Senaste nytt

När och var besökte du en flygplatslounge första gången?

Senator

Moderator
Det måste ha varit oktober '95. Jag hade precis fått ett EBS, och med någon ungdomlig 23-årings kärlekseuforia hade jag hamnat i Sverige för första gången, i Kalmar och Oscarshamn av alla platser. Det gick ju sådär, och jag bokade om resan för att åka tillbaka till Denver efter 48t. Fakir var bara förnamnet så jag hamnade på ARN T4 som första steg.

På den tiden fick EBS gå till inrikesloungen. Jag testade denna och sen begav mig till T5. Med en riktig snyfthistoria fick jag komma in på utrikesloungen... På den tiden har jag för mig det var typ: Royal Viking Club eller nåt och den låg väl på piren med dagens Gate 1-10? Men den bästa delen av snyfthistoria är att jag var sååå himla trött. Så jag gick transferdisken för att fråga om en uppgradering. "Vid gaten" var svaret. Jag tackade och gick mot loungen... Precis när jag skulle gå in, kände jag en vänlig hand på min axel.. "Unge Herr Senator, här har du nytt boardingkort". :) Damen hade kommit efter mig då det visade sig att OSL-EWR hade blivit inställt...
 

nota bene

Medlem
Hmm, bra fråga.

Antingen var det 2008 på LHR med BA i C hem till Stockholm, eller så var det samma år på tjänsteresa med chefen som gästade in mig med Diners-kort på Arlanda.
 

Treo

Medlem
På bröllopsresa våren 1998:): en lounge på Newark när jag överraskade fru Treo med första klass på Air Jamaica (treklassflyg) till Montego Bay. Kommer tyvärr inte ihåg vilken lounge, bara att det var en ganska mörk och antagligen trist sådan. Känslan av lyx med fri dryck och avskildhet var dock svindlande ...
 

MartinH

Medlem
1999, GOT-HEL. Vid incheckningen så sade dom till mitt sällskap "då är ni välkomna till NOVAloungen på övervåningen". Vi fattade ingenting. Vi hade tydligen blivit bokade i Finnair C, vi visste inte ens vad businessclass var för nåt... Väl inne i loungen (nuvarande MENZIES) så satt vi i säkert 10 minuter och tittade på kylskåpet med all underbar öl, men vi visste ju inte om man fick ta nåt. Till slut skickade vi fram den modigaste i sällskapet för att fråga om det var ok att ta för sig, efter det jakande svaret så slängde sig 6 törstiga killar på kylskåpet! :)
 

T_J

Medlem
Kommer inte ihåg året men första besöket vad vid ankomst till AMS.

Kollegan hade fått ett guldkort på SAS och efter att ha åkt propellerkärra från Arlanda till Amsterdam så chansade vi och frågade om vi kunde ta en öl medan vi väntade på väskorna.

Till vår förvåning så gick detta utmärkt och vi hällde i oss ett antal öl innan vi hämtade väskorna på ett för länge sen avstannat bagageband :)
 

nissefalk

Medlem
Flög mycket business inom Europa med SAS slutet av 80 början av 90 talet kommer inte ihåg att man hade loungen då men kan ha fel, tror min första var i Singapore på en tripp tillbaka från Australien, jobb resa följd av 2 veckors semester, blev uppgraderad med SAS från Singapore till Köpenhamn vilket var min första resa i business på long haul, minns att jag såg en Bond rulle, Never say Never agin med Sean Connery på en bärbar video spelare med inbyggd skärm, extra service med handhållna video spelare i business på SAS om man inte ville se den film som visades i taket, minns att det var en 767a, såg min film med en konjak i handen och tyckte att det var dags att vara framme när filmen var slut, då var det nästan 8 timmar flygning kvar....inte van vid långa flygningar på den tiden
 

011430121

Medlem
Måste ha varit RVC loungen på T5 ARN, i mitten av 1992 blev EBG rätt snabbt, vill minnas att den hette så något år efter att EB programmet införts, den hade plats för ca 20 pers, den låg i gången mellan A och B pirerna. Vill minnas att det aldrig fanns någon mat där, på sin höjd smörgåsar, nu kan minnet svikta.
 

ESSA

Medlem
Bangkok 1988. SAS Business lounge. Vi hade blivit uppgraderade på vägen hem efter några veckor på Sri Lanka och en vecka i Bangkok. Resan dit var strulig och rejält försenad så jag gissar att det var en slags good will compensation som gjorde att hela sällskapet blev uppgraderade till business. Jag var för ung för att dricka alkohol så jag vill minnas att jag tömde skålen med cashewnötter rätt kvickt.
 

David

Medlem
Jag trodde det var tidigare men efter lite fundering måste det varit mitten på 90-talet, efter det att far fick guldkortet hos SAS. Övervåningen på Kastrup var det iaf.
 
Toppen