Senaste nytt

Någon som testat MPC appen för inresa till USA ?

Hachans

Medlem
Tack för tipset! det ska absolut testas nästa resa!
Tyvärr är det väl som guwonder skriver helt random ifall det kommer att vara i bruk eller inte eftersom så mycket annat är random när man ska igenom tullen i USA. Returning etta-kö har jag bara sett en eller två gånger. Ännu mer random är huruvida personalen i ett bås faktiskt tänker ta emot resenärer eller inte. Senast i MIA satt tre snubbar och rullade tummarna ända tills en supervisor eller liknande kom och gormade lite... :)

Returning esta är borta sen de tog bort maskinerna.

Numera är det ansiktsigenkänning som kommer gälla så fort de blir färdiga. Det kommer funka som så att flygbolagen skickar listor på sina pax, CBP jämför med de bilder de redan har i sina system på de förväntade resenärer som ska anlända med hjälp av kameror när du kommer av flygplanen.

I den fasen kan också folk flaggas, om det typ är första gången de är i USA och behöver fotograferas eller om det är någon de behöver prata extra med.

När du sen kommer fram till en agent så ser de på sin skärm redan vem som är där och kan ställa sina frågor och släppa igenom dig. Det snabbar upp processen rejält när det väl är helt utrullat. Då behöver inte köerna separeras längre på det sätt vi blivit vana vid.
 

AABack2ARN

Medlem
Returning esta är borta sen de tog bort maskinerna.

Numera är det ansiktsigenkänning som kommer gälla så fort de blir färdiga. Det kommer funka som så att flygbolagen skickar listor på sina pax, CBP jämför med de bilder de redan har i sina system på de förväntade resenärer som ska anlända med hjälp av kameror när du kommer av flygplanen.

I den fasen kan också folk flaggas, om det typ är första gången de är i USA och behöver fotograferas eller om det är någon de behöver prata extra med.

När du sen kommer fram till en agent så ser de på sin skärm redan vem som är där och kan ställa sina frågor och släppa igenom dig. Det snabbar upp processen rejält när det väl är helt utrullat. Då behöver inte köerna separeras längre på det sätt vi blivit vana vid.

Dagens tekniska möjligheter måste göra gamla säkerhetschefer i Tyska Demokratiska Republiken gröna av avund. Tänk vad de hade kunnat åstadkomma om tekniken bara funnits på den tiden ;)
 

Robert flysas

Moderator
Kanske har jag missat något men måste man inte vara "US or canadian citizens" för att kunna utnyttja detta? Se nedan:


CBP uses the Mobile Passport Control (MPC) application to streamline the processing of eligible travelers entering the United States. Eligible travelers with a smartphone or tablet may voluntarily download the Mobile Passport Control (MPC)-enabled mobile application (app) from a mobile application store (e.g., Apple App Store or Google Play Store).

The MPC mobile app, is available to U.S. citizens, U.S. lawful permanent residents, Canadian B1/B2 citizen visitors and returning Visa Waiver Program travelers with approved ESTA. MPC is currently available at the following 48 sites, including 33 U.S. International Airports, 11 Preclearance locations, and 4 seaports of entry:
Rena turen att jag hittade denna app. Mailet man får när ESTA är klar hade länk till denna app och enl många går det t.o.m snabbare än de andra som finns för US citizens.
 

Robert flysas

Moderator
@guwonder Robert again :) Do you know how far in advance you can add all info in the app ? Is it when you are on board the airplane ? I plan to use this when me and my parents fly to USA soon. Thanks for all extra info.
 
Last edited:

guwonder

Medlem
@guwonder Robert again :) Do you know how far in advance you can add all info in the app ? Is it when you are on board the airplane ? I plan to use this when me and my parents fly to USA soon. Thanks for all extra info.
CBP prefers that it is filed upon arrival at the US port of entry or CBP Preclearance airport. Nowadays I file it while on the taxiway after landing, while walking in the terminal to passport control, or while in the ground vehicles transporting me to passport control. Unlike a couple of years ago, once the MPC app has been used and produced a receipt, there is no longer any need to show anything to CBP beside the passport when using MPC.
 

guwonder

Medlem
CBP prefers that it is filed upon arrival at the US port of entry or CBP Preclearance airport. Nowadays I file it while on the taxiway after landing, while walking in the terminal to passport control, or while in the ground vehicles transporting me to passport control. Unlike a couple of years ago, once the MPC app has been used and produced a receipt, there is no longer any need to show anything to CBP beside the passport when using MPC.

Forgot to mention you can actually load in and store/manage the travelers’ passport info in the MPC app at any time. Loading in and storing the passport info in the app well before the trip means it is faster for me to complete and file the MPC app declaration upon landing and getting a working internet connection.
 

fcx

Medlem
Forgot to mention you can actually load in and store/manage the travelers’ passport info in the MPC app at any time. Loading in and storing the passport info in the app well before the trip means it is faster for me to complete and file the MPC app declaration upon landing and getting a working internet connection.
Just det där får jag inte att fungera med ett Svenskt pass, jag tolkar appen som att man bara kan spara pass från USA och Kanada i förväg?
 

guwonder

Medlem
Just det där får jag inte att fungera med ett Svenskt pass, jag tolkar appen som att man bara kan spara pass från USA och Kanada i förväg?

Storing LPR and VWP-users’ passports doesn’t seem to be allowed yet, so what you experienced is how it goes for those using a VWP country passport. Only can store such travelers’ names and a photo, and the actual passport info doesn’t seem to even come into relevance while using the app. I thought that was sort of unfortunate, as I stored a bunch of US passports in the CBP MPC app to speed things up instead of juggling passports to scan in separately for each trip; but it seems like that isn’t relevant to VWP users using the MPC app since the app is used without submitting passport details from the biodata page.

It seems like VWP users don’t even need to upload any passport info to submit a declaration — just use the app to complete the traditional customs declaration, self-classify as WT when coming in as tourist or as WB when coming in for business, and then submit on arrival with photo and name.
 
Last edited:

MLG55

Medlem
Landade igår på LAX och som flitig hängare på BC kunde jag inte undgå denna tråd som måste testas.
På väg till imigrations öppnade jag appen och la in mig och min fru och svarade på frågorna. Fick min QR kod.

Jag har landat ett antal gånger på LAX och har aldrig sett så mycket folk i imigrations, lätt två till tre timmars väntan denna gång.
Frågade en dam var MPC fanns någonstans...Lane 42 and 43. Vi gick dit och blev chockad, det var tre personer före mig och min fru, måtte detta gå vägen.
När det var vår tur tog han passen och frågade om adressen stämde vart vi skulle bo, jajemen det stämmer...OK....welcome to America :D
Från rulltrappan ner till imigrations och ut på gatan på 10 minuter Helt sjukt smidigt! Tack för tipset @Robert flysas
Dock vet jag inte vad jag skulle ha QR koden till, för den frågade han aldrig om.
 
Toppen