Senaste nytt

Nationellt ID-kort. Är det värt att skaffa?

Palazzi

Medlem
@Palazzi Ja det går fint att resa inom Schengen på det nationella IDkortet. När jag reser inom Europa/Schengen reser jag bara med mitt ID-kort. Slipper tänka på att ta med mig passet.
Som @maswan skriver funkar det för det mesta med svenskt körkort idkort från bank etc, men de är inte godkända i de flesta EU-länder, bara i Nordiska passunionen (Nordiska passunionen – Wikipedia så vill man vara säker på att resa utan problem i Schengen rekommenderar jag att skaffa ett nationellt IDkort.

Då kanske man skulle skaffa sig ett ID-kort då - kan vara bra som backup, och det går ju ner fint i plånboken. Jag trodde körkort fungerade lika bra, men nu har jag läst mig till (vilket du också påpekar) att det inte är giltigt.
 

Jensik

Medlem
Hur ser det ut exempelvis i USA om man stoppas för en kontroll. Kan man använda ett nationellt ID-kort för att stryka nationalitet där eller måste man ha ett pass?
Nej, det kan du inte. Jag blev nekad att besöka en pub i Boston pga att jag bara hade mitt svenska nationella IDkort (jag var med yngre kollegor, så de trodde väl inte att mina kollegor hade rätt ålder ;)). USA accepterar enbart pass för utlänningar (iaf för Europeer)
 
Kørekort kan anvendes som gyldig legitimation i Norden.
Nationalt ID kort kan anvendes som gyldig legitimation i EØS landene.
Alle andre steder skal man medbringe pas.

Private virksomheder herunder, banker, barer, supermarkeder osv. kan i nogen udstrækning selv bestemme hvad de accepterer som gyldig legitimation.
 

mha321

Medlem
Nej, det kan du inte. Jag blev nekad att besöka en pub i Boston pga att jag bara hade mitt svenska nationella IDkort (jag var med yngre kollegor, så de trodde väl inte att mina kollegor hade rätt ålder ;)). USA accepterar enbart pass för utlänningar (iaf för Europeer)

De flesta ställen i USA accepterar nationella ID-kortet. Men definitivt inte alla som du säger (vanligast är att barer inte gör det - mycket enklare när det handlar om att hyra bilar eller köpa dyra saker på avbetalning osv), och det är inte så att de "måste". Bara passet är helt säkert.
 

palmen

Moderator
Hur ser det ut exempelvis i USA om man stoppas för en kontroll. Kan man använda ett nationellt ID-kort för att stryka nationalitet där eller måste man ha ett pass?
I Madison Square Guarden blev jag nekad att köpa öl för att jag inte hade ett godkänt ID-kort. Svenska körkortet godtogs inte men passet hade gått bra. Osäker på om det hade varit ok med ett Nationellt ID-kort dock. Där står åtminstone vilket medborgarskap man har och jag tror det var en av sakerna de anmärkte på med mitt körkort.
 

m10

Medlem
Svenska körkortet godtogs inte men passet hade gått bra. Osäker på om det hade varit ok med ett Nationellt ID-kort dock. Där står åtminstone vilket medborgarskap man har och jag tror det var en av sakerna de anmärkte på med mitt körkort.

Mitt japanska residency card (lokalt utlännings-ID) accepterades på en bar i Chicago. Det gick väl hål i huvudet när en blond liten herre visade upp något ID-liknande med en massa krumelurer på. Efter en suck sa dom att det var ok. Står visserligen födelsenummer, nationalitet (och adress och arbetsgivare…) men inte superlätt att urskilja utan kunskaper i språket.
 

chazzie

Medlem
Jag använde körkortet för legitimation vid inträde till en bar i Asbury Park, NJ utan problem. Även polisen i Austin, TX accepterade körkortet som ID vid en kontroll. Strikt skall man väl visa upp passet utanför Schengen...

En sak med körkortet är att det visar inte vilket land du är medborgare i, bara att du har ett körkort utfärdat i Sverige, något man kan få utan att vara medborgare, därav kravet på Nationellt ID-kort eller pass. Undantag äs om tidigare beskrivet inom Norden.
 

Andreas Q

Medlem
Jag tycker nationellt id kort i praktiken är ganska värdelöst. Inom Schengen har jag aldrig varit med om att de protesterar när man visar upp körkortet varken på flygplatser eller hotel. Och utanför Schengen är det ju fortfarande pass only.
 

maswan

Medlem
Eftersom den potentiella nersidan är riktigt stor också om paragrafryttaren som har en dålig dag och ogillar körkortet har polisuniform, så tycker jag inte att det är värt att snåla in några hundralappar var femte år, även om det säkert går bra för det mesta.
 
Huruvida körkort accepteras som ID varierar enormt mellan EU-länderna. I Storbritannien går det antagligen bra. I Tyskland, däremot, skattar man om någon försöker. Anledning: 1) Deras egna körkort behöver aldrig förnyas, så en pensionärs körkort kan visa en bild på en 18-åring. 2) Alla måste ändå enligt lag ha ett nationellt ID-kort (Personalausweis).

Själv ser jag det som en självklarhet att ha nationella ID-kortet. Fördelen är att veta att så länge som det ligger i plånboken, kan jag alltid resa i Schengen (och hela EU så länge som jag inte lämnar Schengen direkt från Sverige) utan att behöva leta fram passet. Förnyar det i synk med passet så att det inte blir dubbla jobbet.
 
Toppen