Senaste nytt

Nedgradering från First till Business på Emirates

Status
Stängd för vidare inlägg.
Emirates har nu i alla fall bekräftat mottagandet av mitt mail. Formuleringen i mailet är "the events that you have described are being looked into and one of our Customer Affairs Officers will write to you once our review is complete". Standardsvar naturligtvis, men får i alla fall glädja mig åt att jag har hittat rätt enhet inom Emirates. Har f n inte ställt några krav utan väntar deras erbjudande.

Har fått samma från dem. Jag fick info ifrån chatten att de dubbelkollat o mitt mail är under uppsikt hos dem. Får väl se vad som händer från deras sida. Det jag fick va att dom skulle va klara innan jag skulle resa.

Trist med tanke på hur bra många anser att Emirates är när allt fungerar som det ska.

När saker inte går som det är tänkt låter det som att Emirates är ungefär lika "service minded" som de övriga Gulfbolagen. Huvudet i sanden och dribblande mellan avdelningar där ingen tycks ha befogenheter att fatta beslut ens i de simplaste av frågor.

Just de skälen gör att jag helst reser med västerländska legacy carriers. Trots att de ofta erbjuder en något sämre produkt ombord så går det i alla fall oftast att diskutera med de på en vettig nivå.

Finns ingen i Mellanöstern som kan ta beslut, så är det bara... Jag reser en del där och man stångar sig blodig ofta.

Sen tycker jag att även legacy carriers är ganska duktiga på att slingra sig också. När det strular så strular det, oavsett bolag ofta.

Dear Mr Sjoeberg,
*
I refer to your email message of 20 December.
*
I regret to learn of your disappointment with aircraft change on your booked flight, EK158 from Stockholm to Dubai on 01 January 2014.
*
Please allow me to explain that whilst we endeavour to provide the aircraft specified in our timetable (or specified to you at the time of issue of your ticket) for your carriage, we cannot guarantee any particular aircraft will be used. We may on occasion need to change the aircraft for operational reasons.
*
A review of your reservation history indicates that on 18 December, due to operational reasons, the aircraft scheduled to operate above flight has been changed to an aircraft that is configured with Business and Economy class cabins.
*
We endeavor to advise our passengers of the schedule changes well in advance, should they wish to make alternative arrangements.
*
I regret to learn that you were not contacted by our staff, and was informed of the change when you called our Contact Centre on 20 December.
*
Mr Sjoberg, in line with our operating policy, booking references with aircraft configuration changes/schedule changes due to operational reasons are automatically placed on a message queue to be actioned by our Contact Centre staff on priority basis, depending on the date of travel. I wish to assure you that our staff would have subsequently contacted you, to advise you of this change.* I wish to clarify that the in line with the applicable fare conditions your ticket is not eligible for a class differential refund on this occasion.
*
I wish to inform you that flight EK158 on 2 January is scheduled to operate with First class configuration, should you wish to travel in First Class, you can opt to amend your flight, as currently seats are available in the respective booking class.* Alternately you may request for a refund and I am pleased to waive any refund charges if applicable.
*
Whilst I sincerely regret the inconvenience, regrettably we are unable to meet with your request for compensation on this occasion.
*
Thank you for allowing me an opportunity to respond. We appreciate your support as a valued Silver Skywards member and look forward to welcoming you onboard our flights again.
*
Yours sincerely,
*
Sabeena Kakkodi
Customer Affairs

Fått svar från Emirates nu. Som dom säger är dom väldigt ledsna för utbytet. Dem erbjuder mig att gratis boka om. Dom kan som sagt inte i stundande läge ge kompensation enligt 261/2004 så de är väl bäst att vänta med svar, eller vad säger ni? Kan ju bara svara kort att jag inte vill boka om resan bara?

Last edited:
Fått svar från Emirates nu. Som dom säger är dom väldigt ledsna för utbytet. Dem erbjuder mig att gratis boka om. Dom kan som sagt inte i stundande läge ge kompensation enligt 261/2004 så de är väl bäst att vänta med svar, eller vad säger ni? Kan ju bara svara kort att jag inte vill boka om resan bara?

Har du bestämt vad du vill?
Är det åka C och få ersättning som du helst ser som lösning?

Har du bestämt vad du vill?
Är det åka C och få ersättning som du helst ser som lösning?

Ja eftersom dem inte vill ge mig en annan Route så blir de C och ersättning som gäller. Med andra ord väntar jag tills jag flugit. För de går väl inte att försöka deala till sig något bättre än den ersättningen känns de som.

Trist med tanke på hur bra många anser att Emirates är när allt fungerar som det ska. När saker inte går som det är tänkt låter det som att Emirates är ungefär lika "service minded" som de övriga Gulfbolagen.
Du kan byta ut Emirates mot Asiana och säkert många andra bolag...

Du kan byta ut Emirates mot Asiana och säkert många andra bolag...

Ja det finns säkerligen fler flygbolag där beslutsfattandet även i de simplaste av frågor ligger alldeles för långt upp i organisationen. Men just Gulfbolagen (liksom några asiatiska flygbolag) utmärker sig extra tydligt på det området IMHO.

Alla tycks ha befogenhet att komma med fina ord, förklaringar och meningslösa ursäkter men ingen tycks ha befogenhet att faktiskt lösa grundproblemen.

Last edited:
Simon, har du inte en komp!s som sitter i M, se till att han kommer upp i C så att du får resesällskap på det "första benet"!
Hur ser bokningen ut i C och M, om någon skall UG så är det väl han!

Simon, har du inte en komp!s som sitter i M, se till att han kommer upp i C så att du får resesällskap på det "första benet"!
Hur ser bokningen ut i C och M, om någon skall UG så är det väl han!

Har redan tänkt den tanken. Economy är sådär när de gäller beläggning. C är halvfullt. Vi kan alltid hoppas att hans silver gör något och att lite plåster på såret haha. Dock vill jag ju inte att de ska reflekteras över o bli en typ av kompensation ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen