Senaste nytt

Någon som testat MPC appen för inresa till USA ?

guwonder

Medlem
Landade igår på LAX och som flitig hängare på BC kunde jag inte undgå denna tråd som måste testas.
På väg till imigrations öppnade jag appen och la in mig och min fru och svarade på frågorna. Fick min QR kod.

Jag har landat ett antal gånger på LAX och har aldrig sett så mycket folk i imigrations, lätt två till tre timmars väntan denna gång.
Frågade en dam var MPC fanns någonstans...Lane 42 and 43. Vi gick dit och blev chockad, det var tre personer före mig och min fru, måtte detta gå vägen.
När det var vår tur tog han passen och frågade om adressen stämde vart vi skulle bo, jajemen det stämmer...OK....welcome to America :D
Från rulltrappan ner till imigrations och ut på gatan på 10 minuter Helt sjukt smidigt! Tack för tipset @Robert flysas
Dock vet jag inte vad jag skulle ha QR koden till, för den frågade han aldrig om.
QR code is no longer needed for MPC processing. The QR code is now a relic at ports where facial recognition is in live use at time of entry or when they will scan passports anyway at time of entry.

No need to save the QR code at this point, as you’re already in.
 

Robert flysas

Moderator
CBP prefers that it is filed upon arrival at the US port of entry or CBP Preclearance airport. Nowadays I file it while on the taxiway after landing, while walking in the terminal to passport control, or while in the ground vehicles transporting me to passport control. Unlike a couple of years ago, once the MPC app has been used and produced a receipt, there is no longer any need to show anything to CBP beside the passport when using MPC.
Ok, perfect. It Will be interesting to use it. Will report back after arrival.
 

Robert flysas

Moderator
Landade igår på LAX och som flitig hängare på BC kunde jag inte undgå denna tråd som måste testas.
På väg till imigrations öppnade jag appen och la in mig och min fru och svarade på frågorna. Fick min QR kod.

Jag har landat ett antal gånger på LAX och har aldrig sett så mycket folk i imigrations, lätt två till tre timmars väntan denna gång.
Frågade en dam var MPC fanns någonstans...Lane 42 and 43. Vi gick dit och blev chockad, det var tre personer före mig och min fru, måtte detta gå vägen.
När det var vår tur tog han passen och frågade om adressen stämde vart vi skulle bo, jajemen det stämmer...OK....welcome to America :D
Från rulltrappan ner till imigrations och ut på gatan på 10 minuter Helt sjukt smidigt! Tack för tipset @Robert flysas
Dock vet jag inte vad jag skulle ha QR koden till, för den frågade han aldrig om.
Vad roligt! Alltid trevligt att hitta något nytt som verkligen verkar vara toppen :)
 

SK989

Medlem
MPC är verkligen bra när det är öppet. Vilket det som GUwonder påpekat är slumpmässigt? I måndags fanns ingen MPC-kö tillgänglig på Washington/Dulles. Det var överlag väldigt få passkontrollanter i tjänst. Det var inte alls särskilt långa köer men om bara 3 luckor är bemannade tar det sin tid. Efter en timme i kö öppnades en fjärde lucka och han tog hand om alla passagerare i rullstol.
 

guwonder

Medlem
At some airports/terminals there are times where MPC is reliably open or CBP (customs and border protection agency) accommodates MPC well otherwise. At other airports the CBP port director for the area or others in CBP management don’t seem to have MPC as a priority to keep open and to do much for MPC; they instead may prioritize using CBP employees in other ways — depending on staffing, passenger volumes, passenger mix and maybe other things too. Sometimes even the port directors are not sure what is going on with MPC at a given time and place at their own airport(s) and have to inquire if they want to know for sure. That said, when MPC works, it can work very well. Other times, it can even turn out to be sort of frustrating because it didn’t work as well as earlier there or elsewhere, but that is something that also happens with Global Entry use at times. But I recommend considering using MPC or at least having the possibility to go the MPC way since it really can make the difference between a fast or very fast entry and a too slow one.

I have a bunch of MPC-using entries that were as fast as or even faster than the Global Entry routes, but I also have some that were the other way.
 
Tack @Robert flysas!
Testade för första gången i fredags på SK935 till San Fransisco.
La upp min profil hemma och uppdaterade svaren medan vi taxade in. Tog inte många sekunder att göra.
Nu var jag nästan först av planet och det var inga köer, men såg hur det snabbt fylldes upp bakom mig i övriga köer.
Från gate till hotell på 45 minuter. Nu blir många amerikanska städer ett trevligt resmål för en weekend.
 

Robert flysas

Moderator
Tack @Robert flysas!
Testade för första gången i fredags på SK935 till San Fransisco.
La upp min profil hemma och uppdaterade svaren medan vi taxade in. Tog inte många sekunder att göra.
Nu var jag nästan först av planet och det var inga köer, men såg hur det snabbt fylldes upp bakom mig i övriga köer.
Från gate till hotell på 45 minuter. Nu blir många amerikanska städer ett trevligt resmål för en weekend.
Verkligen. Att spara flera timmar betyder mycket. Kul att höra :)
 

guwonder

Medlem
Tack @Robert flysas!
Testade för första gången i fredags på SK935 till San Fransisco.
La upp min profil hemma och uppdaterade svaren medan vi taxade in. Tog inte många sekunder att göra.
Nu var jag nästan först av planet och det var inga köer, men såg hur det snabbt fylldes upp bakom mig i övriga köer.
Från gate till hotell på 45 minuter. Nu blir många amerikanska städer ett trevligt resmål för en weekend.
Pick city and time carefully. Every airport and terminal of entry designated as being MPC eligible is different. If you use this at BOS, sometimes they make you wait behind everybody with Global Entry (which may or may not be a big deal). But at BOS it has saved me time at times. But then there is for example MSP where it looks like MPC should save time sometimes and yet has not generally saved me time except when they were sometimes holding back all GE users at the same times but the Somali grandmother with a US immigration visa coming for the first time goes in faster than GE, MPC and others (just because everyone else is a US citizen, US resident, US visa waiver program-using visitor, a European GE member or Canadian). Then there are airports where all it takes is one CBP agent going to lunch, dinner or the bathroom or whatever and then you may wonder what to do next while just hanging out while others move forward. Then there are airports like DFW which are at the opposite end of SFO in terms of where I would count on MPC being reliably useful. And then there are places like IAD, ORD and EWR where past great use of MPC eventually became much worse than it used to be and the most predictable thing is it not being predictable unless and until the port director or a designee managing things formally shuts it down for a while for whatever reason.
 

JAW

Medlem
MPC var smidigt i Miami i måndags. Bara en person före i MPC kön så vi var igenom på 2 minuter.
Övriga köer fylldes på snabbt men eftersom vi flög business var det inte många före i vanliga kön heller … om vi nu valt den.
Enda problemet med MPC är att nu får man vänta på bagaget istället
 

Thornado

Medlem
Visst har jag förstått rätt att om man har varit i något land på USAs "naughty country"-lista så man har behövt söka visum till USA (dvs reser på visum istället för ESTA) så kan man inte använda detta?
 
Toppen