Senaste nytt

Nekad poäng i Eurobonus för uppgraderad resa med Thaipoäng

Problemet är väl den lilla "teknikalitet" som Thai gjorde där de ändrade bokningsklass på din biljett även fast de inte borde ha gjort det.
SAS ser att du har bokningsklass E i och med Thai ändrade till detta, svårt för dom att se att du hade Q från första början.

SAS säger ju själva för sina bokningar att uppgraderar man med poäng kan man inte tjäna poäng till annat program. Är lite samma sak här, även om det faktiskt på SAS går att kreditera till ett annat program om man ändrar.
Det finns ju alltid en risk i detta och i detta fall har det onekligen blivit fel när de uppgraderat biljetten från Thais sida.

Jag har haft en oändlig konversation med SAS, både via mail och telefon. Det vägrar ge sig. T.o.m Thai har mailat sas men de ger sig inte. SAS har tom lovat att fixa detta men sedan kovänt. har försökt nå en förlikning(ge mig endast de poäng som saknas för gold) men inget svar.
Detta är oerhört frustrerande och jag hävdar bestämt att det är en ursprungliga Q klassen som jag ska få poäng i. Jag tycker att SAS inte behandlat mig på ett bra sätt. Jag har ju rätt och Thai backar upp.

Så här skriver de på sin hemsida

• Award travel generally in O / I / X / E / L booking classes, (in L class effective 01 September 2016), and travel industry discounted tickets, generally in ID or AD, are not eligible for mileage accrual.
  • On all upgraded travel including a paid upgrade at the airport, mileage is earned based on the original paid fare.
Vilken hemsida står det?

Jag har haft en oändlig konversation med SAS, både via mail och telefon. Det vägrar ge sig. T.o.m Thai har mailat sas men de ger sig inte. SAS har tom lovat att fixa detta men sedan kovänt. har försökt nå en förlikning(ge mig endast de poäng som saknas för gold) men inget svar.
Detta är oerhört frustrerande och jag hävdar bestämt att det är en ursprungliga Q klassen som jag ska få poäng i. Jag tycker att SAS inte behandlat mig på ett bra sätt. Jag har ju rätt och Thai backar upp.

Om du redan varit i kontakt med Thai och de skriftligt meddelat det till SAS, så håller jag med, då borde de faktiskt kunna lösa problemet.

Sedan är det ett känt problem att när en flight väl gått in i systemen mellan bolagen, så är det i princip omöjligt att få det ändrat. Samma sak om man har försökt byta vilket program man vill kreditera till -- när den väl gått iväg till första bolaget, så är det omöjligt att få något ändrat.

Det är surt värre. Extra illa när man precis missar en gräns såsom du har gjort.

Tyvärr är det nog väldigt svårt att komma fram till någon som faktiskt kan fixa det. Kundtjänst har sina regler och instruktioner som säger att de ska följa reglerna väldigt fyrkantigt. Det finns folk som kan gå runt dem förstås, men frågan är hur man kommer fram till dem. Tyvärr har åtminstone jag inga fler råd för hur man ska gå vidare då.

Du ska ha poängen för din ursprungliga bokning, inte någon halvblessyr eller "förlikning." Jag antar att du skickat in underlaget för den ursprungliga bokningen? Det framgår ju då klart och tydligt vad du betalt för. Det är bara att stå på dig.

Du ska ha poängen för din ursprungliga bokning, inte någon halvblessyr eller "förlikning." Jag antar att du skickat in underlaget för den ursprungliga bokningen? Det framgår ju då klart och tydligt vad du betalt för. Det är bara att stå på dig.
yes jag har skickat allt underlag inkl. mailkonversation. mejlat både boardingkort, e-ticket, ursprunglig biljett och uppgraderad biljett. men jag har kämpat med detta sedan mars....

yes jag har skickat allt underlag inkl. mailkonversation. mejlat både boardingkort, e-ticket, ursprunglig biljett och uppgraderad biljett. men jag har kämpat med detta sedan mars....

Ja, det har tagit ett par månader och 10-15 mail för att reda ut när jag råkat ut för det. Det borde vara enkelt för dem att se, så jag tycker det är svagt att de håller på som de gör.

Hur många poäng saknas för EBG och när går din kvalificeringsperiod ut?

ARN-BKK i Q borde ge 5200 poäng, så jag antar att det är färre poäng än så som saknas.
Håller med om att SAS borde fixa detta, men om du skulle få Thai att medge att de gjorde bort sig när de gjorde om biljetten till E och om de skulle kunna tänka sig att kompensera dig så finns det två hyfsat vettiga alternativ (antag att du saknar X baspoäng för att återkvalificera till EBG):
* Du köper X baspoäng för X kr och Thai ersätter dig för detta utlägg. Du räddar ditt EBG, men går förstås miste om 5200 poäng att använda.
* Thai för över 5200+10*X extrapoäng till dig. Du kan använda 10*X extrapoäng för att köpa X baspoäng (EBG räddat) och har även de 5200 poäng som du borde ha fått på kontot. (Antagligen köper Thai EB-poäng billigare än vad vi gör så detta kanske blir billigare för dem än det första alternativet. Diskussion här om att få EB-poäng av andra bolag: Kompensation i Eurobonuspoäng från andra flygbolag | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor )

Vet inte hur stor sannolikheten att få igenom något av detta är, verkligen inget man kan förvänta sig och ren goodwill-gest av Thai isf.

Toppen