London/Heathrow-Munchen, flyg LH 2479 med Lufthansa
Avgång: 17:20
Ankomst: 20:15
Flygplan: Airbus A321
Klass: Business Class
Sittplats: 01A (BvM), 01C (Senator)
Efter den fantastiska BA flygning var det dags att ta sig till LHR T1 och Lufthansa. Med ePassport gick det på 30 sekunder att ta mig till bagagebandet på T5. Detta då BA har som policy att inte checka in väskor som inte är på samma biljett eller bokning om det inte är OW. Efter 2min kom Sembl, och snabba 5min senare BvM som hade fått Fast Track i immigrationen. Väskorna kom snabbt, och vi skildes åt då Sembl skulle till stan via Tuben och vi till T1 via HEX. Turligt hann vi direkt med nästa på en gång.
Jag hade bokat oss med 3:30t transit mellan BA och LH, men då allt gick så bra försökte jag boka om oss till en tidigare avgång till MUC, men alla flyg var fullbokade. Vi checkade bara in till MUC, och det blev lite utmaningar med detta, och det visade sig vara ett misstag senare på kvällen, men mer om detta lite senare.
Efter BvM nikotinbehov var någorlunda besvarade, gick vi in genom säkerheten och Fast Track. Gick väldigt snabbt och smidigt. Med mycket skumpa i kroppen var man jo lite shoppingsugen så ett lite varv till Thomas Pink och Boots blev det. Nästa utmaning var att ta oss in i First Loungen på LHR T1. Reglerna är ganska tydliga, har man en resa SAMMA dag har man access. Vår resa var nästa dag, men det var inget problem efter några samtal till LH transitdesken.
Jag har jo varit i affärsklass/Guldloungen ett antal gånger, men detta var min första vistelse i F-delen. Båda är f.d. BA lounger från när BA använde T1, och är rätt mörka. Det är en helt ok loungen, men inget WHOA känsla. Skumpa fanns jo, och det fixar jo ungefär allt.
Ombordstigning var 16:55, vi hade en väldigt kort promenad till gate 21A och väntade 5min innan vi klev ombord till NEK. Rad 1 väntade på oss. Tyvärr efter resan med den härliga och energiska ”BA Derek” var det lite tråkigt att kliva ombord till det stela tyska. Inte samma engagemang och roligheter. Sen är jo NEK alltid NEK… Men vi skulle jo bara flyga i 1:20…
Allt rullade på snabbt, och vi var i luften på en kvart. Service ombord var standard LH Europa: kallskuret och bröd. Tråkigt. Service professionell som alltid, men det är inte så mycket att säga. Funktionellt, stelt, tyskt, leenden sitter inte så löst men vi vet att det är det vi får hos LH. Intressant nog var det helt fullt, med 8 rader affärsklass på denna A321.
Ankomst i MUC 10min tidigt, rullar in till gaten. Passkontroll går snabbt, och allt känns bra. Då börjar roligheterna. Vi har checkat in 3 väskor (med HON-tags) och min väska kommer snabbt. Sen väntar vi, vi väntar lite till, och sen väntar vi lite längre. Plötslig försvinner vår flight från skärmen och Aten står det. Ja ha tänker jag, har vi flyttat?
Nej du, då var läget så här. Det smarta systemet hade upptäckt att vi skulle vidare nästa morgon till IAD. Trots att alla väskor var taggade i mitt namn och enbart till MUC, så höll systemen två väskor i ”overnight holding” som om vi ville detta. Det tog ca 10min att få dessa till oss. Lite irriterande faktiskt, och lite konstigt att 1 av 3 kom och dessa 2 stannade kvar. Vi var nu så pass trötta att det blev en bulle till Sheraton Munich Airport där vi skulle sova över. Men först en Bayernmiddag med Schweinbraten, kartoffelsallaten och Hefeweissen.