Senaste nytt

Namn i Eurobonus-profil vs namn i passet?

eddo

Medlem
För att komplicera det hela ytterligare så har jag upptäckt att det verkar vara första förnamnet som matchas mot EB-databasen. :eek:

Ett exempel är mitt och Mrs Pedantic namnkombinationer;
- "Adam Bertil Charlie Pendatic" på bokningen, har tilltalsnamn "Adam" och "Adam Pedantic" på EB kontot => Funkar fint att lägga till EB nummer
- "Anna Berit Charlotta Pedantic" på bokningen, har tilltalsnamn "Berit" och "Berit Pedantic" på EB kontot => Funkar inte att lägga till EB nummer

För en stressad EB bokning förra året blev det;
- "Berit Anna Charlotta Pedantic" på bokningen, har tilltalsnamn "Berit" och "Berit Pedantic" på EB kontot => Funkar fint att lägga till att lägga till EB nummer och inga problem att på resan (inom EU) trots omkastad ordning på förnamnen

Du verkar ha rätt. För sambon är det inga problem (på samma bokning som jag har problem med). Bådas EB-profil har endast våra tilltalsnamn och efternamn. Men sambons tilltalsnamn är det första förnamnet. Mitt tilltalsnamn är mitt tredje förnamn.
 

kristerj

Medlem
Jag hade samma problem hela tiden på slutande ändrade jag mitt namn på skatteverket! :)
Efter en massa strul vid inresor till USA o krediteringar av poäng, så ändrade jag också ordning på mina förnamn så tilltalsnamnet stod först. Problemet löst.
Innan 9/11 var det inga problem med detta, sedan har det blivit mer o mer komplicerat.
 

Jonas F

Medlem
Jag bokar oftast mina biljetter med hela mitt namn. I min Eurobonusprofil heter jag typ Adam Jonas Bertil Efternamn och det har fungerat bra tidigare att bara ange Jonas Efternamn. Men det har helt plötsligt slutat fungera nu. Kan man i sin eurobonusprofil på något sätt ange vad som är tilltalsnamnet? För första namnet i mitt pass är ju inte mitt tilltalsnamn. Framför allt när företagets resebyrå boka blir det fel och där kan jag inte ens ändra min profil för det är kopplat till jobbkontot med enbart tilltalsnamn.

Jag känner till alla trix om att ändra namn hos Skatteverket men tänkte om det går att få EuroBonus att förstå att det inte är Adam som är mitt tilltalsnamn på något sätt? Eller kan man ändra ordning på förnamnen i eurobonusprofilen även om det inte stämmer med passet? Eller stället det bara till det ytterligare kanske?

Jag har en resa på gång till Barcelona där det inte går att lägga in mitt EuroBonus diamant-kort för den är bokad med enbart tilltalsnamn och efternamn. När jag fråga SAS kundservice hävdar de att det ända sättet är att betala 600 kronor för namnbyte, trots att det funkat bra tidigare...

Lite irriterande eftersom jag skulle behöva de extra incheckade väskorna för en gångs skull och så hade det varit trevligt att kunna välja sittplatser i förväg utan att betala.
 

pswe

Medlem
Jag bokar oftast mina biljetter med hela mitt namn. I min Eurobonusprofil heter jag typ Adam Jonas Bertil Efternamn och det har fungerat bra tidigare att bara ange Jonas Efternamn. Men det har helt plötsligt slutat fungera nu. Kan man i sin eurobonusprofil på något sätt ange vad som är tilltalsnamnet? För första namnet i mitt pass är ju inte mitt tilltalsnamn. Framför allt när företagets resebyrå boka blir det fel och där kan jag inte ens ändra min profil för det är kopplat till jobbkontot med enbart tilltalsnamn.

Jag känner till alla trix om att ändra namn hos Skatteverket men tänkte om det går att få EuroBonus att förstå att det inte är Adam som är mitt tilltalsnamn på något sätt? Eller kan man ändra ordning på förnamnen i eurobonusprofilen även om det inte stämmer med passet? Eller stället det bara till det ytterligare kanske?

Jag har en resa på gång till Barcelona där det inte går att lägga in mitt EuroBonus diamant-kort för den är bokad med enbart tilltalsnamn och efternamn. När jag fråga SAS kundservice hävdar de att det ända sättet är att betala 600 kronor för namnbyte, trots att det funkat bra tidigare...

Lite irriterande eftersom jag skulle behöva de extra incheckade väskorna för en gångs skull och så hade det varit trevligt att kunna välja sittplatser i förväg utan att betala.
Är det inte enklare att stryka allt utom tilltalsnamn i eurobonusprofilen?
 

Jonas F

Medlem
Är det inte enklare att stryka allt utom tilltalsnamn i eurobonusprofilen?

Jo jag hade det struket i EuroBonus-profilen tidigare. Men då körde de förbaskade resebyråerna på första namn i passet istället och så blev det problem med det istället. Jag gissar att den enda lösningen väl egentligen är att byta namn. Men tänkte om det finns något sätt att åtminstone markera tilltalsnamn i EuroBonus-systemet.
 

eddo

Medlem
Jag bokar oftast mina biljetter med hela mitt namn. I min Eurobonusprofil heter jag typ Adam Jonas Bertil Efternamn och det har fungerat bra tidigare att bara ange Jonas Efternamn. Men det har helt plötsligt slutat fungera nu. Kan man i sin eurobonusprofil på något sätt ange vad som är tilltalsnamnet? För första namnet i mitt pass är ju inte mitt tilltalsnamn. Framför allt när företagets resebyrå boka blir det fel och där kan jag inte ens ändra min profil för det är kopplat till jobbkontot med enbart tilltalsnamn.

Jag känner till alla trix om att ändra namn hos Skatteverket men tänkte om det går att få EuroBonus att förstå att det inte är Adam som är mitt tilltalsnamn på något sätt? Eller kan man ändra ordning på förnamnen i eurobonusprofilen även om det inte stämmer med passet? Eller stället det bara till det ytterligare kanske?

Jag har en resa på gång till Barcelona där det inte går att lägga in mitt EuroBonus diamant-kort för den är bokad med enbart tilltalsnamn och efternamn. När jag fråga SAS kundservice hävdar de att det ända sättet är att betala 600 kronor för namnbyte, trots att det funkat bra tidigare...

Lite irriterande eftersom jag skulle behöva de extra incheckade väskorna för en gångs skull och så hade det varit trevligt att kunna välja sittplatser i förväg utan att betala.
Det första förnamnet (och efternamnet såklart) i bokningen måste matcha första förnamnet i Eurobonus-profilen.
Dvs antingen byter du namn i profilen eller ser till att alla bokningar görs så.
 
Toppen