Senaste nytt

Nekad poäng i Eurobonus för uppgraderad resa med Thaipoäng

Däremot är det ju fortfarande väldigt enkelt (för SAS) att se hur bokningen såg ut från början.

Nej, jeg tror ikke, det er specielt enkelt for SAS at se historikken på en Thai-booking. SAS kan sandsynligvis kun se den aktive rejse, men ikke hvordan rejsen tidligere har set ud. Det er normalt kun "booking agent/office" samt flyselskabet selv, der kan se historikken.

Nej, jeg tror ikke, det er specielt enkelt for SAS at se historikken på en Thai-booking. SAS kan sandsynligvis kun se den aktive rejse, men ikke hvordan rejsen tidligere har set ud. Det er normalt kun "booking agent/office" samt flyselskabet selv, der kan se historikken.

Jag tänkte mer på att bokningsbekräftelsen brukar ofta innehålla den informationen, därefter kan SAS agera. Resenären ska inte hamna i kläm om denna har köpt en resa som berättigar till poäng. Hur de löser det internt mellan SAS och Thai torde vara deras problem så länge resenären kan uppvisa korrekt dokumentation - vilket förefaller vara fallet här. Att en comfort upgrade på något sätt skulle frånta resenären all rätt till intjäning på basbiljetten är befängt. Det är trist att man alltid ska behöva tjata om allt, och det ligger inte i linje med god kundservice.

Det ligger å andra sidan rimligen på resenären, tillsammans med sin motpart, att reda ut hur en ytterligare transaktion (dvs uppgraderingen) påverkar ens biljett?

Det ligger å andra sidan rimligen på resenären, tillsammans med sin motpart, att reda ut hur en ytterligare transaktion (dvs uppgraderingen) påverkar ens biljett?

Visserligen, men ställer du den frågan till EuroBonus-kundtjänsten tror jag att du kommer att få ett fantastiskt intelligent svar som även varierar beroende på vem du frågar/och hur du ställer frågan. Längre än så tror jag dessutom att gemene resenär har svårt att komma. Det hela handlar förmodligen om en teknisk glitch, som inte är avsiktlig, och bristande förståelse från kundserviceavdelningen som inte är instruerad att tänka utanför boxen - speciellt inte om den är outsourcad till ett låglöneland i Asien. Systemet utfärdar en ny biljett när uppgraderingen får igenom.
I stort sett skrivs alltid att intjäningen förblir oförändrad och baseras på ursprungsbilketten.
Jag vidhåller att det är orimligt att en comfort uppgraderar nollar all intjäning, de flesta bolag skriver också att du fortsatt erhåller intjäning baserat på ursprungsbiljetten. För mig har det alltid löst sig, men jag välkomnar en rättslig prövning då all tillgänglig information menar på att intjäning sker enligt den ursprungliga biljetten.

Det blir knepigt att alltid hänvisa till individens egna ansvar. Med det tänket blir i princip allt omöjligt utan intrikat juridisk rådgivning i realtid 24/7. Frågan är hur långt man ska dra det, och vilken information du kan lita på. Jag är återigen ganska säker på att det inte är en avsiktlig handling från bolagets sida att inte kreditera poäng, utan snarare en konsekvens av teknik och havererat out of the box-tänkande.

Att du ska ha poäng enligt ursprungsbiljetten om det står i uppgraderingen är ju inget snack om. Däremot att SAS/Eurobonus ska hantera frågan om de får in något inte poänggivande från Thai är ju tveksamt? Det är ju Thai som sålt dig både biljett och uppgradering?

Att du ska ha poäng enligt ursprungsbiljetten om det står i uppgraderingen är ju inget snack om. Däremot att SAS/Eurobonus ska hantera frågan om de får in något inte poänggivande från Thai är ju tveksamt? Det är ju Thai som sålt dig både biljett och uppgradering?
Exakt min tanke också, det verkar vara Thai som strulat här och gjort saker de inte skulle ha gjort (dvs ändra bokningsklass på biljetten) då är det rimligen Thai som ska lösa problemet också. Att lasta över detta som SAS ansvar att städa upp efter andra tycker jag verkar helt fel.
Man riskerar alltid att hamna i kläm när man reser med ett bolag och ska kreditera poäng till ett annat.

