ekonomiklass) istället.

• Gilla
Reactions: rnh
Har bokat en EB 2-4-1 awardresa där ett av segmenten skulle vara TG622 BKK → KIX, 03/26/2018 23:30 - 03/27/2018 07:00 (Boeing 747). Fick meddelande av SAS i dag att Thai bytt till A350-900 och eftersom detta inte har first blev jag nergraderad till business.

Har testat Thais 747-first tidigare och har inte så mycket mot att testa nya A350-900 istället, men väldigt surt att missa Thais first-lounge på BKK.
Nu vet jag inget om hur reglerna är men jag kan tycka att om man har en biljett i first och blir nedgraderade på planet på grund av flygplansbyte så borde man i alla fall få behålla first-servicen på marken. Men så är det kanske inte?

Vad har jag för möjligheter här? Kan jag be dem omboka mig till en annan rutt som inkluderar first? Kan det vara möjligt att få tillgång till Thai first-loungen även om jag bara flyger business från BKK?
Har drabbat mig förut och då bokade vi om till andra flighter som hade first award platser och fick lägga till ett extra segment för att få ihop det.
Tillgång till first loungen lär du dock inte få. Thai personalen i loungen kommer inte se vad du bokat innan.

Jeg ble nettopp rammet av dette selv. Jeg har en Booking fra ICN-BKK i april som ble endret fra 747 til en A350 uten First. Jeg har enda ikke hørt noe fra SAS om dette.

Samma hände för mig på BKK-KIX som jag har inbokad i maj. Märkte det när jag gjorde en ombokning igår.

Min plan är att kika på BKK-HND/NRT i First istället.

Kan någon förklara varför? Jag har förståelse för att man blir "straffad" om planet byts till ett som saknar first. Jag har dock mindre förståelse för varför man blir dubbelt straffad och även tappar firstservicen på marken.
För att när du väl kommer till loungen kommer du inte att ha ett boardingkort som det står F på. Det är en sak om de samma dag, efter att du checkat in, gör ship change och du blir nerpetad, men när det sker i förväg så är det helt enkelt bara så att du inte längre flyger i F och därmed inte har rätt till allt som kommer med att flyga i F.

Om det är viktigt med markservicen för dig får du helt enkelt se till att boka om när sådant här händer.

Toppen