Senaste nytt

Nekad Amex efter många år

& hur ser de förmögenhet? Utan förmögenhetsskatt saknas numera register. De kan se egendom men inte mycket annat.
De skickar ut ”know your customer” formulär ibland, rätt sällan men kanske oftare i nutid? Jag har för mig att jag kanske fått 2ggr på 14år. Men där kan man välja ”ekonomiskt oberoende (40Msek+)” och väljer man det så skulle jag gissa att de begär någon form av komplettering om de inte redan har insyn.

De skickar ut ”know your customer” formulär ibland, rätt sällan men kanske oftare i nutid? Jag har för mig att jag kanske fått 2ggr på 14år. Men där kan man välja ”ekonomiskt oberoende (40Msek+)” och väljer man det så skulle jag gissa att de begär någon form av komplettering om de inte redan har insyn.

Undrar hur de räknar, 40 miljoner i aktier med 35 miljoner i orealiserad vinst är ju inte direkt samma som 40 miljoner kontanta medel. :)
En som är 64 lär ju klara sig till pension med ganska blygsamma medel jämfört med en som är 24.

Enligt aftonbladet räcker det väl med 4 och då kan man dra sig tillbaka när man är 30.

Undrar hur de räknar, 40 miljoner i aktier med 35 miljoner i orealiserad vinst är ju inte direkt samma som 40 miljoner kontanta medel. :)

Enligt aftonbladet räcker det väl med 4 och då kan man dra sig tillbaka när man är 30.
Gissningsvis är väl svaret lika tråkigt här med ”att det är en individuell bedömning och de svarar inte på frågor om hur den görs”.

Här är förresten blanketten

3. VARIFRÅN KOMMER DE PENGAR SOM ANVÄNDS FÖR ATT BETALA DIN AMERICAN EXPRESS-FAKTURA?

fast de är ju lite förvirrande, man kan kryssa det första utan att kryssa det andra.
Fast visst man kan ju ha inkomst på 5000kr/månaden och ta av sina besparingar för att betala fakturan.

Besparingar/förmögenhet/arv
Ekonomiskt oberoende (minst 40 Mkr i likvida tillgångar)

Last edited:
Har ju pratat med dem om att skicka mitt Plat då jag inte har behovet.
Fick en länk för nerbyte. Men, nytt projekt med resor fick mig att vänta.
Utifrån detta kanske man skall tänka om och bara ha det kvar

Toppen