Senaste nytt

Nästa bolag att gå under, FlyBmi Regional

BAM054

Medlem
Vi nyttjade flyglinjen i somras. Jag delar ekf:s uppfattning om passagerarna, dvs en fördelning om ca 50/50 mellan Karlstad och Jönköping.
 
Det är väl 49 platser på deras E145, så 20-25 eller så vid fullsatt plan. Åkte någon tur som var belagd till hälften, men förhållandet mellan passagerare till/från JKG/KSD var nog ungefär detsamma i alla fall...

Då kan jag tänka mig att dom har haft det tufft att gå runt , tror ni någon som kommer driva företaget vidare ? Vi lär
Väll säkert se fler konkurser
 

Agö

Medlem
Rony Forsberg kommenterade beläggningen i december.

"– Det är ju ett känt faktum att en ny linje tar tid att sätta sig och bli känd i regionen och nu märker vi att jobbet som vi gjort på de två flygplatserna börjar ge resultat. I år har vi haft en kabinfaktor på cirka 84 – 85 procent, säger Rony Forsberg, flygplatschef på Jönköpings Airport till Flygtorget."

Det skulle bara krävas 20 miljoner under 2019 för att hålla linjen vid liv.

"Passagerarutvecklingen och förlängningen av avtalet med BMI innebär också att kostnaden för att hålla trafiken igång minskar med närmare fyra miljoner och stannar på 20 miljoner för det kommande året. Den summan delar Karlstad, Region Värmland och Jönköping på enligt en uppgjord fördelning."

Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » Fortsatt satsning på linjen Karlstad-Jönköping-Frankfurt
 

Agö

Medlem
Nu har lokalpressen i Norrköping vaknat. Hur ska man tolka Stjernkvists kommentar? Luttrad?

"Kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S) hade inte fått någon information om flygstoppet innan nyheten blev känd under lördagskvällen.

– Reguljäret är viktigt för Norrköping men de stora volymerna finns i chartertrafiken liksom i de privatflyget. Innan jag kan uttala mig behöver jag få mer fakta, jag vill inte spekulera, säger Lars Stjernkvist på lördagskvällen."

Münchenflyget ställs in omedelbart - Norrköping - Norrköpings Tidningar
 

Alf

Medlem
Ja som sagt, där rök vår enda reguljära flyglinje.

Det lär väl inte bli någon återbetalning av de pengar som redan är betalda av kommunen.

Nu kanske det är dags att sluta med dessa tvivelaktiga luftaffärer. De kostar skjortan oavsett vilken verksamhet som går med vinst och subventionerar flygplatsen.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Hmm, där rök min linje till Bergamo. Misstänker dock att den flygplatsen har bättre möjligheter att få till stånd en ersättningslinje (inom LH-koncernen) än de svenska flygplatser som nu förlorade sin trafik. Sitter just nu på ett flygplatshotell i Milano och slattar mig lycklig för det inte blev BMI denna gång.
 

M.K

Medlem
Borde inte SAS egentligen kunna sätta in en ATR på Norrköping till CPH med lite övertalning från kommunalrådet? Få in ett stabilt bolag. Jag har inte koll på volymerna där men ändå en med svenska mått ganska stor stad.
 

marbe166

Medlem
Karlstad har redan lyckats lösa det mest akuta, de som är bokade på söndagens eftermiddagsflight och måndagens morgonflight kommer få åka på måndag morgon, Nordica kommer flyga en CRJ900 KSD-JKG-FRA på måndag morgon. Imponerande snabbt jobbat, måste jag säga.

KSD.JPG
 

ekf

Medlem
Man kan tycka att de på flygplatsen i Karlstad skulle anat någon slags oråd när planet som skulle flyga söderöver imorgon istället skickades till UK lite hastigt och lustigt... Det följer inte direkt mönstret som det planet normalt flyger...

B6AD74AE-3E07-4489-87BA-1C54F8973FEE.jpeg
 
Toppen