Senaste nytt

Nästa bolag att gå under, FlyBmi Regional

Alltså slår man ut deras totala antalet passagerare på totala antalet flygningar så hamnar man på knappt 18 pax per flyg. Det förstår man ju att det inte burit sig.

Läste lite tidigare idag om ryktet om en KK för BMI och nu några timmar senare en verklig KK.
Fasiken vad det går fort när oljebolagen begär kontantbetalning ...

Det höll i alla fall nästan 3 år för Norrköping, längre än de typ 6 månader som olyckskorpar kraxade när linjen startade. Men surt ändå, har rest ett antal gånger och varit grymt smidigt.

Kan ju fantisera om att Lufthansa själva vågar ta över trafiken, antal pax har ju gått stadigt upp...
Men oj så mycket skäll stackars Stjärnkvist och co i kommunen kommer få..

Jag trodde nog inte linjen skulle klara mycket mer än 6 månader. Men eftersom kommunen subventionerade linjen med 43 Mkr under tre år så är det ju klart att den klarar tre år. Frågan är ju om en kommun skall gå in med så stora pengar från skattebetalarna för att få en flyglinje. Det är ju först sista året denna linje har haft två turer om dagen, vilket är ett minimikrav för att man skall kunna använda linjen för arbetstesor.

Nu vet jag inte hur mycket subventionerna blir per passagerare eftersom ingen varken kommunen eller flygplatsbolaget har velat redovisa hur stor beläggningen har varit på linjen.

Det är ändå tråkigt att linjen läggs ner. Man kanske kan hoppas på att LH själv kommer att flyga linjen med lite modernare flygplan såsom CRJ-900 eller motsvarande. BMI har haft gamla och slitna flygplan på linjen som inte är de trevligaste att tillbringa ett par timmar i.

Jag är pessimist och tror nog att vi i området får ta oss till Linköping och flyga KLM till AMS när vi skall ut i världen. KLM har moderna och bra flygplan från LPI och en bra tidtabell med tre turer om dagen. Tyvärr är det fel allians för de flesta bonussamlare.

Tråkigt bara att KLM inte hamnade i Norrköping. Norrköping har ju rent infrastrukturmässigt en bättre flygplats.

Tråkigt bara att KLM inte hamnade i Norrköping. Norrköping har ju rent infrastrukturmässigt en bättre flygplats.
Jag har inte superbra koll men har haft för mig att SAABs huvudkontors placering varit en viktig faktor till bra kopplingar från och till Linköping.

Jag har inte superbra koll men har haft för mig att SAABs huvudkontors placering varit en viktig faktor till bra kopplingar från och till Linköping.

Det är naturligtvis en stor orsak. Det finns nog fler reseintensiva företag i Linköping än det finns i Norrköping numera.

Dessutom finns Siemens i Finspång som är ett av de företag som reser mest av alla i regionen. Bor man i Finspång spelar det ingen större roll om man åker till Norrköping eller Linköping.

Last edited:
  • Gilla
Reactions: M.K
Återigen. Erbjud SAS incitament i form av gratis landningsavgifter och bjud på flygskatten en period kanske så de kan testa en linje till CPH. Borde passa Siemens perfekt också att nå denna expanderande hubb i Skandinavien. De når då enkelt stora delar av sin marknad med endast ett byte.

Last edited:
Toppen