Senaste nytt

Nationellt ID-kort. Är det värt att skaffa?

I Madison Square Guarden blev jag nekad att köpa öl för att jag inte hade ett godkänt ID-kort. Svenska körkortet godtogs inte men passet hade gått bra. Osäker på om det hade varit ok med ett Nationellt ID-kort dock. Där står åtminstone vilket medborgarskap man har och jag tror det var en av sakerna de anmärkte på med mitt körkort.

Jag blev också nekad :(

Intressant. Om man inte kan använda nationellt ID-kort som substitut för passet dvs för identifikationssyften utanför Europa så känns ju incitamentet för att skaffa det rätt svagt.

Jag har ett nationellt ID-kort, tycker det är mycket praktiskt när man åker inom Schengen eftersom det fungerar som officiell ID och man slipper ta med passet.

I Madison Square Guarden blev jag nekad att köpa öl för att jag inte hade ett godkänt ID-kort. Svenska körkortet godtogs inte men passet hade gått bra. Osäker på om det hade varit ok med ett Nationellt ID-kort dock. Där står åtminstone vilket medborgarskap man har och jag tror det var en av sakerna de anmärkte på med mitt körkort.
Märkligt. Jag gick in på minst ett dussintal barer och blev aldrig frågad om leg. Kan ju tillägga att jag är 22...

Märkligt. Jag gick in på minst ett dussintal barer och blev aldrig frågad om leg. Kan ju tillägga att jag är 22...

Jag har aldrig blivit frågad på en bar/restaurang. Däremot på sportevent så är dom stenhårda, möjligt att det är så för alla typer av event. Kan vara bra för folk att känna till om man vill dricka något annat än soft-drinks.

Intressant lagförslag på gång som skulle möjliggöra att resa inom hela EU med nationellt ID-kort.

Regeringen har i dag beslutat att inhämta Lagrådets yttrande över förslag till ändringar i passlagen. Ändringarna innebär ökade möjligheter för svenska medborgare att resa inom EU med enbart ett nationellt identitetskort.

- Nu gör vi det möjligt att resa inom hela EU med ID-kort, säger inrikesminister Anders Ygeman.

I dagsläget krävs att svensk medborgare medför pass vid resor till EU-länder utanför Schengenområdet (för närvarande Bulgarien, Cypern, Kroatien, Rumänien, Irland och Storbritannien).

I syfte att underlätta resandet inom hela EU föreslår regeringen nu att man som svensk medborgare ska kunna resa även till dessa EU-länder utan pass om man i stället medför ett nationellt identitetskort.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2015.

Ökade möjligheter att resa inom EU med nationellt identitetskort

Oj! Trodde nästan det skulle gå åt andra hållet generellt, med tanke på diskussioner som varit om inre gränskontroll i Schengen efter Paris-attentaten.

Men om jag förstår saken rätt är detta enbart ett förberedande underlättande i den svenska lagstiftningen, det är väl inte så att vi kan åka passfritt till UK från 1 juli bara för att vår regering tycker det?

Men ÄNTLIGEN... Jag har några gånger fått flyga omvägar till UK för att undvika denna skit. (ARN-CPH-LON kan du ju flyga på nationellt ID-kort)

Ja, det är en gammal svensk lag som säger att pass krävs för resa till non-Schengen - denna lag har inte uppdaterats sedan nationella ID-kort med EU-standard infördes. Därför har vi den mycket bisarra situationen att jag inte kan flyga ut ur Sverige på ett svenskt ID-kort, men det går utmärkt att komma in i UK med samma kort! När jag har flugit t.ex. LHR-CPH, LCY-GVA, LHR-FRA och liknande fungerar mitt ID-kort utmärkt, men inte LHR-GOT / LHR-ARN, vilket är klart orimligt.

Men om jag förstår saken rätt är detta enbart ett förberedande underlättande i den svenska lagstiftningen, det är väl inte så att vi kan åka passfritt till UK från 1 juli bara för att vår regering tycker det?
Jo, problemet är inte UK, utan hos Sverige.

Toppen