Det är ungefär samma sak som att man bokar en resa A-B-C med SAS som man vill kreditera till Lufthansa. Sen bokas man om att resa A-C pga någon anledning. Du kan inte då kräva poäng från Lufthansa Miles & More enligt A-B-C då du faktiskt flög A-C. Krediterar du detta till SAS Eurobonus istället så kan du dock kräva poäng enligt ursprunglig routing A-B-C.

Nej det är inte helt ointressant. Hade Thai haft uppgradering som Lufthansa och SAS har där man ska få poäng för uppgraderad klass så hade det stått så på Thais sida, och man hade kunnat förvänta sig att de skriver om biljetten till ny bokningsklass.
Nu skriver Thai att alla uppgraderingar ska ge poäng enligt ursprunglig bokningsklass (d v s de skriver inte ut ny biljett i ny bokningsklass) och därför bör TS som Eurobonuskund kunna räkna med att få poäng enligt ursprunglig bokningsklass. Alltså är informationen relevant.
Jo, det är tyvärr ointressant vad Thai skriver på sin hemsida då det är för deras FFP, inte vad som gäller för EuroBonus. Blanda inte ihop det med att det råkar vara samma sak i detta fall.

Exakt min tanke också, det verkar vara Thai som strulat här och gjort saker de inte skulle ha gjort (dvs ändra bokningsklass på biljetten) då är det rimligen Thai som ska lösa problemet också. Att lasta över detta som SAS ansvar att städa upp efter andra tycker jag verkar helt fel.
Man riskerar alltid att hamna i kläm när man reser med ett bolag och ska kreditera poäng till ett annat.
Alla som har access till GDSer bör kunna gå in och se full historik för hela biljetten. Jag är iofs osäker på om Thai och SAS har samma GDS nuförtiden - om de kör med olika system är det svårare för SAS att kolla upp det, men om de är i samma GDS bör det vara en smal sak för SAS att kontrollera ursprunglig bokningsklass.

Jag är tveksam till att det går att få Thai att fixa detta i efterhand. Rent tekniskt sett är det väl Thai som borde fixa men praktiskt sett har jag väldigt svårt att tro att det skulle ske.

Alla som har access till GDSer bör kunna gå in och se full historik för hela biljetten. Jag är iofs osäker på om Thai och SAS har samma GDS nuförtiden - om de kör med olika system är det svårare för SAS att kolla upp det, men om de är i samma GDS bör det vara en smal sak för SAS att kontrollera ursprunglig bokningsklass.

Jag är tveksam till att det går att få Thai att fixa detta i efterhand. Rent tekniskt sett är det väl Thai som borde fixa men praktiskt sett har jag väldigt svårt att tro att det skulle ske.
Ingen aning om de använder samma eller inte. Min personliga åsikt är dock att SAS ska inte behöva leka detektiver här och lista ut vad Thai har gjort. Det borde ligga på Thai att reda ut problemet och se till att SAS får informationen som behövs om det ska gå att kreditera rätt. Ska SAS manuellt föra över poängen som baspoäng så lär de vilja ha betalt av Thai för detta. Och gör de det manuellt kan man ju sedan efterregistrera flygningen till ett annat program som ger poäng.

Min personliga åsikt är dock att SAS ska inte behöva leka detektiver här och lista ut vad Thai har gjort. Det borde ligga på Thai att reda ut problemet och se till att SAS får informationen som behövs om det ska gå att kreditera rätt.
Enligt @bricce så har ju Thai mailat SAS för att reda ut problemet. Stämmer det så kan man ju tycka att saken vore lätt att lösa.

Enligt @bricce så har ju Thai mailat SAS för att reda ut problemet. Stämmer det så kan man ju tycka att saken vore lätt att lösa.
Sedan kan man inte lita på allt vad THAI kundtjänst säger (eller SAS för den delen med).

Jag bokade om min THAI flight via THAI kundtjänst per telefon och hon sa att min plats var bekräftad på nya fighten.
När jag kom till flygplatsen var jag inte ombokad utan endast som stand by.

Toppen