Senaste nytt

Nästa bolag att gå under, FlyBmi Regional

Jag har inte superbra koll men har haft för mig att SAABs huvudkontors placering varit en viktig faktor till bra kopplingar från och till Linköping.

Saab har sitt huvudkontor i Stockholm (Akalla om jag minns rätt). Däremot har man sin flygproduktion i Linköping. Detta medför att Saab kommer att se till att flygplatsen fungerar tillräckligt för sina behov. Detta torde medföra att ett mindre tillskott krävs från kommunen jämfört med Norrköping för att hålla igång flygplatsen.

Jag tror inte på att SAS återigen kommer att ge sig in i regionen. Man försökte från Linköping men blev utkonkurrerade.

Karlstad däremot skulle ju faktiskt kunna få KLM till sig, dom flyger trots allt till rätt många mindre svenska orter.

Ja det krävs incitament då inget bolag driver med välgörenhet. Jag tänkte bara att det kunde varit ett smart upplägg för Norrköping om de vill behålla trafik då CPH troligen är ett bra val för företagen i regionen. Ett annat alternativ är såklart nedläggning.

Vi får inte glömma heller att SAS har intresse av mer trafik till CPH genom det nya rabatt upplägget de kör med för att ta trafik från bl a ARN nu då Sverige satsar allt på att minska trafiken. Tror det hade varit möjligt med lite ekonomisk övertalning.

Last edited:
Man försökte från Linköping men blev utkonkurrerade.

Nja, stämmer verkligen det?
Den stora anledningen till att SAS lämnade Linköping var att JetTime krisade (Krisar fortfarande?) och därför gjorde sig av med alla sina ATR som de använde för att flyga sträckan LPI-CPH på wet-lease-uppdrag av SAS. När det skedde så försvann den linjen nästintill över en dag eftersom att alternativet att flyga en B737 inte är ekonomiskt försvarbart då de är för stora (cirka 120 platser gentemot 88 (KLM Embraer 75) och ca 75 platser (ATR72).

I princip alla gånger jag har flugit med SAS eller KLM från/till LPI så har det varit en väldigt hög beläggning. KLM själva kontrade ju med att lägga till en extraavgång efter att SAS försvann :)

Kontentan? Skulle inte säga att det var att de blev utkonkurrerade per se, men att de valde att lägga ner primärt pga avsaknad av passande flygplanstyper för den sträckan.

Återigen. Erbjud SAS incitament i form av gratis landningsavgifter och bjud på flygskatten en period kanske så de kan testa en linje till CPH. Borde passa Siemens perfekt också att nå denna expanderande hubb i Skandinavien.

Jag tror att den tiden är förbi med flyg till CPH. SAS har nog lämnat Norrköping för gott. Linköping som på en nåder fick SAS att flyga LPI -CPH fick ju också överge detta. När man på slutet av epoken endast hade en SAS linje till CPH med en flygning per dag, utresa på tidig morron och hemresa på sen kväll, då får man inga kunder från näringslivet.

På den tiden det begav sej hade vi fyra turer om dagen mellan NRK- CPH, varav två turer med MD80. På den tiden bidrog de statliga verken till en stor del av resenärerna för resor till Malmö. Det var på den tiden fanns den gamla hederliga Businessklassen mellan NRK-CPH. För att åka vidare till Malmö var det både flygbåt och sedan svävare som utgick från Kastrup med egen gate, båda med businessklass och full servering. Jag vill påstå att maten på denna sträcka var betydligt bättre än vad som numera sereras i Plus på en fyra timmars flygning till Spanien. Till råga på allt fick man köpa taxfree åt båda hållen. Det fanns då en regel som tillät att man fick ta med sig full ranson om man ankom med reguljärt flyg. Svävaren och flygbåtarna räknades som reguljärt flyg eftersom dessa hade SAS flygnummer. Normalt gällde annars att man skulle varit borta 24 tim. Inte nog med det, även full pott med Eurobonuspäng (2400 p på varje delsträcka). Guldkort på 50 delsräckor. Det var tider som aldrig kommer tillbaka och inte SAS heller till Östergötland.

upload_2019-2-17_13-48-39.jpeg

SAS svävare mellan Kastrup och Malmö

Däremot skulle jag gärna se ett koncept där SAS samarbetar med SJ på sträckan till CPH med att man kan få tågbiljett till X2000 till CPH i samma bokning. Samma som Lufthansa har från Frankfurt till Dusseldorf. Då skulle det kännas tryggare med att åka med SJ när man vet att SAS löser problemet med missad anslutning. SJ är tyvärr inget att lita på när det gäller att hålla tider. Jag tar gärna en bekväm resa med SJ första klass till CPH på tre timmar.

Last edited:
@Alf Du menar ett återupplivat Flyrail?

”January 29, 2010 14:00
Från och med idag är det enklare och smidigare för Linköpingbor att boka resor och ta sig ut i både Sverige och Europa. SAS och SJ har lanserat en gemensam bokningssajt, Flyrail has closed där man enkelt och bekvämt bokar både flyg- och tågresan samtidigt. Dessutom gäller komma-fram-garantin för resenärer som byter mellan flyg och tåg på Arlanda flygplats.”
Smidigare för Linköpingbor att resa ut i världen – SAS

Tyvärr slutade de med komma-fram-garantin 1 juni 2015 enligt ett inlägg från SJ på Twitter som jag hittade via Google... :(
Twitter

• Gilla
Reactions: Alf
Lokaltidningen i Värmland har vaknat. Ping @Valley

"– Det är tråkigt. Jättetråkigt. Det kom som en blixt från klar himmel. Jag har inte fått några indikationer på att det här – snarare tvärtom, säger Hans Wennerholm, vd för Karlstad Airport."

Det är så man behandlar sina affärspartners.

Frankfurtflyget i konkurs – flyget inställt - NWT

Å här satt man precis någon timme innan med Munchenbokning.
Vilken tur jag velade :rolleyes:

Tror vi kommunen var så begåvade att man betalar ut stödet i efterhand eller löpande per månad?

Pengar som pengar i kommunens kista men rent krasst kommer extrapengarna som flygplatsen fått, från överskott i bla kommunens hamnbolag. Så det är snarare sjöfarts-bolag i typ Panama som sponsrat flyglinjen. :D

De peningarna räcker inte till att sponsra flygplatsen med.
Är helt enkelt våra skattepengar som används

• Gilla
Reactions: Alf
Med tanke på flygplatsens uppfattning om passagerarantal på denna linje så står väl världens alla flygbolag i kö.

Fast sist jag åkte var det nog bara ett 20-tal tomma säten. Och en 5-6 stycken till från Jönköping. Kompensation för de som klev av där.

Blir intressant att följa utvecklingen.
Och en annan får boka Tysklandsresan fr Gardermoen

Å här satt man precis någon timme innan med Munchenbokning.
Vilken tur jag velade :rolleyes:

Tror vi kommunen var så begåvade att man betalar ut stödet i efterhand eller löpande per månad?

Betalas säkert i förskott så det är nog kört med att få något tillbaka när flygbolaget gått i KK.

Toppen