Jag använder den och det är såklart intressant att se vilken bild som skulle visas vid en UC men det verkar inte hjälpa att ha 0.1 (bästa score?) jag fick ändå inte höja.Använd Kreddy för att följa kreditbetyget (motsv. riskprognosen hos UC).
Jag misstänker att detta är något de börjat titta på i sin bedömning utöver att de även blivit mycket mer restriktiva med att dela ut krediter.Intressant. Oro att man kanske inte kan få ett nytt kort (eller få ett men med lägre kredit) om man säger upp det man har kanske gör fler benägna att tänka ett varv till innan de säger upp sitt kort, vilket ju ligger i Amex intresse.
Edit: Är det bara min Tapatalk-app som automatiskt omvandlar ordet oro ovan till en emoji?
Det låter onekligen som de ändrat sin policy rejält. 20 k i limit med "kreddyscore" på 0.1 låter väldigt annorlunda mot hur de brukar ha agerat. För kanske fem år sedan puttade de på eget initiativ upp min limit rätt ordentligt trots att jag sällan nyttjade mer än kanske uppemot 20 procent av dåvarande limit.6mån senare så vill de fortfarande inte höja gränsen
Var har du läst det?
Har du någon länk @Tonton?
Har du någon länk @Tonton? Som nolltaxerad under många år i Sverige så vill jag ju inte att de väljer att avsluta mitt svenska Amex
Tack för bra inspel. Några kommentarer: inte flyttat, inga anmärkningar, övertrasseringar, bara en enda UC senaste året av bolånegivaren, inga leasingavtal inget noll nada förutom som sagt ett Coop MC på 10 som jag nu avslutade och SAS EB MC på 50k som jag nu sänkte till 20k. Sambon har Amex för tillfället. Har 700k i årsinkomst och ett bolån som jag höjt från 3,1 till 4,8MSEK sen senast så det måste vara det. Kan ju amortera av det med en klump så jag kommer ner i belåning men frågan är hur mkt, 500k, 1MSEK?Använd Kreddy för att följa kreditbetyget (motsv. riskprognosen hos UC). En stor mängd faktorer påverkar det inkl delar som man kanske inte tänker på, som flyttar, ändringar i familjeförhållanden samt förändringar i befolkningen i stort ( tex om befolkningen i stort fått högre lön och betalat av mer på sina skulder ligger du relativt sämre till även om inget förändrats i din ekonomi under samma tid).
Och de mer naturliga faktorerna som antal kreditupplysningar, övertrasseringar, nya krediter, leasingavtal, antal och storlek på beviljade krediter över åtminstone 12 månader, förändringen utnyttjad kredit (också över 12M) samt summa beviljade krediter i förhållande till senast kända taxerad inkomst.
Följ också utnyttjade och beviljade krediter och ta bort onödiga kreditkort och sänkt beviljat belopp på onödigt höga krediter. En kredit som du inte nyttjar alls räknas in bland aktiva krediter under en viss tid. Det tar också tid innan en uppsagd kredit slår igenom och försvinner från historiken.
En gissning från min sida är att Amex kanske ändrat på någon av sina parametrar. OM jag minns rätt har de någon sorts princip att alltid bevilja maximal kredit de bedömer att din ekonomi klarar. Typ om de anser att den klarar 200 000 i konto-krediter och du har ett annat kort beviljat på 50 tkr, så beviljas du ett amex med 150 tkr i kredit. Om befintliga kortkrediter är 170tkr är det bara 30 tkr över för Amex. Kanske har de höjt golvet, typ "vi beviljar bara ett kort om det finns minst 50 tkr kvar av betalningsutrymmmet.
Tack för bra inspel. Några kommentarer: inte flyttat, inga anmärkningar, övertrasseringar, bara en enda UC senaste året av bolånegivaren, inga leasingavtal inget noll nada förutom som sagt ett Coop MC på 10 som jag nu avslutade och SAS EB MC på 50k som jag nu sänkte till 20k. Sambon har Amex för tillfället. Har 700k i årsinkomst och ett bolån som jag höjt från 3,1 till 4,8MSEK sen senast så det måste vara det. Kan ju amortera av det med en klump så jag kommer ner i belåning men frågan är hur mkt, 500k, 1MSEK?